• TuSSen09

Göra EGEN grotta till Akvarium!! Hobbymatrial

Har ett par stora vändmalar som jag tycker synd om, har länge tänkt att jag ska göra en grotta åt dem, av en gammal hink och sen typ klä den i stenar, men använda typ klister är kanske inte så hälsosamt för akvariefiskarna? Silikon? Nån som har några hemmagjorda tips!

• Svar på tråden Göra EGEN grotta till Akvarium!! Hobbymatrial
  • Bästa jag

Det finns egen akvariesilicon. Fråga i djuraffären.

• TuSSen09

det ska ju va nått som fäster stenarna, ja menar hur snyggt är en hink i ett akvarium

men man kanske kan lägga akvariegrus på och sen ställa stenar emot hinkkanterna, men njae, ingången då, måste ju mjukas till

dom försöker väl bara få mej att köpa dyra grejjer...
    växter runt om kanske, men dom äts bara upp!

• Bästa jag
    Bebis09 skrev 2008-02-08 22:13:49 följande:
    det ska ju va nått som fäster stenarna, ja menar hur snyggt är en hink i ett akvariummen man kanske kan lägga akvariegrus på och sen ställa stenar emot hinkkanterna, men njae, ingången då, måste ju mjukas tilldom försöker väl bara få mej att köpa dyra grejjer...växter runt om kanske, men dom äts bara upp!
    När jag laget grotta så tok jag bara lavasten och silicon. Blev jätte fint.
  • TuSSen09
    Bästa jag skrev 2008-02-08 23:40:59 följande:
    När jag laget grotta så tok jag bara lavasten och silicon. Blev jätte fint.
    lavasten?

solikon, vart köpte du det?
  • userName
    Svar på #4
    Lavasten, skiffer, kalksten m.m. finns att köpa i akvarieaffärer. Själv har jag använt lerkrukor till malar. Vanliga innerkrukor till blommor som jag bankat sönder till lagom stora delar. En favorit var en s.k. smultronkruka. En stor kruka med en massa balkonger på.
    Det finns även smala dräneringsrör i cement man kan använda. Finns på välsorterade byggvaruhus.
    Lycka till! :)
  • Udda

Det finns sånt silicon du kan ha i akvarie - som du köper i djuraffären. Jag har gjort grottor med sånt å de funkar jätte bra!!!

Fast jag brukar ta vanliga stenar som är ordentligt tävttade å "limma" ihop.

• TuSSen09
    Udda skrev 2008-02-09 08:47:31 följande:
    Det finns sånt silicon du kan ha i akvarie - som du köper i djuraffären. Jag har gjort grottor med sånt å de funkar jätte bra!!!Fast jag brukar ta vanliga stenar som är ordentligt tävttade å "limma" ihop.
    hur limmar då du? med silikonet?
    userName skrev 2008-02-09 01:12:45 följande:
    Svar på #4Lavasten, skiffer, kalksten m.m. finns att köpa i akvarieaffärer. Själv har jag använt lerkrukor till malar. Vanliga innerkrukor till blommor som jag bankat sönder till lagom stora delar. En favorit var en s.k. smultronkruka. En stor kruka med en massa balkonger på.Det finns även smala dräneringsrör i cement man kan använda. Finns på välsorterade byggvaruhus. Lycka till! :)

att jag inte tänkte på LERKRUKOR!! Tack!! jag lär en rätt stor, mina stora vändmalar är 2-3 dm långa och tjocka!! vill inte att dom ska fastna, Agda bodde i ett slott förut men nu har hon vuxit så hon kommer inte in eller ut, tycker synd om dem för dom vill ju gärna gömma sig!! Men en grotta ska bli!

• Miniluvan

Lerkrukor är jättebra, det har jag i mitt akvarium och det är både fint och de verkar gilla dem.

• TuSSen09
    Miniluvan skrev 2008-02-09 11:42:22 följande:
    Lerkrukor är jättebra, det har jag i mitt akvarium och det är både fint och de verkar gilla dem.
    ska bege mig till grangården nån dag nästa vecka och kika lite
    så smart, lite mer naturtrogen än en vit plasthink!

och så lite växter runt om, blir nog susen!

Smultronkruka lät spännande, ah jag ska kika!
  • Udda

Jo jag "limmar" med siliconet. Tycker de funkar kanon å fina grottor kan man göra med lite fantasi!!!

Men som ovan sa - lerkrukor kan man göra mkt med osså!!!!!

Svar på tråden Göra EGEN grotta till Akvarium!! Hobbymatrial