• dweia

recept på paj med kyckling?

Hejsan!

Jag blev bjuden på ett jättegod paj med bl.a. kyckling o paprika i för ett tag sedan o den var kalasgod! Jag känner dock inte kocken personligen så jag kan inte få tag på receptet. Så nu undrar jag om det är någon av er som har ett gott recept på en paj med kyckling i??? (Det behöver dock inte nödvändigtvis vara paprika i den.)

kram

• Svar på tråden recept på paj med kyckling?
  • Cora2005

Kycklingpaj

Ugn: 225°
    Pajdeg:
    3 dl vetemjöl
    125 g smör eller margarin
    2 msk vatten
    Fyllning:
    1 grillad kyckling
    50-75 g rökt skinka
    1 stor gul lök
    1 msk smör eller margarin
    100 g färska champinjoner
    1 tsk curry
    3 ägg
    2 1/2 dl mjölk
    1/2-1 tsk
    salt, svartpeppar
    1/2 dl hackad persilja

Blanda pajdegen och låt den vila en timme i kylskåpet. Ta bort kycklingskinnet och skär köttet i mindre bitar. Skär skinkan i tärningar. Hacka löken och fräs den mjuk i smör. Tillsätt skivade champinjoner och krydda med curry. Klä pajformen, pricka med en gaffel och förgrädda i ca 10 minuter. Fyll pajskalet med kyckling, skinka, lök och svamp. Vispa samman mjölk och ägg, hackad persilja och smaksätt med salt och peppar. Häll äggsmeten i formen och grädda pajen i 20-25 minuter eller tills äggstanningen stelnat. Servera pajen varm eller ljummen med en frisk sallad till.

• Cora2005

Ett till recept med paprika!

Kycklingpaj med vitlök

4-6 portioner

1 grillad kyckling
    1 röd paprika
    1 rödlök
    200 g Marinerad Vitlök Ridderheims Original
    1 litet knippe persilja
    2 dl riven, lagrad ost
    1,5 dl grädde
    1 tomat
    2 ägg + en gula att pensla med
    Pajdeg:
    150 g smör
    1 dl grahamsmjöl
    2 dl vetemjöl
    2 msk kallt vatten

Sätt ugnen på 250°. Blanda degen och fördela den i en pajform, men spara lite till att dekorera med. Ställ i kyl i 15 min. Hacka lök, papri-ka och skiva tomaterna. Riv osten. Ta ut pajdegen och picka hål med en gaffel. Grädda i 10 min. Bena ur kycklingen och dela den i små bitar. Bryn löken, paprikan, vitlöksklyftorna och marinaden. Fördela ut hälften av osten i pajformen, lägg på fyllningen och kycklingen. Avsluta med resten av osten. Vispa 2 ägg med grädden och häll blandningen över osten. Fördela ut tomatskivorna. Strö lite hackad persilja överst. Kavla ut det sista av degen, gör tunna band och lägg i rutmönster över pajen. Pensla med äggu-lan. Grädda i 15 minuter.

• Barn2

Cora2005 : mmmm, gott Har du möjligen ett recept på en god kantarellpaj?

• Cora2005

(Till *Barn2*!)

KANTARELLPAJ

Till pajdegen
    150 g margarin
    3 dl vetemjöl
    3 msk kallt vatten
    Till fyllningen
    ½ liter rensade kantareller
    2 finhackade gula lökar
    100 g riven ost, gärna lagrad
    2 msk smör
    1 ½ dl grädde
    1 dl mjölk
    2 ägg
    salt och peppar
    Arbeta snabbt ihop degen till pajen. Låt vila i kylskåp och tryck därefter ut degen i pajform. Förgrädda i ca 10 minuter i 200° ugn. Finhacka gul lök och ansa kantarellerna. Stek svamp och lök lätt med smör. Riv osten och blanda den med grädde, mjölk och ägg. Rör samman smeten ordentligt och krydda med salt och peppar. Vänd ned svamp- och lökblandningen. Fördela fyllningen i den förgräddade pajformen och sätt in i ugnen. Efter ca 15 ? 20 minuter är pajen klar

• dweia

cora2005: kalas!

tar gärna emot fler recept så skriv på!!!

