• SaraBaraSara

Någon mer med barn som har "trattbröst" ?

Hej!
    Som rubriken lyder ,undrar om det är någon emr med barn som har "trattbröst" finns säkert emr ord för det fick höra "skomakarbröst" oxå. För er som inte vet vad det är så är det när de går in som en liten grop i bröstet bröstkorgen alltså eller hur man ska säga.
    Skriv gärna en rad om nån mer har barn med det ,om det har blivit några komplikationer med det osv..
    Mvh!

• Svar på tråden Någon mer med barn som har "trattbröst" ?
  • André och hans mamma

Hej!

Min son har det, ingen kommenterade på BB, BVC, eller vid nåt annat tillfälle. Det var min mamma som är sjuksköterska som konstaterade det. JAHA sa jag, vad innebär det. Ingenting sa hon mer än att det är en inbuktning. helt ofarligt. Inte vet jag men han är över två år och verkar må toppen.

• SaraBaraSara

André och hans mamma skrev 2008-02-07 14:38:34 följande:

Hej!Min son har det, ingen kommenterade på BB, BVC, eller vid nåt annat tillfälle. Det var min mamma som är sjuksköterska som konstaterade det. JAHA sa jag, vad innebär det. Ingenting sa hon mer än att det är en inbuktning. helt ofarligt. Inte vet jag men han är över två år och verkar må toppen.
    Oki ,nä på BB sa dom inte heller någon om det på BVC så frågade dom bara om det alltid hade varit så & det var ju inget jag tänkte på så fick prata med en special barnläkare & hon sa oxå att det var helt ofarligt men i vissa fall kan saker inne i kroppen komma i kläm & en del få problem med andningen för att det är för trångt men det var väldigt ovanligt.
    En fråga syns det mycket på din son? Det syns inte speicllt mycket på min son mest när han ligger ner.
  • André och hans mamma

Det syns rätt mycket. Främst när han ligger ner men även när han står och sitter. Men han har alltid varit rätt lång och smal, inte så mycket babyhull. Har inte märkt nåt på andningen ännu i alla fall. Får hålla tummarna att det inte påverkar några organ eller andning, låter lite trist om det kan göra det faktiskt.

• Anke

hej hej,

har den här tråden dött?
    fundersam på om min dotter ev kan ha det/få det. tycker jag kan ana en grop och pappan har det.
    * If you think nobody cares about you, try missing a couple of payments *
  • SaraBaraSara
    Anke skrev 2008-04-17 17:42:16 följande:
    hej hej,
    har den här tråden dött?

fundersam på om min dotter ev kan ha det/få det. tycker jag kan ana en grop och pappan har det.
    Ja jag fick bara nått enstaka svar.
    Det kan ju dom på BVC avgöra dom kan ju känna å sådär på bröstet ,ja om hennes pappa har det kan det mycket väl vara så att hon oxå får det för till mej sa dom på BVC att det är ärfärligt & frågade mej om det var någon i våran släkt som hade trattbröst.
  • Anke

Maken har det hans bror och hans pappa.

Jag har läst lite om vilka typer av behandlingar det finns. nu vet ju inte jag ännu om och hur det kommer bli något.
    tänker dock mycket på att Nora är tjej och det är nog kosmetiskt känsligt också.
    Är det någon som funderar på att åtgärda det om det är möjligt?
    finns det några andra "biverkningar" med trattbröst?
  • sunbeem

min son har det med...verkar vara något ärftligt då min bror har det....

• SaraBaraSara
    Anke skrev 2008-04-17 19:06:53 följande:
    Maken har det hans bror och hans pappa.

Jag har läst lite om vilka typer av behandlingar det finns. nu vet ju inte jag ännu om och hur det kommer bli något.

tänker dock mycket på att Nora är tjej och det är nog kosmetiskt känsligt också.

Är det någon som funderar på att åtgärda det om det är möjligt?

finns det några andra "biverkningar" med trattbröst?
    Behandlingar? som vadå? Jag har inte hört att man kan göra nått åt/med det.
    Jo det är klart att är man tjej & har det så jag förstår vad du menar.

Det dom sa till mej var att orgon i kroppen kunde vara i kläm men det brukar märkas om barnet andas konstigt eller kräks mer än vanligt & då ska det väl vara överdrivet mycket som dom sa till mej efter som det kan vara saker i käm som sagt ,prata med dom på bvc i värsta fall så röntgar dom barnet.
    Vi fick en läkare som var expert på sånt så hon visste precis hur det låg till.
  • Anke

------------------
    Vanligen vållar dock trattbröstet enbart ett mindre utseendemässigt problem, och då kan fördjupningen minskas och därigenom kamoufleras med ett konstgjort inlägg (implantat) mellan bröstbenet och huden. Vid mottagningsbesöket bedöms förutsättningarna för en sådan rekonstruktion. Ett avtryck av fördjupningen tas sedan, och på grundval av avtrycket görs en modell av det kommande implantatet

--------------------

Den populäraste metoden idag för korrigering av trattbröst är NUSS, som utvecklades i USA av barnkirurgen dr Donald Nuss 1987. Denna metod har kommit att ersätta den äldre och mer invasiva Ravitch-metoden.

På trattbröstpatienter, gör man två ca 4-5 cm långa snitt på båda sidor av bröstkorgen och ytterligare 1 cm långt snitt intill det första på höger sida.

Med en kamera tittar man in i bröstkorgen och under ögats kontroll placeras en stålskena under bröstbenet efter det att man format och anpassat den till patienten. Denna skena har till uppgift att lyfta bröstbenet till ett anatomiskt riktigt läge. Skenan fixeras med en tvärgående anordning på åtminstone ena sida.

