• Mamma till viljestark dotter

Större chans att bli gravid om man blivit överstimulerad?

Har läst nånstans att man har större chans om man blivit överstimulerad eller varit på gränsen att bli det. Själv var jag på gränsen och har snart testdag, så jag griper alla halmstrån

Kryp in genom fönstret när ödet har stängt en dörr!
  • Svar på tråden Större chans att bli gravid om man blivit överstimulerad?
  • York

Hej, jag har kommit hem idag efter att ha legat inne för  överstimulering.
    Jag undrade oxå det och de svarade i de flesta fall brukar det vara så, men det finns alltid undantag.
    Själv vågar jag inte hoppas, jag kanske è ett undantag?!
    Jag har testdag den 12 feb.
    Lycka till och hoppas på att du plussar

• Spreta

Hej! Jag blev lindrigt överstimulerad vid mitt första IVF och blev då gravid. Som jag förstod det då var det så att jag blev överstimulerad för att jag blivit gravid (och inte tvärtom), att det var hcg-et som gav den där lilla extra hormonskjutsen...

• mysisen

är också ÖS, med vätska i buk och lunga. Med öm och svullen mage.. så jag hoppas med. Har testdag den 13onde... så vi får hålla tummarna, hoppas vi alla plussar.

• HelenaS77

Hej!
    Lägger mig i lite här. Blev kraftigt överstimulerad (OHSS) förra våren och låg inne 5v på sjukhus. jag var redan överstimulerad vid Äp men de valde att sätta in ett ägg i alla fall. Chanserna ökar lite att blir gravid vid överstimulering, varför vet jag inte. Men det sa de på sjukhuset. Sen då ägget fäste så tog alla hormoner sån fart att det blev kraftig överstimulering. Tappades på totalt lite över 25L vätska (7ggr). Det är ingen höjdare med OHSS men det kan hjälpa. Man ska veta att det kan vara fara för livet. Alla läkare jag träffat har sagt jag kan vara glad som överlevde. Det är ett allvarligt tillstånd, kan bli i alla fall om det blir så kraftigt...dvs om ägget tar sig. Annars ska det ju försvinna av sig självt.

• Mamma till viljestark dotter

HelenaS77 - Hur mådde du runt ÄP och när blev du så dålig att du blev inlagd? Själv är jag nu två veckor efter ET och mår bra, så jag borde väl klarat mig? Ser att du fått en bebis... Grattis

Kryp in genom fönstret när ödet har stängt en dörr!
  • HelenaS77

Jo, jag hade ont redan vid äp. Sen då ägget skulle sättas tillbaka så kollade de med ultraljud efter vätska men sa det inte va så mkt. Kunde inte gå o svårt o andas nåra dagar senare. Du ska nog inte vara orolig. Ägget sattes in 14/3-07 åkte in akut 17/3-07. Sen låg jag inne en vecka, det gick tillbaka lite och jag fick åka hem. Sen dagen efter åkte jag in igen eftersom jag blev sämre, ägget hade antagligen fäst då som de menade. Testades 5 dagar för tidigt (test pos 27/3-07) eftersom de anade att jag blivit gravid o allt tagit fart. Det har gått två v för dig så du är utom fara. Ägget kan ju fäst ändå såklart. Det jag var med om har ingen haft innan sa de. Detta var extremt men jag har läst på en del om det i efterhand och hört mkt under tidn på sjukhuset. Många blir ju såklart gravida utan att blivit överstimulerade. Många känner ju inte ens av den lilla överstimulering de fått. Tack för grattiset, det har varit en lång resa. Hoppas nu det tar sig för dig/er. Håller tummarna. Kram

• mysisen

antar att det inte blivit nåt eftersom jag mår bättre

• York

HelenaS77: Kan det ta så långt tid innan ägget fäster som över 1 vecka?

Jag är bättre idag, kissar hela tiden men svullnaden har gått ner. Annars känner jag ingenting...

• lillawi

Jag har blivit lätt överstimulerad pga många ägg båda mina färskförsök. Första blev jag inte gravid och jag mådde bättre ganska fort, redan två veckor efter ET hade de värsta symtomen gett med sig.

