• MammaSusan81

Imorgon ska vi på mf-utredning

Är det bara på mig (kvinnan) som de kommer ta blodprover på? Görs det ngn gynundersökning? Är det ngt jag ska fråga om? Görs de samma på alla landsting?

Många frågor hoppas på lite svar

• Svar på tråden Imorgon ska vi på mf-utredning
  • Saffran84

Nej, jag tror att de gör olika beroende på vilken klinik du går till. Här i sthlm gör de inte ens samma koller inom landstinget utan olika ställen testar olika saker. Men jag tror att alla kollar hormoner, blodet och anatomiska orsaker och även kromosomfel. Sen finns det ju massa olika tester som man kan ta inom alla dessa områden.

I min pres kan du se vilka prover de tagit på mig. Man kan även kolla mer än det som de kollat på mig och jag kommer att gå vidare och kolla mer om dessa prover inte visar nåt.

Se till att du får trombyl utskrivet tills nästa grav. oavsett om de hittar fel eller ej. Många av de fel man kan ha, yttrar sig i blodpropp som gör att fostret slutar växa och dör. Trombyl verkar blodförtunnande.

Lycka till i morgon!

• Saffran84

Justja. Det var bara på mig som de tog prover. När man kollar kromosomerna så kollar de även mannen men vi har inte kollat det än för att man ville avvakta och se om något fel visar sig på de andra testerna först. (det är tydligen dyrt med kromosomtest och sällan är det där felet ligger så därför vill man inte gärna ta dessa prover i första hand)

• zzz81

Saffran84, tror du att man kan få trombyl innan man blir gravid också? jag har nämligen ett missfall sedan ett år, har ej likats bli gravid.
    Varför är trombyl bra?

• StoraD

hej, jag beklagar dina missfall på min pres (om du skrållar ner ordentligt!) så kan du läsa lite om vilka prover som tas!

undersökningarna är olika i olika landsting, så det är ingen dum idé att vara förberedd. Just blodförtunnande är en jättebra idé, jag kommer också få det nu, men då Heparin.

lycka till!

• MammaSusan81

Tack för era svar....är supernervös...tänk om de hittar ngt fel som de ej kan rätta till ......får man vänta länge innan man få svar på testerna?

• StoraD

ååh var inte nervös, det kommer säkert gå bra ska du se! svaren dröjer olika länge, kromosomproven 3-4 veckor, och de andra ca 1-2 veckor.. Sen får du göra en spolning och det kan vara kö till den.

lycka till!

• MammaSusan81

När du säger spolning, är det spolning av äggledare du menar då? De har jag gjort 03 el om de va 04 då vi gjorde barnlöshetsutredning......de vill jag inte vara med om igen...om jag kan välja.....

• Saffran84

Vi har inte gjort någon spolning. Undar om man kan lita på att alla gynekologer vet vad de bör kolla upp....alla verkar få göra så olika utredning.

Jag skall få svar på mina prover inom tre veckor.

Hur gick det idag godissusan? Vad sa de?

zzz81: Trombyl är bra ifall man har benägenhet att bilda proppar i moderkakan. Har hört att det kan vara svårare för ägget att fästa om man tar trombyl innan man fått ett pluss. Därför skall man inte ta det förrän man fått ett positivt gravtest. Men det finns ju annan hjälp att få om man har svårt att bli gravid. Ta kontakt med en gynekolog som vet mer om detta.

• MammaSusan81

han gjorde en gynundersökning-allt såg bra ut, sen tog de 5 rör blod, jag fick ett recept med fragmin (blodförtunnande i sprutor) utskrivet....fick inga svar på mina frågor =(, han sa att en fertilitetsmonitor var onödig, bättre att ha sex 2ggr i veckan så missar man ej äl, tycker inte de kan stämma....han sa oxå att min makes spermier ej behöver ha förbättrats eftersom vi blivit spontant gravida utan att vi fick till det vid rätt tillfälle, som att vi ej skulle ha prickat in rätt tillfälle under 6års tid då =(?.....Suck....skulle iaf få vänta 7-10dgr på provsvaren....

Svar på tråden Imorgon ska vi på mf-utredning