• Anonym

åh jag ska vittna i rättegång hjälp

efter att det hade gått sex mån efter denna olycka så trodde jag inte att det skulle bli nån rättegång men så fick jag papper hem igår och allt rullas fram igen jag som förträngt allting ville inte komma ihåg, nu kan jag inte tänka på något annat,  det värsta jag vet är att prata inför en grupp människor och allra helst i mikrofon det mår jag dåligt över tänk om jag svarar  fel kan man betala pengar för att slippa vittna?

• Svar på tråden åh jag ska vittna i rättegång hjälp
  • 061104

Nej du måste vittna, tyvärr!
    Däremot kan du få ta det via telefonen om det går. Hör med åklagaren!

• Anonym

via en telefon? är det högtalartel i så fall tror dU eller vet du det kanske vore en ide..

• 061104

Japp, dom i salen lär ju kunna höra dig.
    Det är inte i alla fall man får det men hör som sagt emd åklagaren!

Anonym skrev 2008-02-08 21:17:50 följande:
    via en telefon? är det högtalartel i så fall tror dU eller vet du det kanske vore en ide..
  • Anonym (metoo)

Har själv varit i samma sits. Nej du kan inte betala pengar för att inte vittna. Du måste komma och vittna.
    Jag försökte att inte titta åt förövarens håll utan bara titta på domaren och min advokat. sedan så blev jag ju förhörd även av förövarens advokat, men det är då viktigt att INTE titta ner eller åt sidan, trots att man är rädd. Det kan ju upplevas som att du är osäker och då pressar advokaten dig bara mer och mer. Och man är ju rätt så nervös ändå.... det är ju tillräckligt.

Jag tror du kommer att klara dig fint när du väl är där!

• Anonym

okej, det blir nog bäst att jag går dit personligen kanske man kan ta något innan att stilla nerverna! behöver jag sitta där under hela rättegången?

• Anonym

I detta fall är jag hemskt ledsen för förövarens skull hela olyckan var ju en oyckshändelse.  jag är väldigt nervös av mig som människa rättegången är ju inte förren i slutet av april kommer inte kunna tänka på nå annat. om man har ett läkarintyg att man är sjukskriven då kanske det räcker med ett telsamtal ändå...

• Kazeer
    Anonym skrev 2008-02-08 21:21:24 följande:
    okej, det blir nog bäst att jag går dit personligen kanske man kan ta något innan att stilla nerverna! behöver jag sitta där under hela rättegången?
    Du får inte komma in i rättssalen förrän det är din tur att vittna. När ditt vittnesmål är över, får du stanna kvar och lyssna om du vill (om det inte är lyckta dörrar) eller lämna salen.
    Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Anonym

okej jaha jag lider även av elöverkänslighet av lysrörsflimmer och blir ganska snabbt dålig om jag utsätter mig länge men jag säger det jag såg oc sen drar ja

• arkeologitjejen

Du kan inte välja att inte dyka upp. Om man inte dyker upp kan man bli hämtad av polis i vissa fall. Se din kallelse för mer information om det där.

Har vittnat tre gånger, den längsta gången jag fått vänta från händelsen till rättegång var lite över 3 år. Helt galet lång tid och det var inte mycket jag mindes. I vilket fall, ofta, men inte alltid så får du när du kommer träffa en vittnesstödjare. Det är en person som jobbar ideellt med att svara på frågor och vara ett stöd för dig inför det att du ska vittna. Om du inte är målsägande eller åtalad utan ska vittna till någons fördel så att säga så är du inte med på hela rättegången utan sitter utanför och väntar tills det blir din tur att komma in i rättegången och vittna. Längst fram i salen sitter domaren och nämndemännen och på var sin sida om dem (som att de sitter vid tre bord i cirkel) sitter åklagaren med målsägande samt försvararen med svaranden. Mellan dessa två sistnämnda bord står en liten pulpet eller vad man ska säga. Ett bord för en person där du får sitta. Det finns en mikrofon så att alla ska höra vad du säger. Du får uppge ditt namn och födelsedata samt svärs in.
    Efter detta börjar åklagaren att ställa frågor, ofta öppna frågor där du mer eller mindre berättar vad du minns. När han/hon är klar ställer försvaret frågor. När alla är klara med detta blir du ombedd att uppge om du haft några kostnader för att komma, tex löneavdrag etc. Uppge dessa efter skatt i kronor, du behöver inte visa några kvitton eller något, sedan beslutas om eventuell utbetalning alt att du får pengar direkt beroende på vilken rätt du befinner dig i.

