• Äldre 8 Feb 10:20
    7227 visningar
    5 svar
    5
    7227

    gravid efter behandling med Provera?

    Hej jag undrar om det är någon här som blivit gravid efter enbart behandling med Provera? Jag och killen har haft sex fyra dagar i rad nu och jag tog mitt första piller i går, hoppas att det ska bli nåt.Jag vet att de ger mig mens och så där men vet inte om jag fär nån ÄL.

  • Svar på tråden gravid efter behandling med Provera?
  • Dollar­s matte
    Äldre 8 Feb 13:50
    #1

    Man tar Provera för att "nollställa" cykeln. De innehåller det hormon som kroppen själv producerar efter ägglossning, för att på så sätt lura kroppen till att den har haft äl och på så sätt sätta igång mensen. Därför får man i de flesta fall inte äl under tiden man tar tabletterna, utan det är först efter mensen som ska komma om ca 2 veckor som du kan hoppas på att få äl ett par veckor senare. Har du ingen egen äl eller väldigt sällan i vanliga fall så kan du behöva ta några kurer på raken innan kroppen fattar och hittar sin egen rytm. OM den gör det överhuvudtaget, det ska till mycket tur för det också.


    21/2 är det dags igen
  • Äldre 12 Feb 22:19
    #2

    Jag har bara ätit provera för att få igång mensen och det har väl funkat så där. Min läkare sa att jag inte skulle ha några förhoppningar att äl skulle ske pga provera.

  • Pantal­aimon
    Äldre 13 Feb 15:44
    #3

    Jag fick idag utskrivet Provera och Pergotime.
    Jag är helt ny på detta så all information tas emot med tacksamhet.

    Jag ska börja med Provera på måndag (är planeringen, men jag vet inte om jag kan vänta så länge) och sedan ska jag ta dom i 10 dagar. På 11-12 dagen ska alltså mensen komma om jag förstått rätt?!?
    På 5-9 mensdagen ska jag äta Pergotime...
    Är här någon som blivit gravid av dessa tabletter?

  • Allis X
    Äldre 15 Feb 20:11
    #4

    Jag blev gravid efter "bara" provera.
    (tempmetoden och äl-stickor)

    Slutade med p-piller jan 06.
    Mycket oregelbunden mens, (läs: många gravtester= besvikelse)
    På hösten uteblev mensen helt... sökte hjälp på gyn. Där de konstaterade PCOS. Har aldrig gråtit så mycket i hela mitt liv som under den perioden. Jag fick provera utskrivet, skulle äta dem i 3cykler, därefter låta det gå 6v innan jag skulle höra av mig igen.
    På dagen 6v efter, så rinde jag MVC för att boka inskrivningsamtal.
    LYCKAN VAR TOTAL!
    I dag är vår son 4månader.

    Önskar dig verkligen lycka till! Hoppas jag kunnat skänka litet hopp.
    Jag vet att det är många som får kämpa mera än vad vi fick!

  • Äldre 17 Mar 10:26
    #5

    Hej, hur du regaderade över din uteblivna mens så gjorde jag också. Jag har försökt nu med min partner snart 1 år men lycksdds inte. Jag var hos Gyn och dem gav mig provera i 10 dagar och fick min mens efter 2 dagen har slutat så nu har jag detfortfarande men hur ska jag kunna veta när jag har äl? Hur gjorde du?

Svar på tråden gravid efter behandling med Provera?