• starcatcher

tacokyckling

hej hej.. Jag söker ett recept som jag såg här för ett tag sedan på tacokyckling. Man skulle använda nachochips med ost smak och taco krydda. sen kommer jag inte ihåg mera. Kan någon hjälp mig?? Tack snälla

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-08 12:31
    man skulle panera kycklingen i detta( tror jag)

• Svar på tråden tacokyckling
  • Kidz

Dessa har jag..

Taco kyckling

Ingredienser
    Till gratängen:
    3 st kycklingar , färdig grillade
    1 burk tacosås mild
    1 påse tacokrydda
    3 st tomater, hackade
    Efter gräddning, låt smälta
    2 dl ost riven
    Till servering:
    3 dl gräddfil
    0,5 st isbergssallad

Gör så här
    Rensa kyckilngen och skär den i mindre bitar. hacka tomaterna i små bitar. (alt. ta en burk krossade tomater.)
    Blanda tacosås, tacokrydder och tomater. Blanda med kycklingen. Häll allt i en ugnssäker form. ( så här långt kan man förbereda innan gräddning)
    Grädda i ca. 30 minuter eller längre tills den är riktigt varm. Under tiden, bryt isbergssalladen i mindre bitar.
    Ta ut formen och strö över den rivna osten (ta ev. mer mängd, det ska täcka.) Nu ska osten smälta inte gratineras. Låt den gärna stå i ugnen med öppen lucka.
    När osten smält, bred ut gräddfilen på gratängen och strö över isbergssalladen. Serveras genast.
    TIPS! I orginalreceptet står det 2 kycklingar men det brukar aldrig räcka i min familj. Beräkna 3 st/4personer eller 5 st/7personer (ta då dubbelt av de övrig ingredienserna till gratängen.
    Serveringsförslag
    Tacochips, nachoships och/eller kokt ris.

Taco-kyckling

Ingredienser
    1 st grillad kyckling
    1 burk krossade tomater
    1 dl riven ost
    1 burk créme fraiche
    1 påse Taco kryddmix

Gör så här
    Dela kycklingen i mindre bitar och blanda med tomaterna.
    Häll i en ugnsäker form. Strö över Osten.
    Gratinera i 200 grader i ca 20 min.
    Blanda ihop crémefraichen och taco-kryddorna.
    Klicka över kycklingen när den är klar.

• minaälskadebarn

Å det lät gott :) Hoppas någon har receptet :)

• starcatcher
    Svar på #1
    låter himla mumsigt allt med taco smak e gutt!
  • pluppiz

det är jätte gott. har också de där sista receptet ska bjuda på detta på lördag=) mums

• pluppiz

fast jag blandar alla ingredienserna i ugns formen utom osten och sätter in i ugnen. sedan strör jag över osten och låter den vara inne tills den fått lite färg.

• starcatcher
    pluppiz skrev 2008-02-08 12:41:08 följande:
    fast jag blandar alla ingredienserna i ugns formen utom osten och sätter in i ugnen. sedan strör jag över osten och låter den vara inne tills den fått lite färg.
    det måste väl gå använda filé? Var i affären och glömde krossade tomater...Det låter supergott. Vad har man till? Ris?
  • pluppiz

första gången jag gjorde så gjorde jag med file. och de smakar likadant i stort sett blir nästan godare =)

Jag tycker att de är gott med pressad potatis till, men de är ju så klart en smaksak =) tomater är jag ingen fantast på egentligen, de gör de bara lite mer rinnigt egentligen, för de smakar ju inte direkt tomater utan mer tacos.. lycka till

Svar på tråden tacokyckling