• Hondjuret

j'vla noskvalster

ska man nu behöva punga ut med över 600 spänn för en "icke-undersökning" och tre tabletter...

• Svar på tråden j'vla noskvalster
  • Rottis77
    Hondjuret skrev 2008-02-07 12:42:35 följande:
    ska man nu behöva punga ut med över 600 spänn för en "icke-undersökning" och tre tabletter...
    kan inte din vet ringa in tabletter till ett apotek till dig??
  • TheMilky

va!? När våra får noskvalster så kostar tre sprutor 300 kr och denna spruta avmaskar samtidigt. Funkar dock inte på collieraser då de är känsligare.

• Hondjuret
    Rottis77 skrev 2008-02-07 14:41:12 följande:
    kan inte din vet ringa in tabletter till ett apotek till dig??
    Min vän och hennes hund som vi träffar regelbundet var hos vet. först, det var hos hennes hund symptomen kom först, och nu även då hos min. Och när de då var hos vet idag antog de att det var noskvalster, så då var det ju bara för oss att åka in idag med...Måste ju till vet. hur som helst för undersökning (kolla halsen osv), sen fick jag 3 tabletter (interceptor?) direkt och var 640 kr fattigare...
  • Hondjuret
    TheMilky skrev 2008-02-07 15:45:33 följande:
    va!? När våra får noskvalster så kostar tre sprutor 300 kr och denna spruta avmaskar samtidigt. Funkar dock inte på collieraser då de är känsligare.
    de här tabletterna avmaskade tydligen också samtidigt, om det nu behövdes...
  • TheMilky
    Hondjuret skrev 2008-02-07 16:41:40 följande:
    de här tabletterna avmaskade tydligen också samtidigt, om det nu behövdes...
    Aha, nu när jag tänker efter så fanns det både i tablett och sprutform. Men vi tog spruta då det går fortare
  • Hondjuret

En fråga till er med erfarenhet av noskvalster (ja på era hundar alltså). Kan de påverka allmäntillståndet på nåt sätt? Jag tycker hunden varit tröttare de två sista dagarna (berättade jag givetvis för veterinären), och särskilt idag. Nu har han iofs fått sin medicin och det stod på FASS att den kunde ge trötthet, men ändå, var ju lite småhängig innan...Han äter som han ska, och när det händer nåt kul ute har han liksom inte tackat nej men inne sover han nästan bara, mycket mer än förut. Tog febern runt lunch, hade normal temp. Dricker och äter som vanligt. Men jag blir ju lite orolig ändå så klart...

• TheMilky
    Hondjuret skrev 2008-02-07 20:29:00 följande:
    En fråga till er med erfarenhet av noskvalster (ja på era hundar alltså). Kan de påverka allmäntillståndet på nåt sätt? Jag tycker hunden varit tröttare de två sista dagarna (berättade jag givetvis för veterinären), och särskilt idag. Nu har han iofs fått sin medicin och det stod på FASS att den kunde ge trötthet, men ändå, var ju lite småhängig innan...Han äter som han ska, och när det händer nåt kul ute har han liksom inte tackat nej men inne sover han nästan bara, mycket mer än förut. Tog febern runt lunch, hade normal temp. Dricker och äter som vanligt. Men jag blir ju lite orolig ändå så klart...
    En del kan bli lite nere i allmäntillståndet. Och sen påverkar säkerligen medicinen också. Noskvalster påverkar ju luktsinnet mer eller mindre och för en hund är ju det det viktigaste, så säg att nån skulle ta ifrån dig morgontidningen ett par dagar, nog skulle du bli lite nere när du inte kan hänga med i svängarna
  • emeliasmamma
    TheMilky skrev 2008-02-08 06:11:27 följande:
    En del kan bli lite nere i allmäntillståndet. Och sen påverkar säkerligen medicinen också. Noskvalster påverkar ju luktsinnet mer eller mindre och för en hund är ju det det viktigaste, så säg att nån skulle ta ifrån dig morgontidningen ett par dagar, nog skulle du bli lite nere när du inte kan hänga med i svängarna
    Därom tvistar de lärde... Man har väl inte riktigt konstaterat att luktsinnet blir sämre av noskvalster. Jag har haft det i omgångar på alla mina hundar. Och vi har jakthundar som nu använder snoken... Men det som påverkat (våra hundar) pga nosk är att de blir störda när de börjar "snorkla" och tappar tråden, bara för att de får stanna och ta igen sig lite. Annars har de varit lika duktiga på spår som när de inte har det. Har inte märkt några biverkningar på våra hundar. Det är många hundar som har noskvalster utan att visa symptom, men de kan smitta andra hundar som kan få riktiga besvär. Det är ett riktigt fanstyg... Men jag har fick dubbel dos utskrivet sist så jag har ligger...
  • Hondjuret

Ringde vet. i morse, han tyckte inte det verkade vara någon fara, sa även att hunden kan ha fått en förkylning. Så länge tempen inte går över det normala är det inget att vara orolig för.
    Tack för era svar!

• TheMilky
    emeliasmamma skrev 2008-02-08 11:44:20 följande:
    Därom tvistar de lärde... Man har väl inte riktigt konstaterat att luktsinnet blir sämre av noskvalster. Jag har haft det i omgångar på alla mina hundar. Och vi har jakthundar som nu använder snoken... Men det som påverkat (våra hundar) pga nosk är att de blir störda när de börjar "snorkla" och tappar tråden, bara för att de får stanna och ta igen sig lite. Annars har de varit lika duktiga på spår som när de inte har det. Har inte märkt några biverkningar på våra hundar. Det är många hundar som har noskvalster utan att visa symptom, men de kan smitta andra hundar som kan få riktiga besvär. Det är ett riktigt fanstyg... Men jag har fick dubbel dos utskrivet sist så jag har ligger...
    Jo, jag har eftersökshund och det är ju det att de blir störda då de måste återuppta spåret hela tiden. Därav tycker jag att de får stört luktsinne.
  • lillymore

har kört behandling mot noskvalster men jag vet i tusan om det är det.

i vilket fall som helst så kommer det och går och även om han inte träffar andra hundar så kommer det tillbaka efter behandling.

Konstigt eller smittar det luftburet på distans tro? Luktsinnet är det garanterat inge fel på i alla fall *s*

Fick även höra att min beardis skulle ha det men jag är tveksam där med.

well, inga symptom av något nu i alla fall så då är det väl frid och fröjd. =)

• lillymore

pst

och på inlägget svarar jag att tabletterna som jag fick kostade 75kr styck och det gick åt 3 stycken

Svar på tråden j'vla noskvalster