• Anonym

kan lågt blodtryck göra så man känner sig yr hela tiden??

hej var hos doktorn idag för jag har haft yrsel sen igår som inte vill släppa.. mitt blodtryck är 90/70 ..Jag är jätte förkyld och ahr ont i halsen jag tror mer på att det är virus på balansnerven eller så...är det någon som haft så?

• Svar på tråden kan lågt blodtryck göra så man känner sig yr hela tiden??
  • Fru U

Ja, lågt blodtryck kan göra att man känner sig yr hela tiden

Live and let live
  • Anonym

även om man sitter står ligger?

• Ch Belair
    Anonym skrev 2008-02-08 17:43:48 följande:
    även om man sitter står ligger?
    Ja.
  • DaCiss

Tror inte du har nått virus på balansnerven. Har aldrig hört talas om liknande. Men lågt blodtryck ger lättare yrsel än normalt eller högt. Och ditt låter väldigt lågt. Jag har yrsel ibland och mitt ligger oftast på 100-110/50-60.

• Anonym

okej nej det är såå himla obehagligt..det kom igår och jag äter både järn o folsyra..är bara i v6 ska det fortsätta så här heela grav?

• Anonym

sen dånar det i huvudet från o till..

• Fru U

Låter som typiska tecken på lågt blodtryck

Live and let live
  • Anonym

men det kan alltså sitta i hela tiden???

• Fru U

Ja, i och med att blodtrycket är lågt hela tiden. Man kan även må illa av lågt blodtryck

Live and let live
  • Anonym

men kompenserar kroppen med hög puls då om man har lågt blodtryck? för jag har en puls på ungefär 80-90 i vilo..förlåt om jag är jobbig är bara så himla orolig..

• Ch Belair

Försök att röra på dig mycket, det höjer blodtrycket och man brukar rekomendera fysisk aktivitet och regelbunden motion vid lågt blodtryck.

• Fru U

Surfade runt som snabbast. Hjärtat jobbar lite mer (högre puls) när blodtrycket är lågt för att försöka kompensera

Live and let live
  • CCA

Mitt första tecken på gravditet var just yrsel och det höll i sig hela gravidteten (oavsett om jag stog, satt eller låg). Hos mig hittade de ingen förklaring utan hade olika toerier varje gång. Lågt blodtryck kan dock ge yrsel.

• Anonym

cca: okej hur hantera du det? jag tycker det är jätte jobbigt.. jag ahr sån yrsel det snurrar i huvudet men jag ahr inga problem med att gå äta mår inte illa eller såå..det känns som det sitter mitt i mellan öronen..

• DaCiss

Motionerar du regelbundet? Alltså har en bra fysik? För hög vilopuls har också att göra med om man är fysiskt i bra skick eller inte. Ett sätt att få bättre vilopuls är att träna regelbundet, konditionsträning.

Annars om du har sådant problem med din yrsel så är ju första etappen att ta upp frågan med en läkare.

• Ewima

Jag är sjukskriven pga lågt blodtryck. Jag får ofta kraftig yrsel tillsammans med illamående. För en månad sedan var jag också förkyld, vilket gjorde dethela värre. Vila är det som kan hjälpa.

Motion är bra, men ta inte i för mycket (aldrig flås) jag svimmar efter att jag haft hög puls.
    Hb-värdet kan också påverka. Som lägst har jag haft strax under hundra, då var också yrseln som värst...

Hoppas det kanske hjälper!

Lycka till!

• half

Visst kan det bero på lågt blodtryck....men eftersom du är sådär förkyld så tänker jag på att det kan vara öroninfektion som absolut kan påverka balansorganen inne i örat och ge precis sådant hemskt yrsel. Inte farligt men väldigt obehagligt.

Svar på tråden kan lågt blodtryck göra så man känner sig yr hela tiden??