Du sitter så till att du automatiskt tittar fram mot domaren mfl. Du behöver inte titta direkt på den åtalade eller för den delen på brottsoffret. Bakom ryggen så du inte ser dem när du sitter där har du eventuella åhörare. Det låter kanske läskigt, men jag tyckte nog inte det var så farligt. Jag var mer koncentrerad på att komma ihåg händelsen, svara på frågor samt vara lite nervös för att inte minnas allt det jag ville få fram om det som hänt.

Mitt tips till dig är att ta med dig något att dricka när du går in. Det finns ofta en kaffeautomat utanför där man sitter och väntar. Köp en mugg med något. Blir du nervös för ett ögonblick eller behöver lite tid så kan du då alltid dricka lite och andas ett par gånger.

Lycka till och du ska se att du inte behöver oroa dig så mycket. Det kommer gå bra!

• Anonym

Åh tack arkologitjejen för din utförliga beskrivning jag hade googlat lite också ska absolut dricka kaffe

• Anonym (hejsan)

Hej, du kan ringa in till Tingsrätten och säga att du känner obehag inför att sitta i rättsalen, då kan du få ta det per telefon. Det fick jag göra när jag skulle vittna. Man känner sig inte lika utlämnad. Då ringer de upp dig den dagen som rättegången är.

Lycka till det kommer att gå bra

• Anonym

Tack snälla snälla ni!

• Anonym

Jag tyckte att det var så obehagligt att vittna, så jag bad om att inte behöva vara i samma rum som den åtalade. Under mitt vittnesmål var mannen då i rummet bakom. Han kunde höra allting men inte se mig. Det kändes bra.

• Anonym

okej i detta fall är jag inte rädd för den åtalade detta var bara en mycket sorglig olycka där den åtalade chockades svårt

• Anonym (metoo)

OJ, låter som om det är ett sorligt misstag som begåtts av den åtalade..... synd att det ska leda till rättegång, fast det beror ju på iofs vad det är, hur allvarligt det är......

Har du varit i kontakt med tingsrätten eller någon och förklarat din situation än?

• Anonym

ja jag ringde upp och frågade jag berättade för dom att jag endast kommer att säga min version jag vill inte sitta där inne mer än nödvändigt de var ju bra att kvinnan jag pratade med var så förstående jag vill själv inte utsätta mig för lysrörsflimmer eftersom jag blir så sjuk och jag skulle ta med mig läkarintyg ja det är ju så längesen olyckan hände och jag kommer ju inte ihåg alla detaljer längre kan man säga att man inte minns eller ska man säga att man förträngt?

• Anonym

hm ganska dum fråga egentligen!

• timberhochmandie
    Anonym skrev 2008-02-11 22:09:18 följande:
    kan man säga att man inte minns eller ska man säga att man förträngt?
    Du ska bara berätta precis så som du minns det! Frågar någon om något du inte kan komma ihåg så säger du bara det - "det minns jag inte". Det är fullkomligt naturligt att inte minnas allt om det har gått lång tid, och det är alla i rättssalen medvetna om. (Det är för övrigt fullt naturligt att inte minnas/ha lagt märke till allt även om det har gått väldigt kort tid också.) Är du osäker på någon detalj så säg att du är osäker. Ingen kräver att du ska vara en maskin och det ger inte på nåt vis ett dåligt intryck om du är ärlig med att du inte kommer ihåg allt du såg eller vad folk sa. Det kommer att gå jättebra, ska du se!
Svar på tråden åh jag ska vittna i rättegång hjälp