• Barn2

Cora2005 : YES! Ska laga den imorgon!!!!!!!!!! TACK

• judit

Detta är den absolut godaste kycklingpaj jag någonsin ätit!!!

4 port

Deg:
    100 g margarin
    2 ,5 dl vetemjöl
    1 msk vatten

Fyllning:
    1 grillad kyckling
    2 paprikor
    2 msk vetemjöl
    2, 5 dl mellangrädde
    1 dl sweet chilisås (eller lite mindre)
    1-2 tsk italiensk salladskrydda
    0,5 tsk salt
    svartpeppar

Pensling:
    1 ägg

Blanda ingredienserna till pajdegen i matberedaren. Ställ in i kylen. Hacka löken i småbitar och bryn den, gärna så att den blir mjuk. Tillsätt kycklingen i småbitar. Trö över salt, mjöl och kryddor och blanda. Späd med grädde och chilisås. Låt koka ett par minuter och lägg i smord pajform. Lägg pajdegen ovanpå kycklingstuvningen. Pensla med ett uppvispat ägg för fin färg.

Grädda i 225grader i ca 30 min. Servera god sallad till! //Judith

• dweia

judit: tack! *antecknar* den låter kalasgod o som om den skulle kunna passa mina smaklökar!

• Cookie83

Räk och Kycklingpaj

1 st grillad kyckling
    200 g skalade räkor
    2 dl crém fraiche
    400 g räkost
    3 msk chilisås
    1 msk curry

Pajdegen

75 g smör
    3 dl vetemjöl
    3 msk kallt vatten
    3/4 dl kesella

Förgrädda pajskalet i ca 10 min. Fylld det med kycklingbitarna och räkorna. Blanda créme fraischen, räkost, chilisås och curry. Häll blandningen över kyckling och räk fyllningen.

Grädda 200 grader i 20-30 min i ugnen.

• Theolin

Såg att du hade en hel del här, men jag tänkte bidra med ett recept till.
    Jättegod paj!!

Kycklingpaj

Deg: 3 dl vetemjöl
    1 krm salt
    75 g kylskåpskallt margarin
    1 ägg (1/4 sparas till pensling)
    2-3 msk vatten

Fyllning: 1 grillad eller stekt kyckling
    1 burk champinjoner (går bra med färska med)
    3 dl mellan grädde
    2 msk vetemjöl
    2 msk chilisås
    2 msk sesamfrö
    1 dl klippt gräslök
    1½ tsk salt
    2 krm svartpeppar
    1 tsk paprika pulver
    1-2 pressade vitlöksklyftor

Börja med att förbereda pajdegen. Blanda mjölet, saltet, matfettet skuret i bitar i en matberedare eller skål. Arbeta ihop till en grynig massa.
    Blanda i ägget och vattnet. Knåda ihop till en smidig deg. Linda in degen i plastfolie och lägg i kylskåpet. Låt ligga i kylskåpet minst en timme.
    Gör fyllningen. Skär kycklingköttet i bitar. Lägg i stekpannan tillsammans med champinjonerna.
    Vispa grädden till lätt skum. Strö i mjölet. Smaksätt med chilisåsen, salt och peppar.
    Häll såsen i pannan och sjud alltsammans några minuter. Tillsätt gräslöken. Låt svalna.
    Häll i röran i en pajform.
    Kavla ut pajdegen. Lägg den som ett lock ovanpå formen.
    Tryck till ordentligt och skärbort överflödig deg. Gör gärna blad eller annan dekoration av degen som är kvar och lägg på locket..
    Pensla degen med ägg.
    Gör ett eller flera ånghål i locket.
    Grädda pajen mitt i ugnen i 225*, 20-25 min eller tills degen är läckert gyllen

• dweia

tusen tack tjejer! nu har jag pajrecept så jag klarar mig ett tag!

Svar på tråden recept på paj med kyckling?