• kevi

Uppehållstillstånd pga familjeanknytning??!!

Min sambo skall söka uppehållstillstånd pga familjeanknytning, mig då.

Har läst på nätet och migrationsverkets hemsida.

Vill gärna komma i kontakt med någon/några som kanske är eller varit i samma situation eller som vet mer vad det är som gäller och ge oss lite tips på hur vi skall gå till väga??!!
    Hur migrationsverket tänker?

Min sambo blev utvisad till sitt hemland guatemala, 31 jan eftersom hans visum hade gått ut och han vistats illegalt här sedan jan 2007.
    Spelar det någon roll nu när dom ska besluta om han får komma tillbaks?
    Sep -07 sökte vi pga av att vi är sambos. Vi fick då veta att man måste söka från sitt hemland.
    Tar det verkligen 6 månader som migrationsverket säger?
    Vi är förlovade, inte gifta och har inga barn på väg.

Min älskling, saknaden är stor!
    Varför skilja på två människor som älskar varandra? Bara så onödigt, till vilken nytta? Han ska ju ändå bo här i sverige med mej så varför denna långa, olidliga process?
    Visst förstår jag att det är så lagen är och det finns en anledning till att den finns.
    Men det är jobbigt och det enda man kan göra verkar ju vara att bara vänta, vänta och vänta. Och ringa och tjata på migrationsverket att dom skall skynda sig. Måste jag behöva kriga för att han skall komma hem någon gång?
    Försöker tänka positivt och hålla mej sysselsatt hela tiden. Visst det är jätte-jobbigt att vara ifrån varandra, skall försöka åka ner till sommaren, men jag tror också att det kan stärka förhållandet ännu mer.
    Längtan är värst, att vara så nära varandra men ändå inte. Men jag är inte ensam, jag har ju honom. Han är bara inte hemma just nu
    Längtar så..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-02 22:40
    Förra veckan var han på intervju, väntar bara på att papprerna skall komma til lSverige nu.Så kan jag ringa och tjata på dom. Känns skönt att det äntligen går framåt.

• Svar på tråden Uppehållstillstånd pga familjeanknytning??!!
  • Farmer boy

Om möjligt bör du åka till Guatemala och gifta dig med honom. Då har han rätt till uppehållstillstånd. Om ni ska bli sambos får uppehållstillstånd beviljas men han kan inte kräva det.

Tiden det tar beror ofta mycket på hur lång kö ambassaden har för intervju. När intervjun är gjord ska Migrationsverket behandla ansökan och då kanske det går fortare om ni är gifta. Kanske du slipper åka på intervju då, och det kan snabba på handläggningen.

Är ni gifta har han, vad jag förstår, rätt till uppehållstillstånd även om han vistats illegalt här tidigare.

• sophiie

såg att du har varit inne på en annan tråd igår, "vi vars män.." där är du hjärtligt välkommen. Sitter i samma sits, nja nästan, vi är bara sambos o förlovade, inga gemensamma barn. han är nu i sitt hemland o väntar på att få komma på intervju, har räknat med tre månader from det han lämnade in sin ansökan. önsketänkande kanske, men några av hans bekanta har tre månader räckt. så vi håller tummarna... hårt.....

• Miisa

När vi sökte uppehållstillstånd till min sambo fick vi reda på att det inte gick snabbare om man var gifta. Alla ansökningar behandlas nog allt eftersom de kommer in.

• vänat

Din sambo sak vända sig till svenak ambassade i det land han bor, eller ambassd i annt anld se ud hemsida.

Med sig till ambasade sak ha ha två passfoton och sitt pass samt ett personbevis gällade dig om man söker uppehålstillstånde genom anknytning.

Sen sak du skicka honnom ett peronbevis gällande dig kanske bättre om ni gifta.

Men ring migrationsverket och kolla vad som gäller tele 0771 19 44 00.

Det var så långt jag fick besked om hur man söka t uppehålls till stånd genom anknytning.

Lycka till!!

