Uppehållstillstånd pga familjeanknytning??!!
Min sambo skall söka uppehållstillstånd pga familjeanknytning, mig då.
Har läst på nätet och migrationsverkets hemsida.
Vill gärna komma i kontakt med någon/några som kanske är eller varit i samma situation eller som vet mer vad det är som gäller och ge oss lite tips på hur vi skall gå till väga??!!
Hur migrationsverket tänker?
Min sambo blev utvisad till sitt hemland guatemala, 31 jan eftersom hans visum hade gått ut och han vistats illegalt här sedan jan 2007.
Spelar det någon roll nu när dom ska besluta om han får komma tillbaks?
Sep -07 sökte vi pga av att vi är sambos. Vi fick då veta att man måste söka från sitt hemland.
Tar det verkligen 6 månader som migrationsverket säger?
Vi är förlovade, inte gifta och har inga barn på väg.
Min älskling, saknaden är stor!
Varför skilja på två människor som älskar varandra? Bara så onödigt, till vilken nytta? Han ska ju ändå bo här i sverige med mej så varför denna långa, olidliga process?
Visst förstår jag att det är så lagen är och det finns en anledning till att den finns.
Men det är jobbigt och det enda man kan göra verkar ju vara att bara vänta, vänta och vänta. Och ringa och tjata på migrationsverket att dom skall skynda sig. Måste jag behöva kriga för att han skall komma hem någon gång?
Försöker tänka positivt och hålla mej sysselsatt hela tiden. Visst det är jätte-jobbigt att vara ifrån varandra, skall försöka åka ner till sommaren, men jag tror också att det kan stärka förhållandet ännu mer.
Längtan är värst, att vara så nära varandra men ändå inte. Men jag är inte ensam, jag har ju honom. Han är bara inte hemma just nu
Längtar så..
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-02 22:40
Förra veckan var han på intervju, väntar bara på att papprerna skall komma til lSverige nu.Så kan jag ringa och tjata på dom. Känns skönt att det äntligen går framåt.