• Idril Altariel

Köpa katt...Devon rex blandis.

Ska köpa katt och har letat länge efter en passande katt.
    Har hittat en intressant som är devon rex /orientalisk långhår och birma.
    Har läst på om raserna och det verkat kanon.
    Frågan är ju bara hur det faller ut så att säga:)
    Är det någon som har erfarenhet av devon rex el oriental?
    Har läst att dom kan vara väldigt aktiva osv.
    Vill gärna ha en aktiv katt...men i lagom dos;)
    Tänkte skaffa en till katt sen framöver.
    Brukar dessa raser acceptera katter av annan ras?
    Något speciellt man ska tänka på med dessa raser?
    Vore jättetacksam för svar.

• Svar på tråden Köpa katt...Devon rex blandis.
  • Lokatt

Det låter som en välldigt aktiv blandning! Låter även som en katt som inte kommer trivas som ensamkatt, om ni människor inte är hemma extremt mycket förstås. Det kommer med största sannorlikhet även bli en välldigt pratig katt, som använder sin röst när den vill något.

• Kantarellen

Vet inte om birman passar i blandningen om jag skall vara ärlig. De andra raserna är aktiva medans den är cool, är sällan en bra ide att blanda temprament på det sättet. I övrigt håller jag med ovanstående - hratig och hypersocial. Orkar du med en katt som vill vara nära HELA tiden och dessutom prata mycket. Har själv en sådan katt och älskar det men man måste veta vad man ger sig in på.

• jennyfannyemil

Det går ju inte att säga ngt alls om hur den katten kommer att vara. Den kanske blir smart som en oriental men "lugn" som en birma.

Jag skulle inte ha en aktiv katt ensam alls, skaffa två med en gång istället :)

Du frågar om det är ngt spec med raserna.
    Ja, samtliga raser har lite hälsoproblem så det är ju väldigt trevligt om kattungen blir besiktad före köpet.

Konstigt nog har birma rykte om sig att vara lite rasistisk och inte trivas med andra raser.. Jag vet inte om det stämmer.
    Jag har haft en birma men han klöster sönder väggarna och tuggade sönder min kontorsstol. HIttade ett nytt hem till honom där han trivdes mkt bättre, han kanske inte gillade mina andra katter (då hade jag huskatter)

• Mint

Hur ser katten ut? Jag tänker orientalens långa nos och devon rexens korta och så krullhåret och långhåret som båda beror på recessiva anlag - resultatet borde bli en korthårig katt med medellång nos, eller?
    Konstig blandning, vad hade de för plan med den?

Jag hade dock inte sett det som ett stort problem att raserna har olika temperament. Att blanda katter tror jag inte är förenat med samma faror som att blanda hundar av olika raser, där temperamentsskillnaderna kan leda till svåra mentala problem där hunden inte vet vilken instinkt den ska följa (för visst funkar det så?).

Devon och oriental är som sagt aktiva katter, och birman är "lagom". Jag skulle tro att den funkar med andra katter, men sådant är ofta individuellt.

• Idril Altariel

Hej!Och tack för svar:)
    Har bestämt mig för att inte ta denna.
    Vet inte alls vad planen med den var.
    Den kommer varken vara vaccinerad el vet besiktigad så jag struntade i att köpa den.
    Jag letar mest efter en maine coon el ragdoll el birma.
    Men är ju även sugen på en devon rex.
    Är sugen på många katter!:)
    Men denna blandingen var ju väldigt skum.
    Var därför jag frågade,kändes ju som att det var omöjligt att svara på hur det skulle falla ut.
    Jag vill ha två katter så småningom.

• Idril Altariel

vill bara lägga till att jag känner till orientalens temperament ,aktiva och sociala.
    Men ser inga problem med det.
    Jag är beredd att lägga stor energi på min katter/katter:)
    Har ägt flertalet katter förr.

