• Bibbif

Vad göra åt katt som är lös i magen?

Min katt som är 7 år nu är mer elelr mindre konstant lite lös i magen. Är innekatt (får gå ut men törs inte...), äter bara torrfoder från djuraffär, Royal Canine Sensible.

Funderar på om det kan vara psykosocialt, hon har bott hela sitt liv i samma lägenhet med en kattkompis (som hon dock INTE gillade), nu har vi flyttat till hus o kattkompisen har inte följt med...

Kollat runt på blommor o så, o ingen hon äter på eller så.

• Svar på tråden Vad göra åt katt som är lös i magen?
  • Birgitta2

Kan ha fått en liten tarminflammation. Prova att ta bort maten och ge enbart kokt torsk ett par dagar. Sen smyger du in den vanliga maten igen tillsammans med torsken. Blir hon lös i magen igen kanske du får byta till Hills i/d. Det är skonkost och medicinskt kvalitetsfoder som du kan köpa hos veterinär. 500 kr för 5 kg. Min ena katt kan enbart äta detta, annars blir hon riktigt lös i magen.

Men tänk på att aldrig byta foder utan att smyga in det. Då kan verkligen magen krackelera. Däremot kan du direkt byta till torsk på heltid några dagar utan problem. Men när du byter så ger du lite grand vanlig mat och torsk. Sen mer mat och mindre torsk. Låt det ta tre-fyra dagar tills katten äter vanlig mat igen fullt ut.

• Bibbif

ja, just torsk är nog ingen bra lösnign i just det här fallet... När hon var kattunge var hon lös i magen emellanåt o veterinären konstaterade att hon troligtvis inte tålde fiskprotein.

Får prova med Hills...
    är itne så att hon verkar må dåligt elelr att hon är jättelös. märker det mest på att det blir lite hm... "spår" efter henne när hon varit på lådan. "rumpduttar" där hon suttit...

• Birgitta2
    Bibbif skrev 2008-02-07 16:04:33 följande:
    ja, just torsk är nog ingen bra lösnign i just det här fallet... När hon var kattunge var hon lös i magen emellanåt o veterinären konstaterade att hon troligtvis inte tålde fiskprotein. Får prova med Hills... är itne så att hon verkar må dåligt elelr att hon är jättelös. märker det mest på att det blir lite hm... "spår" efter henne när hon varit på lådan. "rumpduttar" där hon suttit...
    Aha...är hon långhårig så klipp henne runt anus. Smyg in Hills i/d i den ordinarie maten. RC Sensible är lika illa för en lös mage som övrig RC mat om kattens mage inte tål det.

Jag har ju hemskt svårt att tro att katter inte tål kokt torsk m ris eller risavkok. har du testat? Det räcker med att ge ett par givor torsk, så kommer du se om kattens avföring fortsätter vara lös eller blir fast. Fortsätter den vara lös så sluta med torsken. Man skall inte se veterinärers ord som kungsord om man inte testat själv.
  • Bibbif

Nix, inte långhårig, gör lite "buttmarks" (som min make så fint kallar det)ändå.
    Inte testat m fisk sen hon var liten, då blev hon hon bra när jag slutade ge henne produkter m fisk i, men det var ju typ burkmat o så. Får köpa lite torsk i morogn när jag handlar.
    Så får det bli en påse Hills, har haft den hemma för ngt år sen när vi hade n katt till som var lite knasig i magen, men på hemme funkade w/d bäst har jag för mig.

Svar på tråden Vad göra åt katt som är lös i magen?