• Annelitan

vad är det för skillnad på att sy med stygn som går bort av sig själv och sådana som man måste plocka bort?

Jag undrar det eftersom jag blev sydd med stygn som försvinner av sig själv när jag gjorde snitt och det blev jätte fint ärr som knappt syns...

Nu tog jag bort födelsemärken ett på magen och ett på bröstet..då sydde en annan läkare med stygn som man måste plocka...det blev 3 stygn på varje ställe..men varför gjorde dom inte med samma stygn som försvinner av sig själv?..(tror det syns mindre av det).

Ja, det undrar jag...tänkte att det kanske att läkaren valde att sy med dom här stygnen av någon anledning...vill ju helst att ärret ska bli lika fint som snittärret som inte syns knappt.

Någon som vet någon skillnad på trådarna?...

Tacksam för svar....

• Svar på tråden vad är det för skillnad på att sy med stygn som går bort av sig själv och sådana som man måste plocka bort?
  • Toxiclady

Dom stygn som försvinner av sig själv använder man när man syr inne i kroppen och dom andra när man syr utanpå kroppen.

• Annelitan

Oj...vad tokigt jag skrev...menade att läkaren kanske valde att välja dom här stygnen...

• Annelitan

Tack för ditt svar...

Då behöver jag inte fundera mer...blev lite förvånad när jag måste ta bort stygn och att det syns mer...när såret är mindre...

• Psychadelia
    Toxiclady skrev 2008-02-07 21:39:31 följande:
    Dom stygn som försvinner av sig själv använder man när man syr inne i kroppen och dom andra när man syr utanpå kroppen.
    Nej stygn som går bort av sig självt använder man numer även utanpå kroppen.

Vet inte varför men har känslan av att det bara är operation som syr med självupplösande stygn.
  • Jojjanna

När jag blev sydd efter förlossningen fick jag resorberbara suturer dvs såna som löser upp sig själv. Det var skönt att slippa gå till vårdcentralen för att ta bort stygnen som satt på just det stället på kroppen

• Anonym

usch jag tog bort ett födelsemärke på magen.. va inte direkt stort alls men det stod ut lite. När jag sedan tog bort stygnen blev det jättefult,ser ut som om jag tagit bort värsta stora biten:(

• Annelitan

Tack för era svar...

Psychadelia: men varför får inte alla stygn som försvinner av sig själv och det kanske blir finare ärr...och spar tid hos distriksläkare som får ta stygnen sedan...

Anonym: Tyckte också födelsemärkerna var ganska små, men ärret blir stort tror jag (har inte tagit stygnen än)undrar lite varför jag inte fick stygn som försvinner av sig själv, det var en kirurg som tog bort dom.

• Psychadelia
    Annelitan skrev 2008-02-07 23:31:30 följande:
    Tack för era svar...Psychadelia: men varför får inte alla stygn som försvinner av sig själv och det kanske blir finare ärr...och spar tid hos distriksläkare som får ta stygnen sedan...
    Ja det undrar jag också. Skulle ju som sagt spara tid för sjukvården.
  • systersandra

Det har med att göra vilka slags sår som sys.
    Icke-resorberbara syr man även med på operation då man vill ha extra stadga och det sys på ställen där stygnen kan gå upp lätt.
    Resorberbara syr man med på mindre känsliga ställen då risken att de går upp är mindre.
    Detta handlar också mycket om tradition.
    på operation där jag jobbar syr som regel ortopederna alltid med icke-resorberbar tråd som du måste ta bort sen. kirurgerna syr nästan alltid med resorberbar tråd utom vissa hudförändringar tex där det är stramt och de lättare kan gå upp om man rör sig tex.
    På VC syr man mest med icke-resorberbart pga det är mest hudförändringar som sys och distriksläkare är inte så tränade heller vid att sy intrakutant som man gör med resorberbart.
    Visst spar det sjukvårdsresurser generellt genom att man syr med resorberbart men när man tar stygnen så får ju någon sjukvårdskunnig också ta en titt på ärret och se om det läker bra./ op-ssk

Svar på tråden vad är det för skillnad på att sy med stygn som går bort av sig själv och sådana som man måste plocka bort?