• fenomena83

Funkar det att jobba som och plugga till jurist om man har familj???

Visste inte var jag skulle lägga detta, antingen arbete eller studerande men jaja det blir väl bra här.

Sen jag va typ 12 år så ville jag bli jurist, antagligen åklagare, och sätta dit våldtäktsmän och kvinnomisshandlare Inte bara därför såklart men bland annat.
    Sen när jag gick på gymnasiet sabbade jag mina betyg så dom blev skit, och när jag samtidigt insåg att jag aldrig skulle komma in på juristutbildningen så la jag dom tankarna åt sidan och funderade på nåt annat som jag skulle jobba som.

Men nu har dessa drömmar hunnit i fatt mig igen och jag känner mig jätteintresserad av lagar och brott och straff och så fort det står nåt på nyheterna osv om nån som gjort något, eller polisarbete, kriminalvård eller rätten osv så läser jag ALLT.... sitter ofta och läser lagboken osv för att få mer kunskap, jag tycker det är SÅ intressant!

Känner att jag väldigt gärna skulle vilja utbilda mig till jurist och sen helst jobba i tingsrätten eller med nånting inom kriminalvården.
    MEN.... ett krux... jag har familj och två barn och vi vill gärna ha 3-4... och då är det ju detta att först läsa till jurist och sen jobba som det jättekomplicerat??

Går det att kombinera dessa studier med familj? Går det att kombinera jobbet med familj?
    Alltså jag skulle jättegärna jobba som det men familjen går för mig alltid först och om min familj nånsin skulle bli försummad eller åtsidosatt pga jobb eller studier så vill jag inte!
    Nån här som jobbar som jurist eller pluggar till det? Hur går det?? Är det jättetufft?

Vidare har jag ju alltså kassa betyg men jag tänkte att om jag verkligen VILL så kan jag göra högskoleprovet om och om igen tills jag kommer in...

Vill gärna höra lite åsikter och synpunkter på hur det är och hur det går, speciellt om nån samtidigt har familj!!!!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Funkar det att jobba som och plugga till jurist om man har familj???
  • Happy me

Min man läste till civil ingenjör när vi hade två små barn. Allt handlar om vad din partner är beredd att göra. Det krävs att båda är med om att nu måste vi hjälpas åt och nu får vi ta att du gör mer av sånt eller att ekonomin är något sämre - allt för att det på sikt blir bättre.

Jag och min man arbetar mycket med perioder, han stöttar mig när jag får chansen till utveckling och tvärtom. Det är ju ett måste om var och en ska kunna få växa. Ta diskussionen med din partner först.

• jess 3

Min man pluggar till jurist, jag läser till sjuksköterska och vi har en son på 3 år och det funkar bra. Men visst ibland kan det vara tufft men vi har haft tur som haft en son som hållt sig frisk de tufaste perioderna så att han har kunnat varit på dagis. Vi vill ha fler barn men bestmt oss för att vänta tills jag är klar just för att det kan vara tufft ibland att få ihop det. Man får inte ligga efter med nåt för då får man inte gå vidare till nästa termin.

• Sarisen82

När jag läste juristlinjen så var många i din situation och det funkade för dem. Givetvis så är det tufft men juristlinjen är inte tuffare än någon annan utbildning. Vet inte vart du hade tänkt läsa visserligen, utbildningarna är uppbyggda ganska olika. På vissa lärosäten blir man indelade i grupper redan från början och ska sedan studera tillsammans i dessa grupper. Har förstått att det kan vara riktigt tufft om man har barn att tänka på. Jag pluggade däremot i Sthlm och där var det självstudier som gällde vilket passar bra om man kanske inte alltid kan plugga vid samma tider som alla andra..

Så utbildningen bör inte vara några problem (sök gärna till vårterminen, brukar vara lägre antagningspoäng). Om du ska bli åklagare så kommer du dock, efter utbildningen, vara tvungen att jobba som notarie på någon tingsrätt/länsrätt och det är TUFFT. För det första så är det väldigt svårt att få en notarietjänst och för det andra så är det inga "normala" arbetstider som gäller utan det förutsätts att man kan jobba över många timmar per månad.

Fast det finns många andra karriärsmöjligheter som jurist än åklagare :)

Svar på tråden Funkar det att jobba som och plugga till jurist om man har familj???