kycklingfile i ugn.......hur?
Kan man göra kycklingfilen i ugnen, istället för att steka den i stekpannan? Eller blir den torr då? Om det går, hur länge i ugnen, grader? Vad kryddar ni med?
Kan man göra kycklingfilen i ugnen, istället för att steka den i stekpannan? Eller blir den torr då? Om det går, hur länge i ugnen, grader? Vad kryddar ni med?
Det brukar stå på påsen. Tror det är 175grader i ca 45-60 minuter.
Jag kryddar alltid kyckling med paprikapulver & grillkrydda ev. lite salt.
Jag brukar göra en egen marinad på:
olja
kryddor (dom man tycker bäst om)
vitlök
se ställer jag in dom i ugnen på 225 grader det tar en kvart till tjugo min. vänd på filleerna efter halva tiden ungefär.
det blir kalasgott
Den blir oftast bättre i ugn om det får ta tid, blir saftigare. (tid kan jag inte Säga, jag skär alltid i den för att av säker) Brukar köra på 175 grader sen ösa på så den får färg på slutet, olja och grill/köttkrydda när det är till vardags.
Det blir godare i ugn än i stekpanna. Testa!
Ok, tack. Då får det bli det till middag idag
Lycka till!!!
hoppas det blir gott.
Man kan även steka kycklingen nästanm helt färdig, och sen lägga den i en ungsäker form och lägga i lite gott med, tex Bacon och lite lök, va man tycker om, sen kan det stå i ugnen och bara bli såååå gott
jag brukar göra citronkyckling i ugn.
Först penslar jag grillolja på bäggersidorna av filén, sen kryddar jag bägge sidorna med vitpeppar, salt och massor med citornpeppar. När jag kryddat färdigt häller jag över lite citronsaft över filébitarna...sätter i ugn på ca 175 grader å får stå i drygt 1 timma. Beror lite på hur man vill ha filén..serverar med ris, currysås å grönsaker....
Jag brukar alltid koka kycklinfileerna först så de är helt klara igenom, då behöver man inte ha de inne så länge sen i ugnen eller om man steker de. Blir saftigt och gott!!!!
Jag brukar marinera i vitt vin med lite kryddor sedan så lägger jag ned fileerna i lergrytan och in i ugnen.. MUMS
jag brukar lägga folie om formen för då blir kycklingen saftig och kryddorna på kycklingen blir inte brända. jag brukar krydda med cajunkrydda, det är som grillkrydda fast lite starkare.