• VildaTilda

Adoption från Sydkorea

Funderar på adoption och isf från Sydkorea eftersom min man kommer därifrån. Vill du berätta hur ni gått till väga?

• Svar på tråden Adoption från Sydkorea
  • Fru hemlig

Det första ni ska göra är att ställa er i kö hos en organisation eller flera. Sen ska ni anmäla er till familjerätten att ni vill adoptera och gå den obligatoriska föräldrautbildningen.
    Läs mer på www.mia.eu

Det är inte alltid man kan adoptera från just det land man vill så det är bra att vara öppen för flera länder.

• mammatillvictor
    VildaTilda skrev 2008-02-08 14:05:42 följande:
    Funderar på adoption och isf från Sydkorea eftersom min man kommer därifrån. Vill du berätta hur ni gått till väga?
    Bli medlem hos AC som förmedlar adoptioner från Sydkorea, det är drygt ett års väntan innan man får skicka ansökan till Korea, 1-1,5 år tror jag det är. Du ser när du går in på adoptionscentrum.se, länder och sydkorea vilka krav det är för att få skicka till Korea. Det är bmikrav, antal år som gifta osv som är krav bl a.
  • LLL

Vi har adopterat en guldklimp från Seoul. Vi kom hem den 2 dec-07. Vi adopterade genom AC och de är den enda organísationen som man kan gå genom om man vill adoptera från Sydkorea. Ställ er i kö redan nu för det är lång kötid i Sverige (1-1,5 år). Sen måste ni kontakta kommunen och genomgå en hemutredning, denna kan det också ta tid.

När alla papper väl är klara och skickade går det ganska snabbt, vi skickade våra handlingar i april-07, fick barnbesked i aug-07, resebesked i nov-07 och kom hem som familj den 2 dec-07.

Alla i socialsekreterare i Seoul var helt fantastiska, de tog väl hand om oss. Fostermammam var också mycket omtänksam.

Vad mer undrar du över?

• VildaTilda

Tack för bra info
    Viss är det 3 år man måste varit gift för att få adoptera från Sydkorea?

• Namaste72

Oj, tre år? Men får ni tillgodoräkna er sambotiden?

• VildaTilda

Hej Hanya!
    Vet inte alls, vore bra om man kunde tillgodoräkna sambotiden, måste kolla upp det där....

• Namaste72

Har du tillgång till Adoptionscentrums landssidor? Jag vet bara att tex Indien har 1-1,5 års äktenskap och 5 år tillsammans som krav. Vi kommer kanske passa in där maj-09

• VildaTilda

Ja verkligen.....vi får nog utesluta Sydkorea eftersom jag är 39 i år och vi inte är gifta än.

• Namaste72

Tilda: Måste det vara Sydkorea? Jag vet att din man är därefrån men kan ju finnas andra länder där ni passar in perfekt. Har ni ställt er i kö nu?

• Namaste72

Skriver i din gb istället

Svar på tråden Adoption från Sydkorea