• Mint

Ja, visst finns det många raser som lockar!
    Jag hade en ragdoll innan, som tyvärr blev sjuk och dog... Nu har jag två huskatter och de är ju alldeles underbara på sitt sätt men jag drömmer om siames och maine coon. Orientaler är riktigt snygga de med, jag var på gång att köpa en röd oriental en gång men det blev aldrig av.

• Idril Altariel

Ja..det finns så många fina katter.
    Har alltid haft huskatt,och dom är ju fina dom med:)
    Men drömmen nu är ju just en maine coon främst.
    Men orientalerna verkar så coola..och så är dom fina med.
    Jag gillar när dom har stora personligheter och tar plats:)
    Vilket många katter iof gör;)

• jennyfannyemil

Idril Altariel skrev 2008-02-09 07:45:47 följande:

Hej!Och tack för svar:)Har bestämt mig för att inte ta denna.Vet inte alls vad planen med den var.Den kommer varken vara vaccinerad el vet besiktigad så jag struntade i att köpa den.Jag letar mest efter en maine coon el ragdoll el birma.Men är ju även sugen på en devon rex.Är sugen på många katter!:)Men denna blandingen var ju väldigt skum.Var därför jag frågade,kändes ju som att det var omöjligt att svara på hur det skulle falla ut.Jag vill ha två katter så småningom.
    Nej men shit, maine coon. Du har valt precis rätt hehehe.
    Själv väntar jag en kull i mars :)

Ett annat alternativ är ju att köpa en omplacerings katt tex maine coon och sedan köpa en till kattunge efter en tid.
    Fördelen med en vuxen är ju att du ser direkt vilket temperement katten har som vuxen och förhoppningsvis är den hälsotestad och vaccinerad. Uppfödaren bör även besikta de inför flytten.

Jag vet att en uppfödare söker ett nytt hem till en hona, bara kolla på blocket.
  • Idril Altariel
    Svar på #9
    Hej!Ja mitt"problem" är väl det rent ekonomiska.
    Att köpa en renrasig ligger lååångt bort.
    Har inte råd att köpa en för 5000-7000 kr.
    Därför blir det att man kollar blandraser osv.
    Ville ju inte medvetet köpa uppblandade så att säga,men köper gärna någon som kommit till av "olyckshändelse".
    Jag vet vad en katt kostar och är beredd att betala just det.
    Vad det gäller då veterinär,försäkringar,vaccinationer.
    Klätterträd osv osv.
    Det fixar jag ju.
    Men att sen lägga ut den summan.
    Det kan jag inte på mååååånga år:(
    Så att titta hos uppfödare är tyvärr inte ett alternativ.
    men jag tänker gärna skaffa två katter dock.
    Men maine coon har jag titta efter i flera åt nu,båda jag och min man har fastnat totalt för den:)
    Så du väntar smått:)Har du uppfödning el?
    Vilken lyckost du är;)
  • jennyfannyemil

Men en vuxen omplacering kostar kanske ca 1500kr och då är den besiktad, vaccinerad och ofta hälsokollad enligt hälsoprogram.
    www.blocket.se/vi/14976144.htm

Ofta brukar ju blandiskatterna kostar runt 2000-3000kr om de är vaccinerade och besiktigade.

Idril Altariel skrev 2008-02-09 10:30:12 följande:

