• Sodaspring

Babysim farligt?

Min systerdotter, 2,5 månader gammal, fick i måndags ett andningsuppehåll. Det rör sig inte om någon längre stund, men man blir ju orolig ändå.
    Min syster åkte till sjukhuset med henne och blev kvar till i går. De gjorde EEG och tog en massa prover som inte visade något.

Hon träffade en docent på andningenheten på Astrid Lindgrens sjukhus. Min syster berättade vad vi gjort under dagen, bl a babysim och att hon suttit i babysitter efter babysimmet. Docenten sa att hon märkt att många barn som drabbas av andningsuppehåll babysimmar. När hon fick reda på att Frida även suttit i babysitter så sa hon att det förmodligen var den kombinationen som gjorde att hon fick ett andningsuppehåll.
    Docenten sa att spädbarn inte ska sitta i babysitter längre stunder. (det hade jag hört förrut) Hon sa även att när spädbarn babysimmar och de får kallsupar (heter det så?) så kan deras luftstrupar dra ihop sig och därmed göra att de får andningsuppehåll...

Nu undrar jag om det är någon annan som har upplevt samma sak?
    Är det säkert med babysim?

ღAnthony jan 06ღKian nov 07ღ
  • Svar på tråden Babysim farligt?
  • Miola

Min dotter fick andningsuppehåll när hon var fem dagar gammal. Då simmade hon inte, men orsaken till andningsuppehållet var att dykreflexen slagit till. Hon kräktes så pass mycket att hon satte i halsen, därmed stängdes klaffen till lungorna till (dykreflex) och hon var så liten att hon inte förstod att det var viktigare att andas än att få in skit i lungorna. Enl. de läkare vi träffade var detta en rätt så vanlig företeelse.

Dykreflexen finns hos alla barn fram till ung 6 mån ålder och på babysim får man lära sig att använda dykreflexen. Vi har simmat i snart ett halvår och har aldrig haft problem. Tror i stället det är bra att simma och lära sig kontrollera reflexen som ju faktiskt är en bra och användbar reflex. Något som också är viktigt är att veta vad man ska göra när det blir andningsuppehåll så man kan hjälpa barnet.

• MuminMy

Hej!

Ett fåtal barn får så kallad "förlängd apne" när de varit under ytan i babysim, det innebär att de inte direkt tar in ny luft när de kommer upp från en simtur, detta löser man vanligtvis genom att killa barnet lite under foten eller blåsa lätt i ansiktet, alternativt göra ett högt ljud. Det förlängda andningsuppehållet är alltså bara några sekunder långt.

Den reflex i halsen som stänger om man får vatten ner i bakre delen av halsen finns kvar mycket längre än 6 månader, hur länge har man inte kunnat undersöka av praktiska skäl, det finns dock inget som tyder på att den "försvinner" vid 6 månaders ålder.

De flesta sim idag använder sig inte av de samverkande ansiktsreflexerna utan man lär istället barnen lungt och skonsamt att hålla andan ovanför ytan innan de börjar simma under ytan. Givetvis kan de ändå ibland "sätta vatten i halsen" och hosta och spotta men de råkar mycket sällan ut för att svalgreflexen löser ut.

En kallsup kallar man det egentligen bara om den är så kraftig att barnet kräks, det är ovanligt (har aldrig hänt mig hittills, tack å lov).

Det finns inga medicinska risker med babysim om simmet bedrivs enligt socialstyrelsens riktlinjer av välutbildade instruktörer.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
Svar på tråden Babysim farligt?