• skruttilutt

röda utslag runt munnen

Min 1 1/2-åring har helt plötsligt fått massa röda utslag runt munnen som även går upp mot näsan. Det är som värst efter hon har ätit, men det försvinner aldrig helt. Vi misstänker naturligtvis att det är något hon äter. Ett kusin reagerade tex på röda saker. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan ge tips. Vi smörjer med Locobase repair, men det hjälper inget vidare.

• Svar på tråden röda utslag runt munnen
  • Greta Anna

Funderar också lite. Har fått lite röda utslag ibland runt munnen. Lingonsylt har vi uteslutit ur kosten eftersom det helt klart blev utslag då.

• Mimmi69

Min dotter reagerar likadant. Först så trodde jag att det var tomater (som hon älskar), men det kommer inte varje gång. Ett tag reagerade hon även på rödbetor, men inte heller det är varje gång. Hennes utslag verkar inte klia, så hon får väl fortsätta äta det hon vill.

• grisen82

Våran 5 månaders reagerade på banan. Även banan gröten. Fick också utslag runt munnen å  upp mot näsan.

• Jezpez
    Svar på #3
    vår dotter reagerade på clementiner i julas, så det slutade vi med att ge henne. HOn röda utslag runt hela munnen
  • skotertjej

Vår 3-åring blev så ibland om han blev väldigt kladdig runt mynnen och man inte torkade bort det direkt. Smör var det vanligt att han blev prickig av men efter ca en timme så gick de bort. Tror inte att det var att han inte tålde något utan att huden blev kladdig och det satt kvar för länge. Var bättre om man torkade rent några gånger under måltiden.

När han var ca 10 mån åt han mycket hallon och vinbär och då fick han åxå prickar men inte bara runt munnen.
    Gick bort efter några timmar. Men när han var 1 år så fick han bär på sin tårta och då gick det bra och inga problem sen dess heller.

Lillebror som nu är 1 år kan åxå få lite prickar runt munnen och upp mot näsan tex om han äter köttfärssås. Det gjorde vi idag men när jag torkat rent ordentligt så gick de nästan bort helt innan jag lade honom att sova middag.

Om det är prickar pga detta s¨å hjälper nog inte smörjning med repair då huden då fortfarande blir "kladdig" (den är ju super mot torr hud annars) men testa att bara tvätta rent med vatten och torka torrt och se om det hjälper.
    Men om det verkar klia och prickarna inte försvinner tycker jag du kan höra med bvc om det kanske är nått hon inte tål iallafall.

Oftast kan det ju som sagt vara röda bär eller tomat men då kan man ju bara låta bli att ge det ett par veckor och sen prova igen för magen är ju lite känslig ibland och behöver "värmas upp" lite innan de kan äta allt.

Långt svar men kanske något tips iallafall.

• André och hans mamma

sonen får röda prickar runt munnen och mot näsan när han äter soya produkter. Han är allergisk mot fisk, ägg och mjölk och ev mot soya. igår testade vi fisk och då fick han det efter fisken. Mycket mindre reaktion än vanligt så vi var jätteglada att det bara var prickar runt munnen. När de blir värre, fundera på vad hon har ätit och undvik det ett tag. Prova sen igen och ge. Tänk bara på att ta bort en sak i taget, annars är det ju svårt att veta.. Lycka till!

• André och hans mamma

PS prova receptfri Locoid-kräm på utslagen. Den salvan brukar minska irritationen.

• Pralin M

Många barn som äter med händer och kladdar mycket får lätt utslag runt munnen pga fukten.

• Kottemor06

Vår kille får dessa utslag när han ätit kanel på gröten, vilket han älskar....

• skruttilutt

Tack för alla tips. Det blir många saker att testa

• majo78

Min dotter blir också röd runt munnen när hon äter, speciellt när hon får kladda själv med t ex macka med smör eller gröt med kanel. Jag tror inte att hon är allergisk mot dessa saker för det röda försvinner av sig själv efter nån halvtimme eller så.

Däremot tror vi att hon är allergisk mot citrusfrukter då hon får röda torra eksem på baksidan av låren och på armarna som inte försvinner utan kortison som vi fått från bvc.

Mamma till världens finaste Alva 061116
Svar på tråden röda utslag runt munnen