gröna lr röda linser snabbt svar tack!
Vad är det för skillnad? Har ett recept här med röda linser, men jag har bara gröna hemma....
Vad är det för skillnad? Har ett recept här med röda linser, men jag har bara gröna hemma....
ja då skulle han väl klia sej ihuvet.....
Silence is golden skrev 2008-02-08 16:03:45 följande:
gröna tar längre tid att koka..
Gröna tar som sagt längre tid att koka och är mer fasta i konsistensen. Du kan absolut använda dem istället för röda i receptet men tänk på att följa koktiden på paketet!
Nellies matte skrev 2008-02-08 16:05:09 följande:
gröna är mycket godare! Smakar nötigare. Kokas kanske på en kvart istället för på 8 min som röda. På vissa paket står det att de ska ligga i blöt innan, men det är helt onödigt.
Röda linser kokar ju sönder och blir mosiga, det gör inte gröna.
Vad ska du ha dem till? Jag gör ofta linsbiffar enligt ett recept där det står röda linser, men eftersom jag köpt en jätteförpackning gröna linser så använder jag sådana istället. Det går utmärkt om jag kör lite med stavmixer i smeten.
Som någon nämner ovan så kokar röda linser sönder och blir smetiga medan gröna linser behåller sin form efter kokning.
tack för svaren. Skulle göra linsgryta och den blev god! Kanske var bättre med gröna då som inte kokar sönder, tyckte dom vart rätt mosiga ändå!