Denna gång var jag också väldigt svullen och öm redan vid ÄP, men ingen vätska i buken så ET kunde genomföras som planerat tre dagar senare. Men en vecka senare började symtomen förvärras och jag har blivit mer svullen och fått ont i hela magen, speciellt äggstockarna. Jag är gravid har det visat sig. Igår var jag på kliniken för att kolla levervärden etc, man upptäckte lite vätska runt äggstockar och i buken. Men ingen jättefara. Äggstockarna kraftigt förstorade - 10 cm mot normala 2-3 cm och fulla av vätskefyllda stora blåsor, eftersom de tömda äggblåsorna fyller upp sig igen.

Nån som kan säga mig hur länge man brukar må lite risigt om man är lätt överstimulerad och gravid?

lillawi

• Katterärbäst

Lägger mig i för att korrigera en vanlig och lite märklig missuppfattning:

Chansen att bli gravid ökar INTE för att man blivit överstimulerad. Det finns inget sådant samband. Däremot kan överstimuleringen i sig vara ett SYMPTOM på att man är gravid.

Har själv blivit överstimulerad i varierande grad vid två IVF-behandlingar och har då också varit gravid (MA i det ena fallet). Vid ett tredje tillfälle blev jag gravid (också MA), men inte överstimulerad.

• mysisen

ni ger mig bara mer insikt om att jag ej lyckats, tyvärr.

Redan tre dagar efter et så blev jag inlagd och hade ont som sjutton i magen flera dagar.. men i tisdags 6 dagar efter et så blev jag bättre, och har bara blivit bättre...

hade jag varit gravid borde jag väl blivit sämre igen eftersom jag varit överstim??

• HelenaS77

Lägger mig i igen. Jag var överstimulerad i en grad som inte ens finns. låg inne 5v som sagt och tappades 7ggr (25L totalt). De sa till mig att chanserna ökar vid överstimulering. Då jag plockades var jag överstimulerad och då ägget fäste tog det mer fart. Överstimulering kan man få med sista sprutan. Det är inget som uppstår vid graviditet eftersom det redan upptsått/r innan/tidigare.

Man blir inte överstimulerad vid en graviditet utan av behandlingen och de hormoner man får.

Alla reagerar olka på dem. Mvh Helena (anser mig en liten expert på detta eftersom jag prata med många läkare under min vistelse på sjukhuset)

• HelenaS77

York
    det där men hur lång tid det tar innan ägget fäster vet jag inte så mkt om tyvärr. Jag testades 5 dagar tidigare än utsatt eftersom jag blev så sjuk, de anade att ägget fäst. SÅ de testade faktiskt i smyg på sjukhuset.
    bara för man mår bätre betyder det inte att ägget inte fäster. det ska ju försvinna av sig självt. de vet bara inte varför det inte gjorde det på mig. Tror mitt ägg fäste då på dag 8 efter et.

Mysisen, ge inte upp. tappa inte hoppet. Det är inte över förrän det är över. Om du har tur så har överstimuleringen lett till en graviditet utan att du blivit sämre. Kram

• lillawi

När ägget fäster beror på hur länge det är odlat. En blastocyst fäster inom ett dygn ungefär. Ett två-dagars inom 3-7 dagar. Ett tredagars nånstans mittemellan.

Helena har rätt i att en graviditet inte orsakar en överstimulering. Det som däremot händer är att en graviditet oftast förvärrar läget. Dvs uppstår ingen graviditet ger en mild överstimulering oftast med sig av sig själv de närmsta veckorna efter ET.

Jag kan gott jämföra båda mina färskförsök med nästan exakt många ägg och samma överstimuleringssymtom vid ÄP och ET. Den här gången då jag blev gravid förvärrades överstimuleringen ganska markant någon vecka efter ET - så skedde inte första färskförsöket, när jag inte blev gravid. Då mådde jag undan för undan bättre.

lillawi

Svar på tråden Större chans att bli gravid om man blivit överstimulerad?