• noorah

någon som har tips för att lindra illamående?

Hejsan!
    Jag är just nu i vecka 11 och har mått så illa sedan vecka 7.
    Jag vet att många har sina egna knep för att klara av detta så ni får gjärna komma med lite tips

Jag mår inte illa endast på dagarna utan mest när jag ska sova alltså på kvällen, är det normalt?

Mvh

Noor

• Svar på tråden någon som har tips för att lindra illamående?
  • Eva S

Åksjuketabletter ska visst hjälpa. Jag smååt frukt under hela dagen så mådde jag bättre.

• strålöga

Du kan prova ingefära, bra mot mycket även illamående.
    Är helt okej att använda vid graviditet.

• Jempa L

Postafen, Seabands, ingefära, småäta det som funkar oavsett om det är saltlakrits eller frukt... Varma koppen för att få i sig någonting öht... Finns inga "universalknep" dessvärre, man måste prova sig fram vad som funkar för en själv.

Jag har fått tagit hjälp av receptbelagda tabletter under bägge graviditeterna för att kunna fungera någorlunda, inget man ville men vad gör man. Med första barnet hade jag hyperemesis och var däckad i 10 veckor, den här gången har jag mest haft "normalt" illamående, dock i 17 veckor. Men det är det värt ändå...

Varför ha handsfree när man kan ha neck-lock?
  • Kristin24

ingefära..finns yoghurt med päron/ingefära, hjälpte mig lite.

Go och glad Kexchoklad
  • AnnaU

Jag mådde också mest illa på kvällar och nätter. Club soda och Turkisk peppar hjälpte mig med första och andra. Med den tredje fungerade inget tyvärr...

• noorah

ush, illamåendet försvann typ 2 dagar sen kom det tillbaka STORT.. fick spy mitt på gatan här om dagen tur att ingen såg
    hoppas det ska gå över snart för jag vill kunna slappna av mer fast det är ju iaf ett bra tecken när man mår illa att bebben har det bra iaf

• NinaMaria

Läkerol Salmiak aller annan saltlakrits funkar på en gång för mig.

• I have a kid

noorah jag har mått illa från vecka 4 å fortfarande är i vecka 14+4 å mår fortfarande jätte illa. har provat postafen. lergigan mite 5 mg, lergigan 25 mg, & amosyt 100 mg ingen av dom hjälper LAKRITS ska du inte äta då kan du få lakritsförgiftning.

pröva kallt vatten med citron, hårdbröd ha alltid med det i väskan å när du börjar må jätte illa ät små bitar tuggga, å sen skölj ner med vatten. funkar för mig hindrar mig från att spy & illamåendet blir lite bättre=) Sen bannan ta typ en bit tugga sakta å sen vänta 10 min ta en tll tugga å drick vatten hoppas nått av tipsen funkar *kram* /Hanna

• noorah

tack för alla era svar
    nått borde ju funka tycker man ju

• saltlakris

saltlakris ska ju tydligen höja blodtrycket och kan ge tidiga värkar, men livsmedelsverket rekomenderar max 50g lakrits per dag.

• Loopington

För mig lindras det något med ingefära i form av ginger ale. Testa det, kallt och friskt också. Annars är det mest småäta som funkar, gärna granny smith- äpplen.

• Umm Israa

jag tog postafen vilket fungerade utmärkt :)

• Clouds

Har mått illa från vecka 7 och är nu i vecka 16, är värst på kvällarna o när jag anstränger mig. Gissar att jag får leva med det tills graviditeten är över. :/ Det enda som hjälper mig är vatten i små klunkar o isbitar. Alla andra mirakelkurer jag fått tips om gör tyvärr ingenting. Hoppas att du hittar något som hjälper.

Svar på tråden någon som har tips för att lindra illamående?