Kan man äta kantareller när man är gravid?
Varför i hela friden skulle man inte kunna det?
ja varför skulle du inte kunna det? det är ingen giftig svamp.
www.slv.se
Där står alla kostråd till gravida. Står det inte med på listan är det ok att äta.
Nä läste nånstans minns inte var om att vissa svampar ska man undvika (gäller alltså såna svampar som man kan äta normalt)vid graviditet! Därför blev jag lite osäker om man kan äta kantareller. Man vill ju vara på säkra sidan o inte ta några risker....
Jag har själv funderat på det där ang svamp, viss fisk är ju inte tillåten pga tungmetaller (rätta mig om jag har fel) och är det något som trivs att lagras i svamp så är det just tungmetaller...
Nu äter jag svamp hejvilt ändå, men varje gång så funderar jag just på det där med tungmetallerna som finns i svampen....
(Tex kantareller, karljohan och trattisar är det jag börjar fundera över då jag äter..)
I gamla böcker om graviditet står det att man ska undvika svamp pga de innehåller miljögifter.
I nyare rekommendationer om livsmedelintag i samband med graviditet så står det inget om svamp så då är det fritt fram. Nyare forskning har väl visat att det inte är som man trodde förr.
Här är kostråden, där står vad som ska undvikas.
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
Det viktiga är att man tvättar svampen ordentligt så att man inte får med otrevliga bakterier från jord m.m. om man äter den oupphettad i t.ex. en sallad.