ni med glasögon, är ni utan ibland för att träna synen?
Man hör ju så mkt olika, en del säger det är bra vara utan glasögon ibland för att träna synen. andra menar att man kan inte träna synen..
nån optiker där ute?
Man hör ju så mkt olika, en del säger det är bra vara utan glasögon ibland för att träna synen. andra menar att man kan inte träna synen..
nån optiker där ute?
Det beror ju helt på vilket synfel man har.
Känner en som i tonåren inte ville använda glasögon för att det var "fult". Hennes syn försämrade drastiskt just pga det.
Vissa synfel kan man säkert hålla i schack med "träning". Men det får nog en ögonläkare eller optiker avgöra i såna fall.
Mitt synfel påverkas varken negativt eller positivt av att jag inte använder glasögonen - det han min optiker informerat om.
Vad jag hört så gäller det att om man bara har ett lätt synfel, max ca ±1 dioptri, så är det bra att vara utan glasögon ibland för att träna ögonen. Har man däremot ett värre synfel så hjälper det inte, det kan tom förvärra synen.
Jag har stor skillnad mellan ögonen och enligt optiker skulle mitt dåliga öga troligen försämras krafigt om jag började gå utan glasögon/linser. Detta pga att det bättre ögat skulle "ta över".
du kan däremot träna synen med glasögonen...jag hade urdålig innan..nu efter ett par år blir det bättre å bättre just för att ögonen är avslappnade med glasögonen..men som sagt...beror nog också på vad för synfel man har..
Nej, det är så jobbigt när man går in i väggar och sånt
känns som man fått sämre syn sen man fick glasögon o vill använda dem jämt.. o ändå har jag inget stort synfel
0,5
0,6
brytningsfel översynt om jag kan tyda receptet rätt
Den informationen har jag aldrig fåt av min optiker, men det kan ju gälla vissa synfel, som en del påpekar här i tråden. Jag har haft glasögon och linser i 22 år. Först så blev synen gradvis sämre och nu på senare år nåååååågot bättre. Har nu hamnat på -3,25 och -2,75.