• Anonym

Vanligt med könstympning på flickor i Gambia/Senegal?

Jag har en dotter vars pappa kommer från nämnda region i Västafrika.

Nu är det så att han vill ta med henne på semester dit, men jag är rädd att könsstympning på flickor förekommer där. Någon som vet om det är vanligt? ELler om det alls förekommer?

• Svar på tråden Vanligt med könstympning på flickor i Gambia/Senegal?
  • C Elegans

Jodå, det förekommer, är tom ganska vanligt ute på landsbygden i småbyarna. I städerna torde det däremot vara ovanligt numera. Både Gambia och Senegal förbjöd kvinnlig omskärelse för länge sedan. Jag har aldrig träffat en svensk västafrikan som är för omskärelse - tvärtom, de jag känner är totalt emot det och är chockade över att det fortfarande förekommer alls, så prata med din man du - din oro är säkert obefogad!

• Anonym

Det är min exman.

• C Elegans

Vet du var exakt han kommer från, vad han har för social bakgrund och vilken stam han tillhör? Sådant är ju avgörande. Är han yngre, stadsbo och från en utbildad familj är han säkert lika mycket emot omskärelse som de svenskboende västafrikaner jag har i bekantskapskretsen.

• Anonym

mandinka, från gambia, kommer från en by på vischan (lamin heter den).

• Mavros

Hej! Vill inte skrämma dig, för detta har förmodligen ingenting med din man och hans planer att göra. Kvinnlig könsstympning är straffbart i sverige, kolla någonstans om och hur han skulle straffas om det skulle hända när han återvänder till sverige ---förstå mig rätt, jag säger inte att det skulle hända. Jag tror t.o.m. föräldrarna kan straffas om en svenskfödd flicka/kvinna (eller uppväxt i sverige) vid en gynekologisk undersökning visade sig vara könsstympad. Det skulle innebära att hon blev stympad under sitt liv i sverige och det skulle vara misshandel, eller grov misshandel. Det får inte förekomma. Men kolla upp detta.

Ja, det förekommer kvinnlig könsstypning i Gambia. Några av de värsta sorterna förekommer där dessutom. MEN det förekommer vanligtvis på landsbyggden där traditionerna fortfarande har ett så startkt fäste eller där informationen om den känslomässiga och fysiska skadan inte är självklar. De flesta flickor omskärs för att de är tänkta att gifta sig med män med samma traditioner som flickan. Jag kan inte tänka mig att en familj, även med sådana traditioner, skulle tycka det var relevant att stympa en flicka som lever utomlands och eventuellt gifta sig med en "främmande" man.

Kolla upp vad som gäller i sverige -fråga rädda barnen till exempel- och prata med din man.

BF 29 aug 2008
  • Mavros

Jag skrev mitt inlägg under tiden som C Elegans skrev....vill bara hålla med C Elegans om att det är förbjudet även i Gambia och ovanligt i större städer. Jag tror inte du behöver oroa dig, även om hans familj bor utanför städerna!!

BF 29 aug 2008
  • C Elegans

Bland mandinka har omskärelse varit väldigt vanligt tidigare (typ alla blev omskurna), men nu är det inte lika vanligt alls. Mandinka är ju den största folkgruppen i Gambia, så kanske finns skillnader mellan olika subgrupper, men såvitt jag vet så var den traditionella omskärelsen inom mandinka en rit in i vuxenlivet som man oftast gjorde när flickorna var lite större, kanske 10-årsåldern.

Jag vet inte vart Lamin ligger, men det är ju massa byar även på vischan som gått med i den här anti-omskärelsekampanjen som startades för några år sedan.

När det gäller en sådan viktig sak som omskärelse, så vill man ju förstås inte chansa även om det är ovanligt i dagens Gambia. Om du inte kan prata med dotterns pappa skulle jag rekommendera att du antingen kontaktar någon av kvinnoorganisationerna i Gambia, GAMCOTRAP är den jag känner till, eller att du kontaktar svenska Rädda Barnen i Dakar (vet inte om de finns i Gambia, men Dakarkontoret skall ha koll på Gambia också) och tar reda på exakt hur det står till med den regionen där dotterns pappa kommer från.

• Yanksan

Nu vet jag ju itne vad TS och din exman har för relation, men jag tror inte du behöver vara orolig.
    C Elegans har kommit med bra tips och råd tycker jag, men samtidigt vette tusan vad organisationerna kommer kunna göra under din dotters o hennes pappas semester.
    Även om det har varit vanligt med kvinnlig omskärelse i Gambia för Mandinkas, så håller det trots allt på att ske en förändring. Det är mest den äldre generationen som fortfarande är för, och som sagt mer på landsbygden än i "kombo". Det finns två ställen som heter Lamin - frågan är vilket din exman kommer från.
    har du o ditt ex diskuterat frågan än? Vad säger han?
    Om du är väldigt orolig kanske du kan åka med?

• Anonym (joo)

mitt ex dotter blev omskuren i gambia, hon måste vara 8-10 år nåt sånt. killen bor här i sverige, men det var farmor som hade ordnat med omskärelsen. De är mandinkas, vet ej om de är stadsbor eller bybor.
    Han skulle iaf fixa så att hon kan återställas i framtiden, det går ju till en viss del...
    Han var mycket arg på sin mor för detta, men vd kan han påverka härifrån?

Vad jag vill säga är att det förekommer, men inte lika mycket i städerna längre som sagt.
    Ofta vet inte killarna om detta ens, det är kvinnornas sak. Det är inget man talar om direkt, men vad jag fattat så är de flesta unga tjejer omskurna.
    (det märker du på att killarna gärna gnuggar klitoris stenhårt, med förhoppningen att tjejen ska få det skönt, problemet är ju då att det nästan gör ont på oss icke-omskurna tjejer)

Svar på tråden Vanligt med könstympning på flickor i Gambia/Senegal?