• mysrester

Hur fan vet man när kladdkakan är klar?

Den har varit inne nu så länge som det står enligt receptet men den är helt lös när jag skakar på kakformen lite. Hurdan konsistens ska den ha när den är klar? Jag har aldrig ätit kladdkaka så jag vet inte.

Jag hällde i en påse dumle också, påverkar det gräddningstiden?

• Svar på tråden Hur fan vet man när kladdkakan är klar?
  • miss Y

angående dumle kan jag inte svara på men det andra kan jag svara på. en del ugnar tar längre tid på sig tyvärr, hade en gång en ugn där det tog 40 min att grädda en (vanlig tid är ca 20 min). den ska vara lite kladdig/seg men inte rinnig. den är godast när den har en seg struktur och vi brukar ta en potatissticka eller en tandpetare å kolla hur det ser ut på den. ska fastna lite på den.

kladdkaka är oftast även godast om man äter den dagen efter tyvärr å med mkt vispad grädde.

• Mavros

Hahaha..förlåt, det var en rolig rubrik. Om du hällde i dumle kanske det påverkar tiden lite. Låt stå inne en extra 10 minuter, men låt inte toppen av kakan bli bränt. Sänk värmen lite i så fall. Det skall vara mjukt innuti men knaprigt på utsidan. Har du fått det är det färdigt! GOTT!

BF 29 aug 2008
  • nexie

beror lte på receptet också! Vissa blir lösare än andra beror å hur mycket ägg och socker man har i.... kommer tyvärr inte ihåg vilket som ger mer kladd och vilket som inte...
    Imitt recept är det 3 ägg o 3 dl socker i ugnen 25 min. Den brukar bli rätt lagom seg. Jag gillar dom inte för lösa!

• mysrester

Hmm den har som ett skal på som man kan peta på men känns mjuk under, och har släppt lite i kanterna. Så jag har tagit ut den. Det får bära eller brista. Jag ska inte själv äta av den för jag tycker inte om, men om den är seg ser man knappast förrän man skär en bit av den?

• mysrester

Jag gjorde 1½ x receptet, men det ursprungliga var 100gram smör, 1,5dl mjöl, 2 ägg och 3dl socker och lite annat tjafs.

• Snowy

ställ in i kylen och låt stelna, det är chokladen i dumlen som gjort den lösare än vanligt (på aftonbladets hemsida finns en kladdkaka som man gör på mörk blockchoklad istället för cacao, den blir mycket bättre efter ett dygn i kylen). Jag gissar att kakan slinker ner ändå!

• Kristall07

Hej! Jag brukar blunda för hur kakan ser ut, för när den svalnar så blir den bra. Jag brukar ha min inne i 25 min, då blir den knaprig och seg som den ska va!

• Dinkanesh

jag brukar stoppa ner en gaffel och dra den en cm eller så. följer kakan med gaffeln, är den färdig, rinner det igenom, behöver den en stund till.

Svar på tråden Hur fan vet man när kladdkakan är klar?