• Mammzoy

Vaknade av fruktansvärt ont i magen...??? Hjälp!!

Precis som rubriken lyder vaknade jag i natt av att jag hade fruktansvärt ont i tjejmagen. Fick koncentrera mig på att andas. det gjorde konstant ont i ca en kvart, inte något molande som vid ägglossning.
    Jag går in i v. 7 idag och blev såklart väldigt orolig. speciellt eftersom jag knappt kännt av mig graviditet hittills, bara ömma bröstvårtor och lite uppsvälld mage.

någon som kännt av något liknande tidigt i graviditeten? snälla hjälp.

Nu känns allt som vanligt igen. förutom min oro såklart :(

• Svar på tråden Vaknade av fruktansvärt ont i magen...??? Hjälp!!
  • carro74

Så där har jag oxå fått ngr gånger vaknat mitt i natten och haft som kraftig mensvärk, om det är så du känner?

Det har hållt i sig ngr timmar sedan har det släppt.
    Det växer ju därinne så det kan göra ont lite här och där..
    Har även fått stick mellan benen låter lite konstigt men precis som någon kör en kniv i livmodern via muffen liksom när jag var på väg över ett övergångsställe =/.
    Så det kan komma massor av konstiga smärtor.

Hade även ont i sidan ena äggstocken/ledaren i flera dagar så jag fick åka in och kolla.

Om det är borta nu så avvakta, om du inte börjar blöda eller
    får jätteont är det nog ingen fara, annras ring till gynakuten/BM och fråga (om du har ngn ännu, annars gyn)

• Mammzoy

Tack snälla för snabbt svar! Har aldrig riktigt haft någon ordentlig mensvärk så jag kan inte jämföra. Men det gjorde väldigt ont, tryckte jag på livmodern så var det helt öm och det gjorde ännu ondare. Sen bubblade det därinne, lät som hela havet stormar!

Hoppas verkligen inte att det är något att oroa sig över. Men man blir ju riktigt fundersam när det helt plötsligt gör så ont. Molvärk hade varit mer förståligt.

tack igen.

• candyheart

Förmodligen "växtvärk"
    Livmodern växer och mjuknar jättefort såhär i början, så det kan nästan kännas som att man ska få mens eller att det hugger till.

• Topdog

Jag tycker att det låter som att det var tarmarna det gjorde ont i. Att vara öm i livmodern hör inte till vanligheterna och att det bubblade till tyder ju på gaser. VÄLDIGT vanligt i början av graviditeten eftersom tarmarna börjar flytta på sig pga att livmodern växer och det kan göra FRUKTANSVÄRT ont. Kan ibland kännas som nån kör en kniv rakt in i magen, att man inte kan andas eller röra sig för att det gör så ont.

Som sagt, problem med gaser och ont i tarmarna är en vanlig krämpa i början av graviditeten, så jag tycker inte att du ska oroa dig.

• Catriiin

Jag hade så där precis i början av graviditeten. En natt vaknade jag och hade fruktansvärt ont, det höll i sig nån kvart och gick över, fick några såna attacker under ett par timmar. Det gjorde så ont att jag fick ligga och andas mig igenom det, trodde också ett tag att det var mf på g, tills jag kände att det nog var tarmarna...

• emiee

Jag vaknade inatt av att jag hade så gryyymt ont i magen. Trodde jag skulle smälla av, visste inte vad jag skulle ta mig till..Kan ju berätta att jag hade sex i tisdags och det började blöda lite och sen har det varit lite brunt i trosorna varje dag sen dess. Och sen inatt kom det onda i magen, det gick väl över efter någon timma kanske och nu är det lite brunt i trosorna igen.. =((

Är i v. 14 kan jag ju tillägga..

• oOjordgubbenOo

Hej!
    Har precis haft så som du beskriver 2 gånger nu, och varje gång har varit på natten, vaknat av att jag har haft så ont, känner mig svimfärdig och illamående pga smärta! Första gången blev jag livrädd och ringde BM, vilket inte va bra stöd, hon kunde inte hjälpa mig, sa bara att är det missfall så är det, finns inget vi kan göra något åt, tack för den hjälpen! Så jag har försökt göra nummer 2 när denna smärta kommer, tar lång tid men tillslut kommer det en liten hård grej*skratt* antagligen har det varit den som har spökat, när jag väl har varit på toa och sen lägger mig brukar smärtan ge sig efter ca 5 minuter. Prova det! Det är garanterat tarmarna som håller på och lever, och det känns ju som de kramar om hela livmodern! Förstår din oro, men det är nog ingen fara hoppas jag för min skull med:)
    Lycka till! Ska kanske tillägga att jag är i v.6 med:)
    Kramisar

• Sofi 79

Jag har också fått så, både innan graviditeten och en gång tidigt, typ vecka sju.
    Det brukar hjälpa att gå upp och gå på toa. Jag kan känna hur något rör sig genom tarmsystemet och jag svettas så att det rinner om mig. Sen säger det plopp i toaletten och allt går över

• Sabinita

Min kompis är barnmorska och jag hade också ont i början av graviditeten.. I början växer livmodern jättemycket och det kan slita och dra i ligament och så vidare. Men så länge du inte blöder eller har ont på en sida och feber så kan du nog ta det lugnt. Men är du orolig så kan du ju ringa kvinno kliniken och be o få komma in o kika. Det gjorde jag.
    Lycka till!

• jeng

sådär hade jag mellan v 4 och 8 ungefär!!

fick en släng på dagen med ont, och i princip varenda natt! på nätterna höll det i sig längre, och det var minsann ingen mensvärk det handlade om! gjorde så ont att man nästa mådde illa av det! dock är det ju på samma ställe som en kraftig mensvärk det känns på, ibland lite länger upp i magen också!

jag hörde mig för och det är tydligen helt normalt! sålänge det inte kombineras av blödningar så ska man inte behöva oroa sig!

i mitt fall tror jag det kan ha varit en kombination av kraftig växtvärk och trög mage!

• emertin

Hej tjejer, jag tror att jag är gravid men har inte vågat testa ännu, försöker vänta så länge som möjligt så att jag kan vara säker på att resultatet stämmer. Har haft som mensvärk i en vecka nu, värken kommer och går och i natt hade jag ont och var tvungen att gå upp en stund. Om jag räknat rätt så borde jag vara i vecka 5. Har försökt hitta information om att man kan ha ont så här tidigt utan att det är något konstigt men hittar ingen.......

• TornKach

Har också haft den där intensiva smärtan som ni beskriver! man var tvungen att andas sig igenom det onda!
    trodde det var MF på G. Men blöder ingenting, inte ens en brun flytning! Jag har dock UVI nu, och kan tänka mig att det var det som gjorde så fruktansvärt ont!
    Man ska kanske inte oroa sig innan det ens blöder? fast jag är ju skit nojig över missfall och utomkveds och allt vad det är. läser allt jag kommer över!
    Detta är min första graviditet, har kämpat 2 år och 10 månader för detta plus, så man får hoppas hoppas hoppas att det vill stanna kvar!

• Topdog

TomKat:
    Se bara till att UVIn blir behandlad omedelbart och att du regelbundet kollar upp urinen. UVI är inte bra när man är gravid.

Svar på tråden Vaknade av fruktansvärt ont i magen...??? Hjälp!!