• Boktokig

Ut ur kroppen upplevelse

Jag har under många år varit intresserad av detta fenomen. Höll även på med övningar för att kunna stärka förmågan under en tid. Nu med barn och hela kittet så somnar man så fort man lägger sig, men det är en annan femma. Den senste tiden har jag dock spontant fått en del upplevelser. Nu, ikväll t.ex. Nattade lilleman och bestämde mig för att ta en liten lur och la mig tillrätta. Vaknar och ska gå upp när det känns som jag går genom sirap, sen ligger jag i sängen igen. Aha! tänker jag. Jag är visst inte helt vaken. Ställer mig upp igen och tittar på mina händer som liksom flyter ut till någon konstig form. Eftersom jag visste vad det handlade om blev jag inte rädd utan försöker ta mig ut ur rummet. Det går tyvärr inte eftersom jag sugs tillbaka till sängen igen.
    Det är väl fjärde eller femte gången på ca 6 månader jag har upplevelser av den här typen. Det varierar hur det börjar. Ibland känns det som ett surrande genom hela kroppen och det bara tjuter i huvudet, andra gånger, som denna får jag ingen förvarning alls.
    Någon annan som har haft liknande upplevelser som vill dela med sig eller finns det kanske rent av någon som har ett tips om hur man "kommer loss" och kan utforska lite.

• Svar på tråden Ut ur kroppen upplevelse
  • Alvi

Hmm, ursäkta att jag är OT i ditt allra första svar (gissar jag att det blir om ingen annan hinner före) men det du beskriver att det tjuter i huvudet...
    Ibland kan man (jag) ju uppleva en sorts drömliknande tillstånd just när man håller på att somna, man "drömmer" att man ramlar eller snubblar eller så, men just i det ögonblicket vaknar man upp igen, samtidigt som det tjuter och brusar i huvudet. Är DET en ut-ur-kroppen-upplevelse som avbröts?

Isåfall, kan man fortsätta den upplevelsen?

BillaLilla och LäskeLäske - mina gullenuttiga hjärtefjun!
  • Fru Gustavsson

Råkade ut för sömnparalys eller kanske en lucid dream förra veckan, eller kanske var det rent av början på en UKU? Tycker det är lite luddigt allting, så att sätta rätt ord på det jag var med om är svårt.
    Har tidigare haft såna vakendrömmar där det finns varelser/folk omkring mig trots att min hjärna vet att de omöjligen kan finnas där. Skillnaden denhär gången var att det tjöt något fruktansvärt i eller omkring mina öron. Just då fick jag för mig att jag hade en vaken dröm om att mannen dammsög i köket, men efter att ha läst om många som haft detta tjutande före en UKU undrar jag om det inte var en sådan...
    Hände inte så mycket mer den gången, förutom att jag kände enorm skräck. Jag visste ju att jag inte var helt vaken och att mannen inte var hemma. Jag hörde barn springa i köket men fick inte upp ögonen för att vakna på riktigt.

Himla intressant detta, jag skulle gärna också ha en UKU (en "hel" sådan), men är rädd för att jag då åter skulle hamna i samma mardrömskänsla!

• R Franklin
    Alvi skrev 2008-02-07 21:51:08 följande:
    Ibland kan man (jag) ju uppleva en sorts drömliknande tillstånd just när man håller på att somna, man "drömmer" att man ramlar eller snubblar eller så, men just i det ögonblicket vaknar man upp igen, samtidigt som det tjuter och brusar i huvudet. Är DET en ut-ur-kroppen-upplevelse som avbröts?Isåfall, kan man fortsätta den upplevelsen?
    sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys
  • Boktokig

En del säger att sömnparalys kan vara ett förstadie till UKU, vilket kanske inte är helt omöjligt. Ett intressant fenomen är det iaf.
    När jag har haft mina upplevelser kan jag vakna på riktigt precis när jag vill. Det räcker med att jag liksom bara bestämmer mig för att slå upp ögonen och vakna.
    Det hade varit roligt att lära sig att kontrollera tillståndet, men om man ska läsa sig till det så finns det ju en uppsjö av olika böcker, alla med olika tekniker och förklaringar till varför det sker. En del förklaringar tycker man verkar vara lite mer än lovligt flummiga =)
    Men så är det ju alltid med fenomen som inte riktigt kan förklaras. För min del kvittar det om det verkligen är så att själen lämnar kroppen eller om det bara är hallucinationer under sömnen. Det är intressant och hade varit skoj att lära sig.

• CarolAnne

Jag läser en bok just nu om Nära-döden-upplevelser. Författaren och gjort studier på de som har dött och kommit tillbaka till kroppen och i stort sett alla har upplevt detta "tjutande" ljud när de lämnat kroppen. Jag tycker det låter jättespännande det du är med om. Hoppas du lär dig kontrollera det och kan göra dina resor när du vill!

• Zano

Jag har både åkt ur kroppen, i vaket tillstånd, och varit med om en sömnparalys, med sömnparalys menar jag att jag inte kunnat röra kroppen fast medvetandet vaknat. Obehagligt var det. Tror att det är mkt möjligt att sömnparalysen bara beror på att bara vissa delar av hjärnan vaknat och inte andra.
    Men vem vet!
    Ut ur kroppen upplevelsen var annorlunda, helt i vaket tillstånd och lika verklig som att jag sitter här nu. Så visst, det var kanske inte verklighet, men då är lika gärna detta inte verklighet och i så fall, vad fan i verklighet?

