• guldklimpen

Nackträning på snart 10 veckors...

Halloj!

Jag har en tjej på snart 10 veckor, som är stark i nacken när hon sitter eller "hänger" på axeln. Men när jag lägger henne på mage för nackträning är hon jätte lat = ) ligger nöjt med huvudet åt sidan och tittar. Har försökt att locka med napp, leksak och mig själv för att hon ska titta upp, men nej, kanske att hon tittar upp lite om hon är lite förbannad. Har också försökt med att lägga en kudde under överkroppen för att hon ska få lite hjälp med nacken, annars brukar lilla rumpan puta upp istället...

Någon som har ngt klokt råd att ge mig??

Trevlig helg!

• Svar på tråden Nackträning på snart 10 veckors...
  • Nettis1975

Lat?

Hon är kanske inte mogen att lyfta huvudet än när hon ligger på mage. Det kommer. Varför träna en 10 veckors bebis?

• susye

men kära nån hon är ju bara 10 veckor o det är alldeles för tidigt

• annaoedvin

Låt den lilla ligga mycket på mage (när du har uppsikt). Nackmusklerna kommer allt eftersom, ingen brådska om inte BVC sagt något om det =)!

• gusobeid

min BVC-sköterska tyckte det var lagom att börja när barnet är i den åldern. Tyckte också det verkade tidigt, men man litar ju på BVC. Finns ju dom som tycker att man skall börja ännu tidigare.

• aurora1827

Det kommer när det kommer. Kan vara bra att lägga henne på magen lite då och då så att hon får möjlighet att lyfta huvudet om hon vill, men ni behöver inte ha prestationsångest om hon inte gör det.

• Nellies matte

TS: Min prematura flicka är precis likadan som din. Jätteduktig att hålla upp huvudet när man håller henne i famnen eller när hon ligger på min mage. När man lägger henne på filten på golvet bara ligger hon där, lyfter huvudet ngn enstaka gång men mest ligger hon bara där och är nöjd.

Jag har jätteprestationsångest! Vår läkare säger att vi måste öva mer...

Nellie och Ella, ni är allt för mig!
  • Madge

Sådär var min dotter också. BVC sa att hon får ju träning bara hon håller upp huvudet. Så var lugn, hon får ju träna nacken ändå.
    Det var först när jag var på öppna förskolan och la ner dottern på golvet på mage där som hon började titta upp med huvudet.

• Carola Carro

rulla ihop en filt och lägg den under bröstet de hjälpte min lilla och hålla upp huvudet..

• guldklimpen

tack för alla svar! =)

• PrinsessanFelicia

Det kommer när hon är mogen för det. Stressa henne inte & inte dej själv heller Våran Prinsessa har inte tvingats ligga någonting på mage eftersom hon inte velat hittills men nu när hon är 4 & en halv månad är det plötsligt jätteroligt! Dem får ju lika mkt nackträning av att "hänga" på oss föräldrar + att då får dem närheten oxå & det är ju det viktigaste den första tiden

Life is not the amounts of breaths you take. Life is the moments that takes your breath away.
  • ZettanA
    Svar på #11
    min 2 månaders dotter blir tokarg om man lägger henne på mage. men om hon ligger på mage på mig så lyftr hon på huvudet och tycker attdet är jätte roligt. så tipset är väl å låta henne ligga på dig och låta henne titta upp. men det är väl inget att stressa fram.. kommer när det kommer liksom
Svar på tråden Nackträning på snart 10 veckors...