• annaoedvin

recept eller förslag på enkel desert som ser "lyxig" ut

Killen har bjudit hem ett par kompisar på middag nästa vecka... Dagen efter ska vi ha ett stort ettårskalas åt lilleman. Då jag kommer att ha fullt upp med att baka tårtor, kakor samt städa osv osv inför kalaset varken hinner jag (eller orkar) göra en allt för ansträngande desert till middagen. Någon som har förslag/recept på någon go/enkel desert?

• Svar på tråden recept eller förslag på enkel desert som ser "lyxig" ut
  • anhimiel

Jag har gjort något som blev jätteuppskattat på en kräftskiva då vi var massor av folk, o lite tid att baka/fixa/stöka till dessert (jag var ensam ansvarig att ta med dessert till 30 pers).

Nu vet jag ju inte om det ska vara något speciellt eller om det kanske blir för mycket med mitt förslag om det blir tårta oxå, men detta gick verkligen hem hos både barn o vuxna:

Köp färdiga brownies, sådan där fyrkantig kaka i aluminiumform som kan delas upp i 9 mindre bitar och värmas på i ugnen... Kladdkaka eller vad de nu heter. Brownie tror jag. Värm i ugnen innan servering (kan stå i 100 grader medans man dukar bort)

Vispa grädde och upptinade hallon ihop så du får "hallongrädde".

OM det ska extra fint ut - lägg frusna hallon på toppen.

Klart!

Superenkelt, och med de varma små fyrkanterna chokladkaka/brownies ser det proffsigt ut.

• anhimiel
    Svar på #1
    Ahh, nu förstod jag ditt inlägg, det ska vara tårta dagen EFTER.... Då så, chokladbrownies och hallongrädde blir ju bra!!

*hmm, lite trött i huvudet*

Lycka till, hoppas du får fler förslag än mitt röriga =)
  • mirresmamma

Gör chokladmousse...superenkelt recept finns på www.arla.se

Gör hälften på vit choklad och hälften på mörk och sedan varvar du när du häller upp i portionsformar. Toppa med lite frusna blåbär och björnbär...Supersmarrigt!!

• Pollica

Enkelt & lyxigt!

Mascarpone- och hallonfras

Ingredienser
    Portioner: 12

100 g smör eller margarin
    5 dl havregryn
    2 dl socker
    4 ägg
    2 dl florsocker
    2 burkar mascarpone à 250 g
    2 l hallon

GARNERING
    citronmeliss

Gör så här
    Smält matfettet i en stekpanna. Tillsätt havregryn och socker. Fräs under omrörning tills grynen fått fin färg och är frasiga. Låt kallna.

Dela äggen i gulor och vitor. Vispa äggulorna pösigt med florsockret. Tillsätt mascarponen. Vispa äggvitorna till fast skum och vänd ner i äggsmeten. Rensa hallonen.

Varva havrefras, mascarponesmet och hallon i en stor skål. Låt stå kallt till servering.

• Pollica

Eller varför inte dajmglass tårta.
    Så enkelt men såååå gott!

Dajmglass tårta

3 ägg
    2 dl strösocker
    3 dl vispgrädde
    2 dl creme fraiche
    10 st digestivkex
    1 krossat dubbeldajm
    Gulor och socker vispas. Rör i creme fraiche.
    Vispa grädden hårt. Rör ihop den vispade grädden med dajmkrosset.
    Blanda dajmgrädden med creme fraiche-röran. Vispa vitorna och vänd ner dem försiktigt. Lägg 5 st krossade kex i bottnen på en form med löstagbar botten (springform). Häll i smeten och strö över de andra fem krossade kexen. Ställ i frysen över natten.

• Nadjis

Pannacotta! Jättelätt om du har gele socker multi, går att göra i förväg!

Till ca 3-4 personer:
    3 dl Vispgrädde
    1 dl gelesocker multi
    100 gram vit eller mjölkchoklad.

Lägg allt i en kastrull låt koka upp och koka i 30 sekunder. Häll i portionsformar eller glas. Servera med hallon, passionsfrukt eller ananas eller något annat du tycker är gott!

• Eelle

fixa ihop några vita kladdkakor och ha kanske hallon till, eller grädde med lite kakao i. (recept i min blogg).

• lillis70

Lyxigt? servera vad du vill i höga glas dekorerat med tex silverkulor... glass med marängkross i botten toppat med frusna hallon... cholkadpudding med vispad grädde... pannacotta... Enkelt, vackert och barnsligt gott

• lillis70

Jag menade glass med hög fot, typ martiniglas... fast det är ju fint med höga glas också.

• lillis70

Jag menade glas med hög fot, typ martiniglas... fast det är ju fint med höga glas också.

• Carr0n

Du kan göra en fruktsallad med
    ananas, banan, äpple, vindruvor, hallon.. alla frukter ni tycker om.
    Lägg dom i en ungnsform och riv vitchoklad över.
    In i ugnen en liten stund, servera med vaniljvips, grädde eller glass

• Ellasario

Snabbcheescakegrejjs..öh..mins inte vad det heter :)

Man tar iaf frysta hallon, lägger lagom mängd i fina glas, låter det tå framme och tina ett tag.
    Sen tar man arlas vaniljkesella, skedar över.
    Toppar med krossade digestivekex, ser proffsigt ut och är JÄTTEgott :)

• Kippie

jättelätt o gott recept:

Päronhalvor (påburk)
    after eight
    mandelkross

+ glass om man vill det.

lägg päronhalvorna i en ugnsform och lägg en aftereight på varje plas kanske några i botten
    in i ugnen tills allt smält, toppa med mandelkross

TOK ENKELT

• Kippie

du kan ju även servera päronhalovorna i glas sen men en skopa glass :) så ser de lyxigt ut!

• Jana

Min absoluta favvo!!!!

Jappmousse

175g mörk blockchoklad
    2st dubbel japp
    4 äggulor
    3msk strösocker
    1krm salt
    4dl vispgrädde

Smält chokladen och jappen rör hela tiden då jappen är lite svårsmält.

Vispa äggulorna, socker & salt fluffigt.
    Rör ner chokladsmeten i äggsmeten.

Vispa grädden ganska hårt, vänd först i ca 1dl av den vispade grädden i smeten , rör slät och häll sedan i resten.

Prytsa i koppar/skålar och ställ i kylen för att stelna (helst 1dygn).

Dekorera men physalis

OBS! desserten är väldig mäktig så det räcker med små portionen

Svar på tråden recept eller förslag på enkel desert som ser "lyxig" ut