• Fröken Småland

Olja bänkskivor

Nya fina bokstavsskivor på plats, yippie! Men nu skall de oljas, hur gör man det? Vill minnas att jag hört någonstans att man kan använda vanlig matolja. Är det sant eller pajar man skivorna då?

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Olja bänkskivor
  • Sockerpinglan

Hm, nu är jag absolut ingen toppstjärna på det här att olja bänkar, men vi har precis oljat vår köksbänk och man ska helst inte använda matolja. Det finns en speciell olja som jag ju naturligtvis inte kommer ihåg vad det är för olja, men den finns typ överallt på järnaffärer och sånt. Det vi gjorde för att få bänken extra mjuk och fint slipad var att vi köpte ett "kit" med sju olika slippapper, och så började vi med det grövsta och arbetade oss uppåt till det allra minsta. Det var inte så himla jobbigt som det låter, man slipar liksom med stora drag ungefär som om man torkar av en bänk noggrant! Och nu är bänken superfin och len!!!

mammamammamammamammamammamammamamma....
  • Bakeapple

Vi har också köpt särskild olja för just bänkskivor i järnaffären. Härsknar inte matolja och luktar illa??

• Fröken Småland
    Bakeapple skrev 2008-02-08 16:41:50 följande:
    Vi har också köpt särskild olja för just bänkskivor i järnaffären. Härsknar inte matolja och luktar illa??
    Det var ju en ny infallsvinkel, att det skulle härskna. Kanske?

Är det linolja ni har köpt?
  • Bakeapple

Jag har ingen aning om ifall det faktiskt härsknar, men det borde ju kunna göra det på sikt??

Jag kommer faktiskt inte ihåg om det var linolja vi köpte, orkar inte gå ner i källaren och kolla på burken just nu.... Det blir väldigt fin yta på bänken iaf, vi oljade den senast förra veckan.

• Marvinna

Vi använder linolja till vår köksbänk. Fungerar superbra.

Svar på tråden Olja bänkskivor