• sophiie

Alla konsulat/ambassader har olika rutiner på vilka papper o dyl som krävs. Maila deras ambassad alt ring för att få reda på vad som behövs. De kan kanske även lämna uppgifter på väntetid för att komma på intervju.

www.swedenabroad.com/Page____23854.aspx

• sophiie

obs! enligt migrationsverket är det 6 månaders handläggningstid pga ambassadernas arbetsbelastning. Det är uppgiften jag har fått från dem.

• Anonym

Ni behöver för det första inte vara gifta för att han ska kunna få anknytning till dig. Det är seriositeten i eran relation som är relevant. Hur lång tid det tar beror helt på var man bor och hur långa handläggningstider det är på just den orten. Just nu tror jag de är snabbast i Norrköping eller nåt sånt. På Migrationsverket finns en sida där man man läsa om väntetider på de olika orterna. Hur många procent som får uppehållstillstånd inom 1-3 månader, 3-6 månader osv. Min sambo och jag hade varit tillsammans i ett halvår, när han åkte till sitt hemland i Afrika och sökte. Precis 2 månader efter hans ankomst till Afrika så fick vi besked om att han beviljats uppehållstillstånd och fick komma hem till mig igen. Men då hade vi bokat tiden för intervjun på svenska ambassaden i hans hemland redan från Sverige, så han åkte tillbaks till sitt hemland endast 3 dagar innan intervjun, för att slippa spilla tid i onödan. Om man åker hem först och DÄRIFRÅN tar kontakt med konsulatet, så blir väntetiden längre eftersom det tar lång tid innan man frå tid för inervju, Lycka till.

• Anonym

Och all information om vad man behöver och vilka papper man måste ha med sig och fylla i finns på migrationsverkets hemsida. Mycket tydlig information.

• Marvinna

Att han har vistats illegalt i landet kan ha negativ inverkan på Migrationsverkets beslut.

• Anonym

Men oftast inte, eftersom det är relationen som är det viktigaste.

Marvinna skrev 2008-03-31 23:06:54 följande:
    Att han har vistats illegalt i landet kan ha negativ inverkan på Migrationsverkets beslut.
  • Marvinna

Det kan hända - men risken finns.

Anonym skrev 2008-03-31 23:08:22 följande:
    Men oftast inte, eftersom det är relationen som är det viktigaste.
  • Anonym (Me)

Tänk på att om ni är förlovade KAN han få uppehållstillstånd, men om ni är gifta så har han RÄTT till det.. vi sökte när vi var förlovade, han fick inte uppehållstillstånd, men en kompis till mig var i nästan samma situation och sin fÄstman fick det fastän de "bara" var förlovade. Så det kan ju gå bra...

• Anonym (*S*)

Anonym skrev igår 22:57:
    Just nu tror jag de är snabbast i Norrköping eller nåt sånt. På Migrationsverket finns en sida där man man läsa om väntetider på de olika orterna. Hur många procent som får uppehållstillstånd inom 1-3 månader, 3-6 månader osv.

-Jag hittar inte den informationen på hemsidan, kan du kanske länka oss till rätt sida???

evigt tacksam

• Anonym (Me)

Anonym (*S*),

De har tagit bort det, jag hittade det för en tid sen men nu står det bara att det tar ca 6 månader..

• Anonym

De står att väntetiden normalt sett är 1-7 månader, beroende på om man behöver utreda xtra. OM det ex är oklart med identitet eller DNA.

• kevi

Tack så mkt för alla svar. Skönt att känna att man inte e ensam.

• Angela88

Hejsan Kevi!

Jag har varit i nästan precis samma situation som du och med ett lyckligt slut.

Vi var bara förlovade, inga barn och han hade varit illegalt i Sverige.

Han fick åka tillbaka (Bolivia) och söka därifrån. Fick uppehållstillstånd efter 7 månader (långa och jobbiga) och kom tillbaka.

Han kom tillbaka till Sverige i December 2003. Vi har nu varit gifta i snart 2 år och har en pojke på 3 år.

du får gärna skriva till mig om du behöver stöd!

Lycka till med allt!

Svar på tråden Uppehållstillstånd pga familjeanknytning??!!