• Gift oktober

får äta eller inte

Vad är gravad fågel och gravat kött för något???? Hur hårt ska man ta detta att inte få äta??Min man och jag dricker sällan då menar jag en flaska vin på fredag kvällen är vi för trötta för däremot dricker vi herrljunga cider 2,25% som du köper i mataffären och sedan ett litet glas baileys får man det eller????

• Svar på tråden får äta eller inte
  • längtande flickan

Är du gravid? då tycker jag att du ska hålla dig borta fr¨n alkoholen helt och hållet.

Man ska inte äta kallrökt eller gravadlax vet dock inte värför. Ska fråga första gången jag går till MVC

• Bliglin

Du måste själv avgöra om du vill ta kostråden på allvar eller ej, det kan ingen annan avgöra åt dig. Livsmedelsverket avråder gravida kvinnor från att äta gravat kött och gravad fågel på grund av risken för att bakterien listeria kan finnas i den typen av kött eftersom det inte upphettats under tilagningen. Personligen har jag dock aldrig kommit i kontakt med vare sig gravat kött eller fågel, endast gravad lax men det undviker jag som gravid.

Vg alkhol så avråds man som gravid från att dricka alkohol eftersom det kan skada fostret. Om du vill dricka praktiskt taget alkoholfri cider (2,25 %) måste du avgöra själv. Jag skulle inte rädas att smutta lite sådan cider men skulle inte dricka Baileys som gravid.

• Bliglin

OM man skulle få i sig livsmedel med listeria så kan fostret skadas eller så kan bakterien framkalla spontan abort (missfall). Listeriainfektioner är mycket sällsynta - men orsakar stor skada om det händer. Som icke-gravid fullt frisk vuxen människa så insjuknar man som regel inte om man råkar få i sig listeria... det är när man är gravid eller har sänkt immunförsvar av någon anledning som listeria är farligt.

• Alle
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Gravning
    SLV:s rekomendationer är inga regler, utan just rekomendationer så till syvende och sist är det upp till dig. Men det är en myndighet med uppgift att informera om de risker som finns i vissa livsmedel.
    Avstå från alkoholen.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Gift oktober

Så ni menar att man inte kan dricka lättöl ens en gång det är ju nästan samma % i herrljunga cider???? Vad dricker ni när ni ska bort på fest????

• pluttmaja

som min bm sa: två lättöl = ett glas vin... så varför??

Det finns jättegod alkoholfri cider. smakar likadant..

• helin

Gift oktober skrev 2008-02-08 20:00:11 följande:

Så ni menar att man inte kan dricka lättöl ens en gång det är ju nästan samma % i herrljunga cider???? Vad dricker ni när ni ska bort på fest????
    du en lättöl är inte samma sak som en cider + ett glas baileys....
    ska du nu ha barn behöver du väl inte springa runt på fester o supa?
    du kan väl dricka 1 lättöl om du vill men jag skulle aldrig våga dricka mer en så
    inte ens det...
  • Cicci Kroon

Från Trådstartaren
    Från mej
    Är grav i v 34 o om vi ska på fest så kan jag ju dricka tex läsk, vatten alkoholfri cider... ja där finns MASSOR att dricka utan att få i sej alkohol...
    Men de e som sagt upp till en själv...

• Cicci Kroon

Gift oktober skrev 2008-02-08 20:00:11 följande:

Ha ha ha nu fattade jag hur man skulle göra... jag svarar här oxå

Är grav i v 34 o om vi ska på fest så kan jag ju dricka tex läsk, vatten alkoholfri cider... ja där finns MASSOR att dricka utan att få i sej alkohol...
    Men de e som sagt upp till en själv...
  • Miang

Kött som inte upphettats tillräckligt kan både innehålla listeria och toxoplasmos och gravat kött har bara legat i saltlake vilket inte är tillräckligt för att döda eventuella bakterier eller mikroorganismer. Vare sig listeria eller toxoplasmos är vanligt, men som många andra har sagt här - varför ta risken? En del matråd kan verka onödigt stränga, andra är lite luddiga, det enda du egentligen kan göra är att läsa på ordentligt själv och bilda sig en uppfattning om vad du tror på (barnets pappa kan få tycka till också).

Sen vad gäller alkohol så vet man inte hur mycket eller lite alkohol det behövs för att bäbisen ska påverkas. Det finns alltså ingen säker gräns. Själv dricker jag ingenting med mer alkohol än 0,5% men det finns ju de som tar ett litet glas vin ibland eller dricker lättöl. Även där måste man dra gränsen själv och göra en bedömning över vilka risker man är redo att ta.

Jag tycker att det är enklast att hålla mig borta från det som kan vara skadligt, även då riskerna är mycket små (jag äter t.ex. inte pastöriserade mögelostar även om jag vanligtvis älskar ostar av alla de slag). Jag vill vara säker på att jag gjort allt jag kunnat för att min bäbis ska födas frisk och kry. Det är så oändigt mycket viktigare än att få ett halvt glas vin och en bit god ost på fredagkvällen.

Svar på tråden får äta eller inte