• Netriosa

Olja i barnmat

Håller precis på och gör lite mat till min krabat. Jag har fått för mig att man ska ha i lite rapsolja, men det har jag inte. Går det lika bra med solrosolja eller olivolja? Och hur mkt ska man ha? En skvätt bara eller?

• Svar på tråden Olja i barnmat
  • mini79

Jag tar den oljan jag har hemma. I början när det bara var smakisar så blev det ganska mycket för att få bra konsistens. Nu när han äter ordentligt så är det bara en skvätt för att få extra fett i maten.

• DetVarEnGång

Jag brukar ha smör och ganska mycket smör. Men jo, jag vet att rapsoljan rekommenderas. Jag tror det går lika bra med olivolja.

• Netriosa

Jag har bara bregott normalsaltat hemma, det ska man väl inte ta? Det ska vara den osaltade isåfall va?

• Redbit

Min dotter äter det mesta, men just när jag blandat olivolja i det tycker hon knappt om något. Rapsolja är inga problem alls.

• Netriosa

Hmm, det var ingen succé det där. Morot, potatis och ärtor med lite olivolja i, han åt bara några skedar. Han som annars är otroligt matfrisk! Kanske han var för trött för att testa något nytt för nu sover han, slockna på en gång när jag la han ner i sängen.

Men ni som verkar kunniga inom barnmatslagande, vad kan man göra för mat till en 5½ månaders? Tänkte koka kyckling till middagen sen, kan man ta lite av den och använda i nån mat till han?

• Abessiniern

Jag tror kanske att man rekommenderar rapsolja för att den är väldigt neutral i smaken, potatis smakar fortfarande bara potatis, även om det är olja med. Olivolja och rapsolja är väl väldigt likvärdiga näringsmässigt och har väl liknande fettsyrasammansättning om jag inte är ute och cyklar, så det är nog ingen skillnad näringsmässigt. Men olivolja har ju en mer utpräglad smak och t.ex. en kosad potatis med olivolja smakar ju inte bara potatis längre.

Tror att normalsaltat smör går bra men att man inte ska använda extrasaltat, men någon kanske vet exakt vad som rekommenderas.

Svar på tråden Olja i barnmat