• Mary74

Alternativ till dopklänning...

Hej!

Ja, det är ju ett tag till innan bebisen kommer och även ett eventuellt dop eller kanske namngivningsceremoni. Men jag är lite nyfiken på om ni har några erfarenheter av detta.

Vi har snackat lite löst om just dop men har en stor surdeg som vi inte är så glada över. Varken jag eller min sambo är speciellt intresserade att döpa vår son (om vi får en sådan) i en lång dopklänning. Faktum är att vi tycker att det ser utspökat ut även om det blir en tjej. Vet ni om man får använda andra kläder med förutsättning att de är vita? Eller måste man ha en dopklänning enligt kyrkans regler. För är det så får nog grynet ha en namngivningsceremoni....

Vet ni något om detta?

Hälsningar Mary

• Svar på tråden Alternativ till dopklänning...
  • Mary74

Tack!

Men jag hittade inget om själva dopklänningen eller ev. kläder. Det var mest det jag undrade eftersom de har bra info om allt annat.

/ Mary

• Knytets mamma

I och med att det inte står under grundläggande bestämmelser, så är det något som ni tillsammans med er församlingspräst kan diskutera om hur ni vill göra.

• knut

Man får ju gifta sig i vilken färg och vilken stil (på klänningen) som helst och då bör man väl kunna döpa barn i något annat än en lång dopklänning!? Även om alla inte tycker att det är lämpligt så gifter sig ju många med bara axlar i kyrkan...

Jag tror inte att någon tar illa upp bara kläderna är välvårdade, det är ju dopet i sig som har betydelse.

/K

• Kagi

Jag har sett barn döpas i andra kläder än dopklänning, typ bara vanliga finkläder. För min del blir nog det aktuellt, eftersom vi bor i USA men kommer att döpa barnet hemma i Sverige. Då kommer barnet vara ca ett halvår, eftersom vi antagligen inte kommer att åka dit förrän till sommaren. Och då kommer h*n vara för stor för min gamla dopklänning, som Ella döptes i, vilket ju är synd, tycker jag.

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara problem att inte använda dopklänning, om det inte är en präst med väldigt konstiga idéer. Klädseln har ju ingen som helst betydelse för ceremonin, det viktiga är själva dopet. Folk döps ju i alla möjliga situationer och åldrar.

• Knytets mamma

kan man döpa sin lilla flicka i en cerisrosa dopklänning kan man nog välja annan klädsel.

• Bellas mamma

Min sambos systers son döptes i en omsydd dopklänning i vitt. Den var omsydd som en "overall" eller vad man kan kalla det. Vet inte hur det såg ut tyvärr...
    Jag för min del tycker inte att det är så konstigt att en kille har en klänning vid dopet. De är ju väldigt söta i vad som helst...

• Mary74

Tack för era svar.

Kagi
    Det var roligt att höra att du har sett andra varianter än dopklänning. Då har man ju lite hopp.

Flowermoon
    Jag kollade adressen men det var inte riktigt en sjömanskostym jag hade i tankarna. Tänkte på lite mer moderna kläder. Vanliga finbyxor eller liknande. Men tack för att du ville hjälpa till, det var ändå bra att veta att det finns alternativ. Tack!

• Sparvel

Mary; det finns inga regler för hur man ska vara i kyrkan, man får vara som man vill. Tycker absolut det är roligare att ha något eget än att inte tänka alls o välja dopklänning för att "man har det".

Håller med dig om att det ser lite lustigt ut med en kille i klänning med spets och rosetter, men så är ju traditionen. Dopklänningen symboliserar ju hela livet, det är samma plagg man konfirmeras i, gifter sig i, dör i, samma plagg som prästen har, osv... Det tycker jag inte är något fel.

Det som har kommit nu är superfina dopkläder i linnetyg, i beige, mer "grabbiga", inte så långa och pråliga och med ett marinblått bård, tex. i stället för rosetter o grejer. De är helt raka utan krussiduller o finns på en del babybutiker, bla. i Helsingborg!

Lycka till!

• flowermoon

Hej igen! - Jag har en ny plyschdress i marin byxa/väst (sitter ihop) som jag köpte då jag väntade pojkar i fjol. Storlek 70. Vill du jag ska fota och maila? - Hör av dig till flowermoon@hotmail.com

• Anni

Ni får döpa ert barn i vilka kläder ni villl. Det finns inga som helst krav på att det SKA vara vita dopklänningar.
    Min absoluta favorit på tjejer är iof en klänning men i lin och i en tuffare stil m en liten hätta till. Till killar gillar jag byxor och väst, gärna i lin eller annat liknande material.
    Gärna med lite gammeldags utseende, så häfftigt!

Vi har en dopklänning i släkten som vi använder. Den är handsydd år 1850 och inte så farligt rychpyschig och jag gillar att den funnits så länge.

• vilde

I Dalarna och Skåne har man haft en lång och fin trdition att använda sig av doppåsar eller doplappar, typ haklapp modell stor. Dessa har varit dekorerade med sidenband, spetsar, broderier, ibland barnets namn inbroderat och allt vackert man kunnat hitta. Superhäftiga!!!!! Barnet hade oftast en röd eller blåsvart liten mössa på sig, vattnet skulle ju ändå bara väta pannan. Inunder påsen eller lappen hade barnet sina vanliga kläder, på 1800-talet var det lindor... idag har de flesta barn som döps i påse sina vanliga kläder.
    Kolla in Kulturen i Lunds samlingar. Tror de ligger på nätet.
    Annars så finns det i Nordiska museets samlingar!
    Lycka till!!!

Svar på tråden Alternativ till dopklänning...