• Fröken Inga

Hjälp! Företaget gått i konkurs och jag skulle sjukskrivas idag!

Jag är gravid i sjunde  månaden och har besvär av foglossning.  Tyckte att jag fortfarande kunde jobba trots besvär men att ta mig till jobbet är helt omöjligt utan bil. Min mamma har fått köra mig. Har tid idag hon läkare för att sjukskrivas. Skulle sen ansöka till fk att jag ville  ha färdtjänst istället för sjukpenning. Nu visar det sig att företaget gått i konkurs och att jag kommer bli uppsagt när uppsägningstiden är slut. En månad.

Vad gör jag? Panik!

Jag har ingen a-kassa heller.

När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-08 11:19
    Jag tänker fortsätta jobba månaden ut. Jag kommer gå till läkaren som planerat. (Blir sjukskriven men inte ta ut sjukpenning utan istället söka färdtjänst till jobbet. Eftersom jag inte kan ta mig dit på egen hand pga foglossning). Sen tar jag ut semestern jag sparat eller fp fram tills förlossningen.

Jag ska skriva ner frågor jag har till konkursförvaltaren men det står helt still i huvudet.
    När blir vi uppsagda? är enda frågan jag kommer på. Vet ju att man kommer på alla frågor typ ikväll och då är det för sent. Nån som vill hjälpa mig med vad man vill veta i en sån här situation.

Usch, vilken vecka det varit. I månads fick jag veta att jag har en ögonsjukdom som kan göra mig blind, i tisdags att min chef dött och idag det här. Fy!
  • Svar på tråden Hjälp! Företaget gått i konkurs och jag skulle sjukskrivas idag!
  • JAG är BÄST

Ursäkta men hur i hela fridens namn kan man ge fan i att vara med i A-kassan???

Om du inte lyckas få sjukskrivning fram till BF så får du skylla dig själv anser jag.

• Minxy

Ajdå...vilken jäkla otur
    Men varför är du inte med i A-kassan? Ok att vissa väljer att inte vara med i Facket, men A-kassan är en slags grundtrygghet som inte borde väljas bort...

Vet faktiskt inte vad som händer nu - kanske du kan höra dig för med din handläggare på Försäkringskassan?

Gravid i vecka 38!
  • Guido

jaa du. Se till att gå med i a-kassan illa kvickt, ring och hör med dem också om det är lönt.
    Men om du får sjukpenningen godkänd så kan du få det trots att du saknar anställning. Skulle den däremot inte godkännas eller att du inte blir sjukskriven hela tiden ut så får det nog bli att prata med kommunen om ekonomiskt stöd.

• JacksMamma

Sicken avhyvling...!

Jag vet inte alla regler men kolla upp på nätet och se till att du blir sjukskriven iaf.

Hoppas det löser sig!

• mickelina

JAG är BÄST skrev 2008-02-08 08:51:39 följande:

Ursäkta men hur i hela fridens namn kan man ge fan i att vara med i A-kassan???Om du inte lyckas få sjukskrivning fram till BF så får du skylla dig själv anser jag.
    Oj då du har visst vaknat på fel sida! varför ens bry dig om att svara? det är väl hennes ensak om hon är med i A-kassan eller inte!

Fröken inga: Om du anmäler dig på arbetsförmedlingen den första arbetslösa dagen så kan du få ersättning från alfakassan, inte lika mycket som från vanlig men ändå en ersättning! Annars har du även rätt att börja plocka ut föräldrapenning två månader innan bf!
    Fan vad trist att det skulle bli så!
    Hoppas det löser sig!
  • JAG är BÄST

mickelina

Hur ens idas kommentera mig?
    Dessutom så är jag på ett ypperligt glatt humör idag .

Att sitta på nätet att beklaga sig och få panik för något som man själv rår för. Så tycker jag man får faktiskt skylla sig själv.

Man är inte garanterad jobb idag bara för att man har fast jobb.

Fine att inte vara med facket. Men A-KASSAN??
    Är mig obegripligt!!!!!!!!

Visserligen var jag med i båda under tiden jag var arbetslös. Men har så bra hemförsäkringar då man är med i facket. Tänk vad bara en hemförsäkring skulle kosta mig om jag INTE var med i facket då jag var arbetslös.

Så att vara med i BÅDE fack och A-kassa är BILLIGT!!!!

Nu är jag inte själv med i något fack utan bara A-kassa. Den törs jag inte vara utan. Nu har vi hemförsäkring via gubbens fack.
    Varför jag inte är med i facket beror på att jag är en egenföretagare och för mig kostar det mycket mycket mer än en vanlig anställd.

• Fröken Inga

Jag är bäst
    Jag trodde att jag var medlem i a-kassan hos mitt fackförbund men det visade sig att jag bara var medlem i själva fackförbundet. Upptäckte det när htf blev till unionen. Korkat I know, men det här var mitt första jobb och jag tänkte väl inte till ordentligt. Men tack för att du passar på att slå nu när jag redan ligger ner.

