• stampelisa

Sömnmetoder?

Är nyfiken...
    Vilka olika "sömnmetoder" finns det egentligen???

Berätta gärna också hur dom funkar och när dom lämpar sig som bäst (ålder m.m.)

• Svar på tråden Sömnmetoder?
  • Kitte2

Det finns en hel del tidigare trådar på detta tema här, du kan försöka söka efter dom. Dom är långa, debatten brukar tydligen bli het! (Det finns dom som har hävdat att barn som "utsätts" för sovmetoder skriker tills dom får astma!)

Jag fick lära en "metod" med mitt första barn som jag och alla mina mammakompisar använde, och alla lyckades med den. Det gick ut på att man skulle ha några fasta moment (t.ex bada, pyjamas, flaska/amning, sång, kram) varje kväll. Sedan säga godnatt och lämna barnet i sängen och gå ut, och vänta ett visst antal minuter innan man gick in igen om barnet protesterade. När man gick in igen skulle man vänligt men bestämd lägga barnet igen, eventuellt stoppa in napp/hitta snuttefilt etc, säga godnatt igen - och gå igen. Vara bestämd så barnet förstår att det är alvar, men vänlig (inte lyfta upp barnet eller vädja, men smeka kindet är helt OK, inget "förbud" mot fysisk kontakt som några metoder har!)

Sedan vänta fler minuter för varje gång, men inte så många minuter i början eftersom barnet då är van med att man kommer direkt och kan bli rädd. Tror det var 3-5-7 min första kvällen (och 7 varje gång efter det den kvällen), sedan 5-7-9 nästa kväll och 7-9-11 nästa kväll. Eventuellt fortsätta som 3. kvällen i fler kvällar, om det inte då redan har löst sig.

Detta har funkat för alla jag känner, och för båda mina barn. Självklart protesterar dom i början (ibland kraftigt!), men det går över otroligt snabbt. Dom flesta barnen lär sig den nya "rutinen" efter 2-4 dagar, aksepterar den och somnar av sig själv utan störra problem. Mina barn blev otroligt trygga på sig själva och trivdes jättebra i sina sänger efter detta, var lyckliga när dom blev lagda om kvällen!

Jag kommer dock inte ihåg när man sa det var lämpligt att börja med detta, kanske vid ca 4-5 mån? Dock tror jag det är bra att börja tidigare med fasta rutiner kring natten. Jag tror också (min erfarenhet) att det är bra för många barn att sova i egen säng tidigt (mina har gjort det från vecka 2), och också få eget rum tidigt (mina har haft det från ca 2. månaden). Vi störde varandra om natten, helt enkelt. Jag tror också att napp och snuttefilt/gosedjur (bara när man skall sova) är bra, då vill dessa signalisera att man skall sova, vilket blir en trygghet.

Ta till dig det som känns bra, och strunt i resten! Lycka till!

Kitte

• Kitte2

Men oj, det blev ju världens längsta svar...

Kitte

• stampelisa

Tacj så mycket för ditt svar. Tycker jag lät som en bra och snäll "metod".
    Min flicka är två månader nu så jag ska nog börja lite smått, försöka införa rutiner och så...
    Tack igen för svaret!

Svar på tråden Sömnmetoder?