Ut ut kroppen upplevelsen började faktiskt med ett starkt surrande ljud i öronen, sockerdricka i armarna och sedan plötsligt sitter jag upp och tittar ner på min kropp. Blir väldigt förvånad och vågar inte ge mig ut och utforska (vilket jag ångrar nu :) Visste inte så mkt om det då, var orolig att jag skulle dö om jag provade tyngdlösheten;)
    Så drog mig tillbaka till min kropp.
    Sedan försökte jag göra om det varje kväll, när jag tagit reda på mer om UKU:er, men jag har fortfarande inte lyckats en massa år senare...

• Soultravel

Är det någon av er som är bekant med Hemi-Sync?

Robert A. Monroe har gjort omfattande forskning på området.

"Yttersta resan" är en trevlig bok.

• Fru Gustavsson
    Soultravel skrev 2008-02-09 23:23:13 följande:
    Är det någon av er som är bekant med Hemi-Sync?Robert A. Monroe har gjort omfattande forskning på området."Yttersta resan" är en trevlig bok.
    Hemi-sync? *blir nyfiken*
  • Matriark

Jag hade hållit på i ett par år med övningar och ville verkligen uppleva en UKU, men kanske blev jag för ivrig när jag försökte för mycket.
    Men en dag när jag var trött och la mig för att vila hände det. Jag låg på mage, med huvudet åt sidan. såg som om jag hade haft ögonen uppåt hur min astrala kropp i en genomskinlig blålila färg lyfte från min fysiske kropp, fötterna först och sedan resten av kroppen. När bara huvudet var kvar var det just som om det "tjöt" i huvudet och jag frigjorde även det och svävade sedan upp. Jag såg ner på min kropp, ca 1 ½ meter under mig och blev som i extas när jag insåg att jag äntligen hade lyckats med det jag börjat tro bara var vissa förunnat.

Så plötsligt, samtidigt som jag såg denna syn såg jag med mina fysiska ögon min hand framför mig och poff var jag helt tillbaka igen..

Det var en trevlig upplevelse dock som jag önskar att jag kunde uppleva igen och längre.

• Boktokig

En författare jag verkligen gillar som tyvärr är död nu. Det är Denis Lindbohm. Vet inte riktigt hur många böcker han har skrivit om astralresor, men det är ett gäng.
    Jag övade på olika tekniker för ganska många år dedan, men fick noll resultat. Sen kom skeptikern i mig fram igen. Jag hoppas verkligen att jag snart får vara med om det igen, för det är riktigt spännande.
    Kul att man inte är ensam iaf.

• Lynn84

Vid två olika tillfällen har jag upplevt nått som jag, definivt, inte tycker om.

Ni verkar kunna en del så jag hoppas på svar.

Första gången låg jag i soffan hemma hos pappa (där jag fortfarande bodde då)
    Jag vaknade upp och såg en dam sitta lutade löver mig, hon satt en bit nedanför min mage så jag hade inte hennes ansikte vid mitt. Jag försökte skrika men kunde varken göra det eller röra på min kropp. Jag kunde höra min pappa prata med sin flickvän inne ifrån sitt sovrum som låg vägg i vägg. Försökte sträcka ut min arm och knacka på väggen, skrika....
    JAg försökte verkligen med all min kraft men inget hände. tillslut fick jag fram ett litet tillkrystat ljud och då var damen borta.

En vän till familjen säger att man då har blivit riven av "maran" men hon vet inte vad det betyder.

Andra gången hade jag en kuslig dröm om att toaletten höll på att svämma över och massa lustigheter som jag inte minns just nu. Men hur eller hur så skulle jag föröska skrika åter igen men inget hände. Jag var som inlåst i min egna kropp.....Tung, seg och inget ville som jag ville.

Är detta bara ett mellan ting mellan att vara vaken och sovandes?? eller?

• havreflan

Det finns en bra bok av Raymond.A.Moody ;

Life after Life

Däri beskriver folk om näradödenupplevelser och out of body experiences.....

Efter att ha läst boken förstod jag varför jag hade "samma dröm" om och om igen...det starka ljuset i "drömmen"....den helt otroliga lyckokänslan...
    och jag har trott att det varit väldiga jordbävningar under natten, men det är min kropp som "skälver" och jag har sett mej själv "sova" i min säng.....

• Lynn84
    havreflan skrev 2008-02-11 13:03:06 följande:
    Det finns en bra bok av Raymond.A.Moody ;Life after LifeDäri beskriver folk om näradödenupplevelser och out of body experiences.....Efter att ha läst boken förstod jag varför jag hade "samma dröm" om och om igen...det starka ljuset i "drömmen"....den helt otroliga lyckokänslan...och jag har trott att det varit väldiga jordbävningar under natten, men det är min kropp som "skälver" och jag har sett mej själv "sova" i min säng.....
    Får man fråga varför? Varför gör din kropp så? Vad fick du för svar genom boken?
  • Boktokig
    Svar på #11
    Det du beskriver med damen som satt vid dig verkar vara sömnparalys, (kolla gärna länken R Franklin la in)
    Har man sömnparalys kan man inte röra sin kropp och man kan få en massa konstiga hallucinationer.
    Som jag skrev tidigare så tror vissa att sömnparalys kan vara ett förstadie till en UKU, vet att det finns en bok av en svensk författarinna som handlar om hennes upplevelser omkring det, tyvärr kommer jag inte ihåg vad hon heter.
Svar på tråden Ut ur kroppen upplevelse