• nexie

gröna lr röda linser snabbt svar tack!

Vad är det för skillnad? Har ett recept här med röda linser, men jag har bara gröna hemma....

• Svar på tråden gröna lr röda linser snabbt svar tack!
  • Silence is golden
    nexie skrev 2008-02-08 16:02:28 följande:
    Vad är det för skillnad? Har ett recept här med röda linser, men jag har bara gröna hemma....
    Fråga din optiker vetja
  • Silence is golden

Silence is golden skrev 2008-02-08 16:03:45 följande:

Fråga din optiker vetja
    Ha ha bortgjord.Jag är för rolig.Jag tror nog inte optikerna säljer röda och gröna linser.men han/hon kanske ahr det hemma iofs.
    Skämt åsido det bjuder jag på.Läste trådrubriken som en kratta ung
  • Nellies matte

gröna tar längre tid att koka..

Nellie och Ella, ni är allt för mig!
  • Silence is golden
    nexie skrev 2008-02-08 16:04:35 följande:
    ja då skulle han väl klia sej ihuvet.....
    Ja vem skulle inte det ??
  • Chotte

Gröna tar som sagt längre tid att koka och är mer fasta i konsistensen. Du kan absolut använda dem istället för röda i receptet men tänk på att följa koktiden på paketet!

• Isha

Nellies matte skrev 2008-02-08 16:05:09 följande:

gröna tar längre tid att koka..
    och så smakar de helt olika!
  • Zano

gröna är mycket godare! Smakar nötigare. Kokas kanske på en kvart istället för på 8 min som röda. På vissa paket står det att de ska ligga i blöt innan, men det är helt onödigt.

• juzze

Röda linser kokar ju sönder och blir mosiga, det gör inte gröna.

• Mint

Vad ska du ha dem till? Jag gör ofta linsbiffar enligt ett recept där det står röda linser, men eftersom jag köpt en jätteförpackning gröna linser så använder jag sådana istället. Det går utmärkt om jag kör lite med stavmixer i smeten.

Som någon nämner ovan så kokar röda linser sönder och blir smetiga medan gröna linser behåller sin form efter kokning.

• nexie

tack för svaren. Skulle göra linsgryta och den blev god! Kanske var bättre med gröna då som inte kokar sönder, tyckte dom vart rätt mosiga ändå!

Svar på tråden gröna lr röda linser snabbt svar tack!