Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym

Arbetsnarkoman?!

Hej, har en luddig diagnos på adhd/add sen ett år tillbaka. Startade firma för ett år sen och sen dess har jag haft 6 lediga dagar (inga helgdagar lediga) Nån mer som gillar sitt jobb så mycket att man inte kan låta bli, och känner sig orolig när man inte jobbar? Inser först nu hur manisk jag alltid blivit med det jag pluggat el jobbat med...

• Svar på tråden Arbetsnarkoman?!
  • sötäpplet

Kul att du hittat något som du verkligen gillar!

Tror att det är lätt hänt att man går upp i saker när det är nytt och roligt. Men, du och din kropp ska hålla och orka hålla på i många år till. Ge dej själv en del regler kring ditt arbete. T.ex. arbetstider (kan ju bli mer än heltid om ingen annan blir lidande av att du arbetar. Tex. har du barn eller partner så är det viktigt att du också är med dem), se till att du har MINST en ledig dag i veckan, ta ut minst 2 veckors sammanhängande semester per år.

Du behöver vilotid för återhämtning.

• sötäpplet

JA, du låter som om du riskerar att bli en arbetsnarkoman. Inte bra alls.

• Anonym (snövit)

Jag vet att du inte menar illa sötäpplet men arbetsnarkomani är ett tvångsbeteende, och behöver inte vara att man gillar det man jobbar med så mycket att man gör det mer och mer.

Jag har ett eget företag, ett jobb, ett extrajobb och startar nu upp ett nytt projekt tillsammans med kompisar nu. Min underliggande drivkraft är oro för att min ekonomi ska kollapsa om jag inte jobbade så här mycket. Men jag börjar inse att jag inte skulle känna mig lugn ens om jag hade 10 miljoner på banken och lika mycket under madrassen...

Mitt sociala liv ligger på minusgraderoch jag är aldrig ledig. Kroppen börjar ta stryk.

Hur går det för dig TS? Vore kul att prata lite. Jag letar efter stödgrupper i Sverige men hittar inget på nätet.

Svar på tråden Arbetsnarkoman?!