• Madida

Fartkameror! Någon som vet?

Blixtrar fartkamerorna om man "åker dit"? Även på dagen? Eller kan man fastna på en fartkamera utan att veta om det?

• Svar på tråden Fartkameror! Någon som vet?
  • aragon

Kollade in på länken som nån länkade......att man inte ser blixten??? Hm det har jag gjort...dagtid......bor utmed en kameraväg och bara för nån dag sen när jag hämtade posten så såg jag en blixt.....

• Monica H

Jag såg hur det blixtrade till en gång och efter två veckor kom böterna som man fick skriva på godkänna.

De skickade med bilden och bild på mitt körkort så det gick ju inte att neka

Fartkamerorna är ju inte alltid på och ibland är dom ju förstörda.
    Det blixtrar alltid till när den fotar. Men man kan ju missa det också.

• Madida

Håller tummarna för att den var av...annars ryker körkortet...

• Madida

130 på en 90 väg. Japp, vet att det var mitt fel men det är sååå irriterande ändå..

• Monica H

Såg du ingen blixt är det nog lugnt

• aragon
    Madida skrev 2008-02-08 12:21:00 följande:
    130 på en 90 väg. Japp, vet att det var mitt fel men det är sååå irriterande ändå..
    Jo visst är det.......MEN jag är nästan säker på att Du skulle sett blixten....
  • Madida

Jag såg ingen blixt...men det var soligt ute så jag är rädd att jag missat den. Bara att hålla tummarna. Böter är sura men att förlora körkortet hade varit riktigt jobbigt.
    Dessutom var det inte min bil så det blir besvärligt att förklara

Jag kör oftast i rätt hastighet eller kanske liiite över. Men det var bra väder, bra musik i bilen, bra väglag och inte en bil i sikte...

• Monica H

Men om det inte var din bil så kan du känna dig trygg.

Dom kollar ju regnummret och ägaren och går det inte att para ihopp förare med bil så går det ju inte. Men ägaren kommer få förfrågan på vem som körde bilden så du kanske borde förvarna där.

• Krabbolina

hur blir det då med mej som inte står på någon bil utan det gör min man?
    Jag trodde att de gick på ansiktet....

• Madida

Jag får väl göra det. Blir jobbigt att förklaa för en kille man varit tillsammans med i mindre än 1 mån

Nåja, tack för alla svar!

• Krabbolina

De går inte enbart på ägaren av bilen. Detta hittade jag på nätet!

Utredningen

När en hastighetsöverträdelse ska utredas jämför man bilägarens bild på körkortet med den bild som tagits av kameran vid mätplatsen. Om det ser ut att vara samma person skickas ett brev till ägaren med en begäran om att ägaren ska erkänna överträdelsen. Om så sker kan polisen skicka ut ett bötesinbetalningskort.

Om föraren inte är ägaren jämför man kamerafotot med körkortsbilder på maka/make/sambo eller hemmavarande barn som kan passa. I dag gäller strikt föraransvar. Det innebär att om man inte kan fastställa vem som kör den bil som kameran registrerat, så avskrivs ärendet.

Svar på tråden Fartkameror! Någon som vet?