• Carolina73

äggdonation + spermadonation?

Är bara lite nyfiken, vad jag har förstått så kan man inte få både äggdonation och spermadonation här i sverige men hur ser man på detta i tex Danmark, är det tillåtet där?
    Någon som vet?

• Svar på tråden äggdonation + spermadonation?
  • Bliglin

Jag är inte på något sätt säker... men jag tror att det du frågar efter kallas embryodonation - embryoadoption och är tillåtet i Storbritannien och i Spanien (?) förutom i USA och kanske Ryssland.

Dock vet jag att flera länder inom EU inför IVF-behandling ställer frågan om vad som patienten vill ska ske med överblivna embryon och att man kan få fylla i rutan för embryodonation. T ex i Belgien. Dock är det inte tillåtet med embryoadoption i belgien så jag antar att i de fall där paret kryssar i den rutan så säljs(?) embryot utomlands!?

Någon annan härinne kanske vet mer?

• isisisis

Du kan få hjälp med både ägg och spermier från kontrollerade donatorer.
    Det är sk överblivna ägg från de som lyckats och fått ägg kvar i frysen,som de inte behöver.
    Dessa befruktade ägg kostar bara en bråkdel av vad en ordinär ÄD behandling gör.
    Jag vet att det finns i Riga och i Brno i Tjeckien,med säkert på fler ställen.
    I tjeckien kostar de 1000 euro.

• Meramat

Hej,

Om du inte vill göra "embryoadoption" så kan du göra behandling med äggdonation och spermiedonation på flera kliniker i Ryssland.
    Jag har varit i kontakt med AVA i St Petersburg och de genomför denna behandling. Då är det dock anonyma donatorer för såväl ägg som spermier. Vill du har spermier med ID-release kan du fixa det men får då stå för kostnaderna för transport till kliniken etc. Jag tror prislappen ligger på ca 6000 euro per försök med donerade ägg + spermier. Vill du då ha spermier med ID-release så tillkommer kostnaden för det. Det finns fler kliniker som har denna behandling, men jag har bara varit i kontakt med St Petersburg än så länge.

/MM

• Meramat

Och som svar på din fråga. Osäker på om Danmark är tillåtet. Finland går om du lever med en man.

/MM

• Raspberry81

Det som kallas embryoadoption; Är det ägg efter äggdonationspar eller IVF-par? Kan man välja embyon efter äggdonationer?

Bliglin skrev 2008-02-08 09:00:07 följande:
    Jag är inte på något sätt säker... men jag tror att det du frågar efter kallas embryodonation - embryoadoption och är tillåtet i Storbritannien och i Spanien (?) förutom i USA och kanske Ryssland.Dock vet jag att flera länder inom EU inför IVF-behandling ställer frågan om vad som patienten vill ska ske med överblivna embryon och att man kan få fylla i rutan för embryodonation. T ex i Belgien. Dock är det inte tillåtet med embryoadoption i belgien så jag antar att i de fall där paret kryssar i den rutan så säljs(?) embryot utomlands!?Någon annan härinne kanske vet mer?
  • isisisis
    Raspberry81 skrev 2008-02-08 19:44:37 följande:
    Det som kallas embryoadoption; Är det ägg efter äggdonationspar eller IVF-par? Kan man välja embyon efter äggdonationer?
    Priset jag angav 1000 euro gäller 2 frysta embyon av toppkvalitet.
  • Sleepingbeuty

Att göra färska ägg och spermiedonation i Danmark är olagligt där.Den ena måste vara biologisk.

Svar på tråden äggdonation + spermadonation?