äggdonation + spermadonation?
Är bara lite nyfiken, vad jag har förstått så kan man inte få både äggdonation och spermadonation här i sverige men hur ser man på detta i tex Danmark, är det tillåtet där?
Någon som vet?
Är bara lite nyfiken, vad jag har förstått så kan man inte få både äggdonation och spermadonation här i sverige men hur ser man på detta i tex Danmark, är det tillåtet där?
Någon som vet?
Jag är inte på något sätt säker... men jag tror att det du frågar efter kallas embryodonation - embryoadoption och är tillåtet i Storbritannien och i Spanien (?) förutom i USA och kanske Ryssland.
Dock vet jag att flera länder inom EU inför IVF-behandling ställer frågan om vad som patienten vill ska ske med överblivna embryon och att man kan få fylla i rutan för embryodonation. T ex i Belgien. Dock är det inte tillåtet med embryoadoption i belgien så jag antar att i de fall där paret kryssar i den rutan så säljs(?) embryot utomlands!?
Någon annan härinne kanske vet mer?
Du kan få hjälp med både ägg och spermier från kontrollerade donatorer.
Det är sk överblivna ägg från de som lyckats och fått ägg kvar i frysen,som de inte behöver.
Dessa befruktade ägg kostar bara en bråkdel av vad en ordinär ÄD behandling gör.
Jag vet att det finns i Riga och i Brno i Tjeckien,med säkert på fler ställen.
I tjeckien kostar de 1000 euro.
Det är ingen väntetid på dessa behandlingar heller.
Hej,
Om du inte vill göra "embryoadoption" så kan du göra behandling med äggdonation och spermiedonation på flera kliniker i Ryssland.
Jag har varit i kontakt med AVA i St Petersburg och de genomför denna behandling. Då är det dock anonyma donatorer för såväl ägg som spermier. Vill du har spermier med ID-release kan du fixa det men får då stå för kostnaderna för transport till kliniken etc. Jag tror prislappen ligger på ca 6000 euro per försök med donerade ägg + spermier. Vill du då ha spermier med ID-release så tillkommer kostnaden för det. Det finns fler kliniker som har denna behandling, men jag har bara varit i kontakt med St Petersburg än så länge.
/MM
Och som svar på din fråga. Osäker på om Danmark är tillåtet. Finland går om du lever med en man.
/MM
Det som kallas embryoadoption; Är det ägg efter äggdonationspar eller IVF-par? Kan man välja embyon efter äggdonationer?
Att göra färska ägg och spermiedonation i Danmark är olagligt där.Den ena måste vara biologisk.