• noomlion

Ont i livmodern när jag nyser!

Jag är i vecka sju och känner av min graviditet i form av bröstspänningar, svagt illamående från och till, extrem trötthet, hungerskänslor och molvärk som kommer och går.
    Den senaste veckan har jag dock lagt märke till en jättekonstig grej med min kropp... När jag nyser (och någon gång när jag hostar kraftigt) får jag jätteont i livmoderstrakten. Det varar bara en liten stund varje gång, men hugger till så kraftigt att jag utropat "aj" ett par gånger (kanske mest av förvåning, jag vet inte ).

Min fråga är om någon annan känner igen sig i det här, och om någon kan förklara vad det beror på?
    Ska ta upp det på inskrivningen på mvc om en vecka, men skulle gärna vilja veta vad det är redan innan. Är inte direkt orolig, men skulle gärna vilja veta vad det beror på.

• Svar på tråden Ont i livmodern när jag nyser!
  • M C Catta
    noomlion skrev 2008-02-08 13:29:26 följande:
    Jag är i vecka sju och känner av min graviditet i form av bröstspänningar, svagt illamående från och till, extrem trötthet, hungerskänslor och molvärk som kommer och går. Den senaste veckan har jag dock lagt märke till en jättekonstig grej med min kropp... När jag nyser (och någon gång när jag hostar kraftigt) får jag jätteont i livmoderstrakten. Det varar bara en liten stund varje gång, men hugger till så kraftigt att jag utropat "aj" ett par gånger (kanske mest av förvåning, jag vet inte ).Min fråga är om någon annan känner igen sig i det här, och om någon kan förklara vad det beror på?Ska ta upp det på inskrivningen på mvc om en vecka, men skulle gärna vilja veta vad det är redan innan. Är inte direkt orolig, men skulle gärna vilja veta vad det beror på.
    OJ! Jag känner precis som du, fast jag tror inte jag är gravid...... :-O
  • Nussebarnet

jag är i vecka 20 och har samma problem. varje gång jag nyser gör det jätteont i livmodern. vet inte varför men tänkte fråga min BM nästa onsdag när jag ska dit på rutinkoll. någon annan som kan veta vad det är?

• Nussebarnet

jag är i vecka 20 och har samma problem. varje gång jag nyser gör det jätteont i livmodern. vet inte varför men tänkte fråga min BM nästa onsdag när jag ska dit på rutinkoll. någon annan som kan veta vad det är?

• noomlion

Du kanske borde traska upp till apoteket och köpa ett test Har surfat runt lite nu och det verkar som att det är väldigt vanligt att gravida får ont i tjejmagen när de nyser. Har dock fortfarande inte fått klarhet i varför, hoppas någon som vet kikar in i den här tråden snart!

M C Catta skrev 2008-02-08 13:30:37 följande:

OJ! Jag känner precis som du, fast jag tror inte jag är gravid...... :-O
  • M C Catta
    noomlion skrev 2008-02-08 13:38:33 följande:
    Du kanske borde traska upp till apoteket och köpa ett test Har surfat runt lite nu och det verkar som att det är väldigt vanligt att gravida får ont i tjejmagen när de nyser. Har dock fortfarande inte fått klarhet i varför, hoppas någon som vet kikar in i den här tråden snart!M C Catta skrev 2008-02-08 13:30:37 följande:
    Usch! Säg inte så... Vill ju självklart ha barn, men inte NU! Nä.. Tror att det är min konstiga kropp som bara luras...
  • Strumpan82

Jag känner också igenmig med att det gör ont runt livmodern/äggstockarna när jag nyser ibland. Är inte heller gravid...

• M C Catta

Jag äter cerazette som gör att jag inte får mens. Tydligen kan min hormonnivå jämföras med en anorektikers...? Enligt en gyn kan min kropp ändå ha något av en hormoncykel och men relativt jämna mellanrum får jag ont i brösten och öm tjejmage. Kollade detta för snart ett år sedan och fick då också göra vul då jag hade riktigt ont i magen, men inget fel hittades utan gyns förklaring var just att jag hade någon sorts cykel...

HATAR hormonpreparat egentligen!

TS: men om det är vanligt med ont i livmodern vid nysningar så är det ju ingen fara. Livmodern håller på att växa och ta plats och då är det inte konstigt om det gör lite ont när du använder så låga och djupa magmuskler som man gör när man nyser.

Lycka till med din grav!!

• isseq

Är i v.17 och känner samma sak när jag nyser. Igår gjorde det jäkligt ont, typ som om ngt gick sönder där nere... fast det var ju över på typ 30s, men läskig känsla ändå.

Isabel - stolt mamma till Liam född 051022
  • Eowyn81

Hej!
    Hmm jag är inte säker på att jag förklarar rätt nu men jag tror att det är ligamenten (som livmodern sitter fast i) som spänns ut när man nyser, hostar m.m. Det är ingenting farligt.

• noomlion

Ja eller hur, det känns precis som om något går sönder! Lite obehagligt...

isseq skrev 2008-02-08 14:11:37 följande:
    Är i v.17 och känner samma sak när jag nyser. Igår gjorde det jäkligt ont, typ som om ngt gick sönder där nere... fast det var ju över på typ 30s, men läskig känsla ändå.
  • MajaLinnéa

Det är ligamenten, som livmodern liksom är "upphängd" i.
    Läste det i nån gravid-bok jag har hemma.

Har pecis likadant, när jag nyser/hostar/sträcker på mig hastigt.
    Inget farligt!

• AochJsMamma

precis, det är ligamenten som dras ut som ett gumminband (låter knäppt, jag vet, men så förklarade min bm) när man nyser eller liknande och sen dras tillbaka. Den plötsliga utdragningen gör att det gör ont ett kort tag o sen försvinner, och är helt ofarligt. Jag har fått det till o från under min grav hittills, tex idag när jag skulle resa mig upp snabbt från golvet.

~~ * The law is reason free from passion* ~~
Svar på tråden Ont i livmodern när jag nyser!