Komplikationer med denna minimalinvasiva metod är ovanliga.

Skenan tas bort efter 2-4 år.

Långtidsresultat (över 15 år) visar att Nuss Procedure ger utmärkt resultat med mindre än 5% återbildning av deformiteten efter det att skenan tagits bort.

De flesta Nuss-operationer i Sverige har utförts på Thoraxkliniken i Lund där väntetiden f.n. är ca 3

• SaraBaraSara
    Anke skrev 2008-04-18 12:49:36 följande:
    ------------------Vanligen vållar dock trattbröstet enbart ett mindre utseendemässigt problem, och då kan fördjupningen minskas och därigenom kamoufleras med ett konstgjort inlägg (implantat) mellan bröstbenet och huden. Vid mottagningsbesöket bedöms förutsättningarna för en sådan rekonstruktion. Ett avtryck av fördjupningen tas sedan, och på grundval av avtrycket görs en modell av det kommande implantatet--------------------
    Den populäraste metoden idag för korrigering av trattbröst är NUSS, som utvecklades i USA av barnkirurgen dr Donald Nuss 1987. Denna metod har kommit att ersätta den äldre och mer invasiva Ravitch-metoden.
    På trattbröstpatienter, gör man två ca 4-5 cm långa snitt på båda sidor av bröstkorgen och ytterligare 1 cm långt snitt intill det första på höger sida.
    Med en kamera tittar man in i bröstkorgen och under ögats kontroll placeras en stålskena under bröstbenet efter det att man format och anpassat den till patienten. Denna skena har till uppgift att lyfta bröstbenet till ett anatomiskt riktigt läge. Skenan fixeras med en tvärgående anordning på åtminstone ena sida.
    Komplikationer med denna minimalinvasiva metod är ovanliga.
    Skenan tas bort efter 2-4 år.
    Långtidsresultat (över 15 år) visar att Nuss Procedure ger utmärkt resultat med mindre än 5% återbildning av deformiteten efter det att skenan tagits bort.
    De flesta Nuss-operationer i Sverige har utförts på Thoraxkliniken i Lund där väntetiden f.n. är ca 3
    Jaha på de viset ,det är ju bra att man kan göra nånting åt det , men jag själv skulle aldrig göra nått nu ,det får våran son avgöra när han är äldre & kan bestämma själv vad han vill.
  • LitenBlomma

Min son är 6 år nu och har inga som hellst problem med det. Många säger att det är ärftligt men varken jag eller hans pappa har någon i släkten som har det...

• SaraBaraSara
    LitenBlomma skrev 2008-04-19 14:20:08 följande:
    Min son är 6 år nu och har inga som hellst problem med det. Många säger att det är ärftligt men varken jag eller hans pappa har någon i släkten som har det...
    Samma här ingen i våran släkt har det heller vad vi vet.
  • Busbellan

Min dotter har trattbröst, inte jättemycket, men lite grann.
    Hon låg inlagd på sjukhus sina första 4 veckor, både på intensiven och på vårdavd. av en helt annan orsak.
    Där konstaterade bara läkarna att hon hade lite trattbröst, mer var det inte med det

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan

Förresten så har hon även en kusin med trattbröst.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Anke

Maken har ganska mycket, så det ska bli intressant att se hur det kommer se ut på dottern. om hon får något. anar en grop nu

• trattadam

Hej allesamman! Jag har inga barn men satt och googlade trattbröst eftersom jag har ett väldigt uttalat sådant. Precis som konstaterat finns det kirurgiska metoder för att åtgärda trattbröst, främst Nuss & Ravitch. Nuss verkar vara vanligast i Sverige. Vad det gäller symptom så är det två saker (förutom det estetiska så klart. Det ena är smärtor (oftast i stötar) i bröstkorgen, ofta mitt fram men även sidorna. Smärtan är inte farlig i sig men jag har ofta kännt den, och det kan vara ganska obehagligt, särskilt när man är liten. Det andra är hjärt/lungproblem. Detta förekommer dock nästan enbart i extremfall, och beror på att bröstkorgen inte ger hjärta och/eller lungor plats nog. I mitt fall till exempel så är mitt hjärta placerat flera centimeter längre till vänster än vanligt, samt milt deformerat. När jag var mindre hade jag aldrig fysiskt ont av det, (förutom temporära smärtanfall) utan led snarare av att jag såg annorlunda ut. Det är självklart nonsens, men annorlunda är jobbigt när man är liten :) Men det kan vara bra för föräldrar att ha i åtanke att en del kan retas för det. Nu är jag 21 år och ett annat symptom har börjat framträda och jag har sökt hjälp för det: jag är relativt vältränad men har börjat få andnöd vid snabba ansträngningar (typ sprint). Det här symptomet kan finnas från början, så om ditt barn verkar ha svårt att bygga kondition så kan det bero på trattbröstet (eller så maskar ungen på träningarna, hihi). Så för att sammanfatta: om ditt barn är memtalt besvärat så berätta för dem att det inte är ovanligt, ca 1 barn på 400 har trattbröst i någon utsträckning. Operationerna är säkra, de har extremt låga felprocent. Håll ett öga på det, men låt det inte begränsa varken er eller ungen, det är väldigt sällan som symptomen uppstår! Hoppas det hjälpte någon! :)

• Anke

Både dottern och sonen har gropar. Vi håller lite koll på det via skolläkaren, men än är det inte så mycket.

★*☆ Nora 060810 ☆ Eskil 090502 ☆*★
Svar på tråden Någon mer med barn som har "trattbröst" ?