Svar på #9Hej!Ja mitt"problem" är väl det rent ekonomiska.Att köpa en renrasig ligger lååångt bort.Har inte råd att köpa en för 5000-7000 kr.Därför blir det att man kollar blandraser osv.Ville ju inte medvetet köpa uppblandade så att säga,men köper gärna någon som kommit till av "olyckshändelse".Jag vet vad en katt kostar och är beredd att betala just det.Vad det gäller då veterinär,försäkringar,vaccinationer.Klätterträd osv osv.Det fixar jag ju.Men att sen lägga ut den summan.Det kan jag inte på mååååånga år:(Så att titta hos uppfödare är tyvärr inte ett alternativ.men jag tänker gärna skaffa två katter dock.Men maine coon har jag titta efter i flera åt nu,båda jag och min man har fastnat totalt för den:)Så du väntar smått:)Har du uppfödning el?Vilken lyckost du är;)
  • Idril Altariel
    Svar på #11
    Hej igen..ja men jag har inte sett någon sån här i närheten där jag bor:)
    Men det där vore ju toppen!!
    men jag kan ju lägga max 3000 kr.
    Men där är smärtgränsen.
    Har hittat flera innan.
    Men jag är lite petig med vilket hem dom haft osv.
    och känslan av "rätt" katt.
    Allt skulle ju bli mycket lättare om man köper en av en uppfödare,så vi har pratat om att spara.
    Men det skulle ärligt ta många år.
    Med tanke på allt annat man måste spara till:)
    Men jag håller utkik...har jag tur dyker det upp något för mig:)
    tack för ditt tips..:)
  • Idril Altariel
    Svar på #11
    Åhh..suck va fin den var!!!dom är ju sååå fina dessa katter...:)
  • Idril Altariel
    Svar på #11
    men jag hittar inte själva omplaceringskatten..på hemsidan alltså.
    Får leta vidare på sidan:)
  • Havanna82

Hur bråttom har du att skaffa katt?
    Mitt tips är att du lägger undan pengar varje månad, ungefär så mycket katten kostar varje månad. (Räkna vad du lägger per år och dela med 12). Det blir några hundra i månaden.
    Då tar det inte speciellt länge innan du har din raskatt.

Ang att köpa blandraser så måste du komma i håg att det är huskatter. Spelar ingen roll vad säljaren skriver i annonsen. Väldigt oseriöst också att inte vaccinera, chippa och vetbesiktiga.

Mitt tips är att du åker på någon utställning och tittar dig omkring på lite olika raser.

• Kantarellen

Villd du just ha en kattunge eller kan du tänka dig en lite äldre katt? Ibland så blir ju någon katt kvar eller kommer tilbaka till uppfödaren, dessa brukar inte kosta lika mycket som kattungarna.

• Idril Altariel
    Svar på #15
    Bråttom och bråttom..nej inte direkt:)
    Men det passar bra nu och jag är sugen på det nu.
    Men det kvittar mig om det är raskatt el inte eg.
    Det är bara det att just maine coon och ragdoll och dessa raser lockar väldigt mycket:)
    Har läst på en himla massa om katter och olika raser och dessa passar nog mig bäst:)
    Men jag vet att det är blandraser när dom är utan stamtavla.
    Men du förstår jag sparar just nu.
    men jag sparar också till klösträd..kattkorg..kattlåda..
    leksaker..föräskring..veterinärvård.
    Osv osv.
    Samt allt annat man ska ha i övriga livet:)
    Lite svårt då att få ihop till en 7000 kr bara.
    Men visst vet jag att det bara är att spara om man verkligen vill.
    Men jag är sugen på kisse nu(detta året iaf)
    Jag får spara till en liten längre fram i livet förmodligen:)
  • Idril Altariel

Kantarellen....
    jag håller på och kollar upp sånt nu:)
    Vill ju helst ha en kattunge,inte för att dom är så små och gulliga.Utan för att det är härligt att följa dom från start.
    har haft kattunge förr så jag vet att det är mycket jobb med det med också,men iaf:)
    men jag kan absolut tänka mig en äldre också.
    Men jag förhastar mig inte..har ingen sån brådska.
    har tittat efter kisse nu i över ett år:)
    Men nu vill jag ha:)

• Havanna82
    Svar på #17
    Jag tycker absolut inte att alla behöver köpa en raskatt, men däremot ska man vara beredd på att det i många annonser utlovas korsningar och procenter hit och dit, vilket i verkligheten ofta inte stämmer. Det medför också att man måste vara beredd att katten man köper inte alls har den mentaliteten som man förväntade sig av rasen.
    Katten behöver ju absolut inte vara något fel på för det, men som sagt tror jag man ska tänka igenom ordentligt innan vad man vill ha.

Lycka till med kattsökandet!
Svar på tråden Köpa katt...Devon rex blandis.