• zingoalla

Betydelse förkortningar på blodprov

Undrar om det finns någonstans på nätet där man kan se vad förkortningar på blodprov betyder.
    Nyfiken som jag är så skulle jag vilja veta vad en del betyder som min far fick hem remiss om att kolla,innan besök på lungmott.

• Svar på tråden Betydelse förkortningar på blodprov
  • susye

vet ingen hemsida men kan en hel del om prover så du kan höra av dig om vilka det är om du vill

• zingoalla

tack ni som svarat.jag räknar upp några så kanske jag kan få min nyfikenhet stillad.
    S-BIL,S-ALP, S-gt, S-ASAT, S-ALAT, s-PAMYL
    P-GLU, S-crp, s-ca,s-krea

B-EVP, B-MCV, B-TROM, B-lpk, H1 neu,H1 EOS, H1 Baso, H1 MONO, H1 lymf, H1 LUC

B-SR

tja det var några av dom...

• susye

för att sammanfatta så är det en blodstatus (dvs de kollar upp olia ämnen i blodet), njurfunktionen, leverfunktion, infektions o inflamamtionsprover, blodsocker bla
    en vanlig hög prover som ofta tas

• zingoalla

Tack,då vet jag.Tyckte att det såg ut att vara en hel massa,men skönt att farsgubben blir uppkollad.

• systersandra

Verkar vara leverprover, blodsocker,crp (infektionsprov), calcium och kreatinin (mäter njurfunktionen)
    Vidare är det prover på blodcellerna (mäter blodplttar, vita och röda blodkroppar mm)
    B-SR är sänkan, också ett infektionsprov.

• zingoalla

har lite fler frågor om blodprover.Nu har min far röntgat lungor o buk nån slags skiktröntgen eller nåt.
    Ska nu ta en hög nya prover,kan ni hjälpa mig att tyda?

ELFORES

U-GLU-M U-KET-M U-PRO-M U-NIT-M U-BLO-M

U-LEU-M

men han fick även remiss till en roteinanalys för att kolla p-proteiner?

Svar på tråden Betydelse förkortningar på blodprov