• xxJessikaxx

Grill-panna - Gjutjärn eller m beläggning?

När man inte grillar ute på vintern så är det ju suveränt att steka kött, kyckling mm i en panna som ger grillränder, så vi handlade en sådan igår på Duka. De hade en i gjutjärn och men med "beläggning" som expiditen sa. Hon tyckte att om vi ville ha riktiga grillränder så skulle vi ta den i gjutjärn. När vi kom hem så kom vi dock på att vi har ju redan en vanlig panna i gjutjärn och den använder vi nästan aldrig för vi upplever att maten fastnar i den och lätt blir bränd.
    Nu undrar jag om vi kanske skall byta till den med beläggning? Vet ej exakt vilken beläggning, teflon eller kanske titan?

En annan fråga kring detta: När man låt säga steker upp en köttbit och har lite högre värme för att få grillränder, och sen skall eftersteka den så den blir färdig, kan man göra det i samma panna på lägre värme eller ska man flytta över den till en vanlig flat panna?

Vore glad för lite tips

• Svar på tråden Grill-panna - Gjutjärn eller m beläggning?
  • Joonas

Hej!
    En riktig gjutjärnspanna är absolut det bästa man kan använda att laga mat i. Den ger ju, förutom det bästa resultatet, dessutom ett tillskott av järn. Men det krävs lite kärlek när man ska invikga sin gjutjärnspanna. Vårt hem brann ner för tre år sedan och när vi skulle köpa nytt till köket köpte vi skeppshults gjutjärn rakt över. Grillpanna, stekpanna, traktörpanna, såspanna, plättjärn, stekgrytor. Det är dock tyvärr så att de allra första gångerna man använder gjutjärnspannan så får man lite knepigt resultat. Man må¨ste alltså vara envis i början och inte ge upp. Man ska för det första steka i ganska mycket olja, efter användning så diskar man ur den ljumma pannan med bara varmt vatten. När den sedan torkat helt så oljar man in den med lite olja som får dra ett par minuter innan man torkar den torr med hushållspapper. När man gjort detta några gånger så har man en perfekt panna att laga perfekt mat i. Inoljningen kan man upprepa ngn gång i månaden. Men som sagt, inget får upp mot att laga mat i en instekt gjutjärnspanna!

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • Joonas

Grillpannan är nu underbar, men jag minns i början, jag försökte grilla kycklingspett i med honungsglaze... All kycklingen satt kvar i pannan och pinnarna hade jag i näven...

• mian7373

Jag har en grillpanna i gjutjärn som funkar riktigt bra.

Det gäller bara att inte vända på köttet för tidigt. När köttet börjat få yta släpper det bättre. Jag har gjort misstaget att försöka få loss det för att vända och det har gått sönder. Sen såg jag en kock på TV som sa att när köttet fått yta så släpper det och det stämmer...

Varje gång jag använt pannan diskar jag ur den med hett vatten och oljar in den. Efter det funkar det bra...

• xxJessikaxx
    Joonas skrev 2008-02-07 11:56:17 följande:
    Hej!En riktig gjutjärnspanna är absolut det bästa man kan använda att laga mat i. Den ger ju, förutom det bästa resultatet, dessutom ett tillskott av järn. Men det krävs lite kärlek när man ska invikga sin gjutjärnspanna. Vårt hem brann ner för tre år sedan och när vi skulle köpa nytt till köket köpte vi skeppshults gjutjärn rakt över. Grillpanna, stekpanna, traktörpanna, såspanna, plättjärn, stekgrytor. Det är dock tyvärr så att de allra första gångerna man använder gjutjärnspannan så får man lite knepigt resultat. Man må¨ste alltså vara envis i början och inte ge upp. Man ska för det första steka i ganska mycket olja, efter användning så diskar man ur den ljumma pannan med bara varmt vatten. När den sedan torkat helt så oljar man in den med lite olja som får dra ett par minuter innan man torkar den torr med hushållspapper. När man gjort detta några gånger så har man en perfekt panna att laga perfekt mat i. Inoljningen kan man upprepa ngn gång i månaden. Men som sagt, inget får upp mot att laga mat i en instekt gjutjärnspanna!
    Ja, så kanske det är? Kanske så då att jag oljat in den jag har lite dåligt. (inte alls vad jag kan minnas). Denna vi köpt är nog av bra kvalite, den kostade ändå 600 spänn så...
    Läste på pappret som följde med den att den redan var behandlad med ngn soja så den var färdig att använda och att man sen som du sa ska diska den med ljummet vatten och låta den torka på plattan. Kanske jag kör med den då i alla fall?

Fler som har erfarenheter?
  • xxJessikaxx
    Joonas skrev 2008-02-07 11:57:52 följande:
    Grillpannan är nu underbar, men jag minns i början, jag försökte grilla kycklingspett i med honungsglaze... All kycklingen satt kvar i pannan och pinnarna hade jag i näven...
    Hmm, ska man kanske "övningssteka" på den innan man lägger på värsta dyra oxfilén då kanske? Känns ju lite konstigt också. Vi tänkte inviga den på lördag med lite bättre kött...
  • xxJessikaxx
    mian7373 skrev 2008-02-07 12:42:04 följande:
    Jag har en grillpanna i gjutjärn som funkar riktigt bra. Det gäller bara att inte vända på köttet för tidigt. När köttet börjat få yta släpper det bättre. Jag har gjort misstaget att försöka få loss det för att vända och det har gått sönder. Sen såg jag en kock på TV som sa att när köttet fått yta så släpper det och det stämmer...Varje gång jag använt pannan diskar jag ur den med hett vatten och oljar in den. Efter det funkar det bra...
    Hm, de var ju ett bra tips. Kanske man helt enkelt ska vänta då om köttet inte släpper m en gång? Det kanske inte är klart då som du skriver.

Det här m efterstekningen då, skall man göra det i en annan panna eller hur gör du / ni?
  • Joonas

Jag eftersteker alltid i samma panna. Lägger lock på och kanske några droppar balsamvinäger och ett lagerblad... Mmmmmmmm, nu blev jag hungrig!

• xxJessikaxx
    Joonas skrev 2008-02-07 12:49:06 följande:
    Jag eftersteker alltid i samma panna. Lägger lock på och kanske några droppar balsamvinäger och ett lagerblad... Mmmmmmmm, nu blev jag hungrig!
    Oj va gott det lät. Skall prova det!
Svar på tråden Grill-panna - Gjutjärn eller m beläggning?