• Snowstorm

Inte bajsat på 1,5 dygn, behöver jag oroa mig??!!!

Min 10 v gamla son har alltid bajsat flera ggr per dygn. Men nu har han inte alls gjort det sen igår morse, och det har aldrig hänt!! Han har kissat som vanligt, och verkar i övrigt ok. Behöver jag oroa mig?? Hmm undrar varför han inte bajsat ALLS på 1,5 dygn....??

• Svar på tråden Inte bajsat på 1,5 dygn, behöver jag oroa mig??!!!
  • Mylla

Jag tror inte du behöver oroa dig. Vad äter han? Har han ändrat kost nyligen?

• Wagram

Barn som bara ammar kan ga upp till en vecka utan att bajsa utan att det ar onormalt.

• lejon76

Min son bajsade var 10:e dag när han var så liten o helt normalt... Hel ammar du eller välling??

• lola0626

Det är nog ingen fara.. Min son bajsade typ 2-3ggr/dag i den åldern och när det hoppade över ngn dag blev jag också orolig. Men det är helt normalt. Vissa barn har bara avföring 1ggr/vecka. Så länge barnet mår bra är det ingen fara:)

• J E S S

Jag har hört att ammande bebisar lika gärna kan bajsa var 14e dag som 14 ggr om dan.
    De kan inte bli förstoppade, men de gäller bara helammande...

Amy 000120 + Arvid 080101
  • MeandHim

min bebis bajsar va 5-e dag. en del kan gå tio dagar så det äringen fara

• Linnea D

Nope, behöver du inte göra

• Snowstorm

Skönt att höra.Ja jag helammar. Men konstigt ändå att det plötsligt kan bli uppehåll på 1,5 dag närhan alltid bajsat flertal ggr/dag. Tack för hjälpen!

• lejon76

Om du hel ammar ska du inte vara orolig... helt normalt... det e om man börjar med tillägg som dom kan bli lite förstoppade..Men du kan vara helt lugn!!

• Greta Anna

Din bebis mage börjar nog bara bli lite effektivare och ta rätt på all näring.

• Sarah84

Beror på va han äter? Ammar du så e allt från 14 gånger om dan till var 14 dag normalt att bajsa. Ger du därimot ersättning så bör de bajsa varje dag, då ersättning gärna kan göra dom förstoppade..

• Mylla

Det kan ju vara så att han växer och rätt vad det är så gör han av med mera näring, och det blir mindre över. Överskottet kan dom ju bajsa ut.

• trötter32

Min dotter bajsade också ofta de första månaderna, sen blev det längre emellan i perioder. Som längst tog det 16dagar... Då var jag orolig, men läkaren sa att det var allmäntillståndet som avgör och hon mådde bra. Det som väl kom var inte mer än en vanlig laddning Ska tillägga att jag också helammade och hon gick upp i vikt som hon skulle. Nu när jag börjat ge henne smakportioner så bajsar hon varje dag igen. Det är nog som flera redan skrivit så att de gör av med all näring under tillväxt perioder. Så mår sonen bra behöver du inte alls oroa dig.

• Flickan och kråkan

Samma sak hände mig förra veckan. Min lilla groda är nu 7 veckor imorgon. Han bajsade senapsfärgad keso flera gånger om dagen till plötsligt förra tisdagen - ingenting...och ingenting...(mamma drabbas av panik!)

Dagen efter kom en rejäl laddning på kvällen - senapsfärgat men helt slätt (inga "kesoklumpar"). Så har det sedan fortsatt. Bajs ca. 1/dag, senapsfärgat, löst och slätt. Orolig som jag var kontaktade jag BVC, trodde han hade ont i magen. Gasig är han och har lite bekymmer med det, men på BVC sa de att den släta varianten var det naturliga och att hans mage och tarmar nog höll på att rätta till sig/mogna.

• Elli76a

barn kan poopa varje dag flera ggr per dag o en gång i v.. de e olika.. men mer sällan än 1ggr/v då ska man nog kolla upp.. de e hur ja känner de.. de kan ju inte pooopa jämt - lite går ju till o växa =)

Snowstorm skrev 2008-02-07 17:19:29 följande:
    Min 10 v gamla son har alltid bajsat flera ggr per dygn. Men nu har han inte alls gjort det sen igår morse, och det har aldrig hänt!! Han har kissat som vanligt, och verkar i övrigt ok. Behöver jag oroa mig?? Hmm undrar varför han inte bajsat ALLS på 1,5 dygn....??
Svar på tråden Inte bajsat på 1,5 dygn, behöver jag oroa mig??!!!