Ska snabbt gå med i a-kassan nu. Jag är ju anställd en månad till. Kanske har man tur. Annars vill jag ändå vara med även om jag blir arbetslös.

• JAG är BÄST

Fröken Inga

Jag slår inte. Vart läser du in det??

Att gå med nu är nog lite försent. Du får ändå inte stämpla. Du måste ha vart med 1år innan du får stämpla upp.

• Kazeer

Du borde kunna bli sjukskriven ändå. Mitt vik gick ut 3 månader innan bf och då gick jag på a-kassa. Efter en dryg månad fick jag för tidig vattenavgång och blev sjukskriven. Inga problem, även om jag inte hade någon anställning.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Fröken Inga

Jag tänker fortsätta jobba månaden ut. Jag kommer gå till läkaren som planerat. (Blir sjukskriven men inte ta ut sjukpenning utan istället söka färdtjänst till jobbet. Eftersom jag inte kan ta mig dit på egen hand pga foglossning). Sen tar jag ut semestern jag sparat eller fp fram tills förlossningen.

Jag ska skriva ner frågor jag har till konkursförvaltaren men det står helt still i huvudet.
    När blir vi uppsagda? är enda frågan jag kommer på. Vet ju att man kommer på alla frågor typ ikväll och då är det för sent. Nån som vill hjälpa mig med vad man vill veta i en sån här situation.

Usch, vilken vecka det varit. I månads fick jag veta att jag har en ögonsjukdom som kan göra mig blind, i tisdags att min chef dött och idag det här. Fy!

• Elino

Hej!
    För att hålla mig till din sakfråga...

Frågor du ska se till att ta reda på är om du verkligen har en månads uppsägningstid. Hur länge har du jobbat där? Kanske är upps. tiden längre? Har du längre upps. tid så bör du via avtalet (om företaget nu har ett kollektivavtal) ändå ha någon slags försäkring som garantrar dig rätten till inkomst under upps. tiden.Detta är frågor som facket ska hjälpa dig med. Kom också ihåg att det är fr.om. det datum du får en skriftlig uppsägning som det gäller.

För det andra så är det fyra eller sex månader som du ska ha haft inkomst för att få ut A-kassa så det lönar sig ändå att gå med nu för dig. Vem vet hur din situation ser ut sen när föräldraledigheten är slut? Det kansek dröjer innan du får nytt jobb och då får du ändå ersättning från A-kassan. Jag är nästan säker på att din ersättning från A-kassan baserar sig även på inkomst från FP. Så för att trygga framtiden bör du gå med nu! Kontakta någon A-kassa och fråga, eller hör med AF eller FSK.

Ska du ha bebis om tre månader så har du ändå minst en lön kvar, sen kan du ta ut FP två mån innan och sen är du väl hemma med FP ett tag. Jag tror ekonomin kommer lösa sig.

Oroa dig inte. Jobbsituationen kan du ta tag i sedan, eller leva på intäkterna från din bok!

• systersandra

Statlig lönegaranti gäller vid konkurs.Hur många månader du får från dem handlar om din ålder och hur länge du varit anställd. En advokatfirma kommer att ha hand om företaget för att reda ut ekonomin.

• Fröken Inga

Tack för era råd. Jag har en månad uppsägning. Hade jag  hunnit jobba en och en halv månad till hade jag haft tre. Då hade jag varit anställd två år. Osis.  Jag kommer nog göra så att jag går tidigare på fp. Sen har jag flera månader på mig att hitta nytt jobb. Annars får jag förhoppningsvis a-kassa,

Skönt att jag har boken. Lär ju kanske inte dra in så mycket pengar men om inte annat så har jag  nåt att pyssla med som känns kul.

• silavs

inlägget ovan va till "jag är bäst"

• silavs

"jag är bäst"
    och för att hålla oss till sak så fråga hon inte om det dumt att inte vara med i akassan,hon fråga vad hon skulle göra....

• silavs

Fröken inga:

du kanske kan få sjukpenning beviljad ändå,ring och prata med FK,kanske dom grundar det på din inkomst iaf.

svårt med alla regler.

måste man ha varit med i akassan för att få sjukpenning beviljad?
    tänkte om dom som sagt kanske kan grunda det på din inkomst.

svår foglossning har du ju vare sej du har ett jobb eller inte,med tanke på att du oxå kanske har uppsägningstid??

ring och hör=)

lycka till!!

• Moffan

Fröken Inga,
    Du är inte uppsagd ännu. När företaget har gått i konkurs blir konkursförvaltaren din arbetsgivare och han/hon kommer att säga upp dig. Du kankse till och med kan prata med honom/henne och se till att du får mer än en månads uppsägningstid. Det är taskigt när det handlar om så liten tid kvar som du hade och ibland kan de vara väldigt snälla.

Och ja, självklart kan du få sjukskrivning beviljad även om du inte är anställd.

Hoppas att det löser sig för dig!

Svar på tråden Hjälp! Företaget gått i konkurs och jag skulle sjukskrivas idag!