• MajaMaria79

hur får ni barn att svälja tabletter

Ja som det står.
    Hur lyckas ni? Lilltjejen har fått uvi och ska äta en halv tablett sulexid 3 ggr om dagen. Vi har nyss haft tidernas uppträde, det funkar inte.
    Vi provade med fil, dricka och allt annat vi kom på.
    Hon är 4,5 år. Men hon bara sa blä och klökte sig. Öppnade inte munnen så man kunde stoppa in skeden så att den halkade ner i svaljet.

Smakar sulexid något förresten? Någon som vet?

• Svar på tråden hur får ni barn att svälja tabletter
  • mimmelie

Jag vet faktiskt inte hur det är med dessa tabletter, men när vi hade svårt att få i sonen tabletter så "gömde" vi den i en chokladboll.

Altså, vi bakade chokladbollar och i dem krossade vi tabletten och lade i mitten. Han märkte absolut ingenting.

Ett tips kanske...

• MajaMaria79

mmm det är inte så tokigt, kanske kan prova det någon gång... men kanske inte 3 ggr om dagen....
    Men tack så jättemycket för tipset

• anitra2012

Till min lillebror så delade min mamma tabletterna i små bitar och la i typ jordgubbsylt... det var det enda som funkade till honom.
    Om jag kom ihåg rätt så rådfrågade mamma en läkare eller nån på apoteket, hur hon skulle göra när han vägrade... de sa att det är ju bättre att dela den i småbitar än att inte får nån medicin alls i sig. (ca 20år sedan hon gjorde så).

• anitra2012

Glömde att skriva att jag inte vet om det går med dessa tabletterna som din dotter ska ta..

• MaNiMi

Med min älste son var det lätt att ge tabletter redan när han var 2 typ,,han fick penicillin så ofta och det flytande smakade ju inte precis så trevligt så vi testade och det funkade.
    min yngste son däremot så har vi kämpat i många år för att få honom att ta tabletter då han går på ständig medicinering så
    underlättar det ju både för honom och oss.
    Hursom så fick vi tips om att "öva" med små vitamintabletter
    men de kan man ju bara göra en gång vid varje tillfälle å det räckte ju inte till.
    I hans fall var rädslan just för att tabletter skulle fastna i halsen som gjorde att tabletter inte funkade.
    Hursom så kom jag på att dextrosoltabletter ju löser sig ganska fort, vilket man kunde visa för sonen...sen fick han öva, flera ggr per dag med större och större bit av såna och nu sväljer han hela tabletter utan problem
    Detta kanske inte hjälper er med den akuta medicineringen just nu..men kanske något att öva upp innan det är dags nästa gång!

Svar på tråden hur får ni barn att svälja tabletter