• Gustafsmamma2005

Vad finns det för frysta grönsaker typ findus utan dessa saker,

Jag brukar ibland köpa dessa frysa produkter från findus, grönsaker alltså.

Men nu undrar jag, finns det någon som inte innehåller ärter, bönor, broccoli, blomkål.

Vill köpa frysta grönsaker som antingen för att koka eller steka/woka men hittar inget som passar utan dessa saker.
    Förutom vanliga morötter förstås

• Svar på tråden Vad finns det för frysta grönsaker typ findus utan dessa saker,
  • javalady

*läste visst inte hela frågan* *skrattar*

Fast å andra sidan, jag trycker gärna i spenatbitarna i både potatismos, köttfärssås och annat jag tycker de passar i. Kanske inte så mycket att steka dock...

• AnnaGBG

Du får väl köpa påsar med en sak i varje av det du gillar och så blanda själv. Eller pilla bort

• Gustafsmamma2005

Pilla bort tar alldeles för lång tid.
    Tycker att alla blandningar jag hittar har nått av de ovanstående sakerna.
    Och det finns väl inte påsar med t.ex. bara majs och paprika eller?

• Mint

Det finns iallafall påsar med bara majs, det har jag köpt (Euroshopper, på ICA). Det finns påsar med frysta champinjoner också.

• ludenben

Ta en kik i din mataffär wooka färska gränsaker i stället, det är godare.

• Tinkerbelle

Det finns en blandning med rotfrukter och det blir också gott i wok. Annars blir det svårt, det var ju rätt mycket du inte ville ha med.

♥♥♥♥ Snart är vår dotter här!!! Gravid i v. 40!!! ♥♥♥♥
  • Gustafsmamma2005
    ludenben skrev 2008-02-09 08:29:16 följande:
    Ta en kik i din mataffär wooka färska gränsaker i stället, det är godare.
    Vad kan man woka för nått?

Sonen är allergisk mot baljväxter + broccoli + blomkål därför måste detta unvikas till varje pris. Svprt att hitta grönsaker och sonen bara måste ha grönsaker när han äter.
    Börjar bli tradigt med morotssallad, gurka och tomat.
  • Juppepuppe

Du kan woka det han gillar, helt enkelt!
    Paprika, champinjoner, squash, aubergine, lök, bambuskott, morötter...

• javalady

Vet inte vad du har i din morotssallad, men ett annat salladstips är vitkålssallad med apelsin i - jättegott! Nu var ju inte det heller en grönsak, men en annan sallad...

• ludenben
    Gustafsmamma2005 skrev 2008-02-09 11:57:48 följande:
    Vad kan man woka för nått?Sonen är allergisk mot baljväxter + broccoli + blomkål därför måste detta unvikas till varje pris. Svprt att hitta grönsaker och sonen bara måste ha grönsaker när han äter.Börjar bli tradigt med morotssallad, gurka och tomat.
    jasså var det åt sonen?? jag trodde du var som min sambo-kräsen nämligen haha paprika är gott att wooka. Svamp typ färska championer. Måste det vara bara grönsaker?? annars är ju kycklingfilebitar gott att blanda upp den med. Man kan wooka det mesta efter tycke och smakDe flesta grönsaker går ju att wooka. Nåja wookad gurka låter ju ingen höjdare eller sallad men annars så...
  • Gustafsmamma2005

Ska vara grönsaker då jag ska kunna ha grönsaker till varje mål mat.

Ska testa att woka egna grönsaker.
    Är det bara skära upp eller måste man koka något innan?
    Kan man frysa in wok som inte är wokad ännu men färdigskuren?

Jo, åt sonen. Själv äter jag av så gott som alla grönsaker

• elegi

Vi har lite samma problem då sonen är extremt sojaallergisk och inte heller klarar några släktingar. Men som flera skrivit tidigare så kan man köpa fryst majs och champinjoner, paprika kan han väl äta som det är måste du woka/värma? Bambuskott finns ju som konserv och groddar, vitkåls sallad är ju supergott.

Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • ludenben
    Gustafsmamma2005 skrev 2008-02-09 18:21:11 följande:
    Ska vara grönsaker då jag ska kunna ha grönsaker till varje mål mat.Ska testa att woka egna grönsaker.Är det bara skära upp eller måste man koka något innan?Kan man frysa in wok som inte är wokad ännu men färdigskuren?Jo, åt sonen. Själv äter jag av så gott som alla grönsaker
    det beror på hur krispiga man vill ha dom. paprika kan man väl förvälla om man vill men jag kör allt i wooken med en gång. Blir godast så. De ska vara på het temperatur för grejen me wook är ju att det ska tillagas snabbt på hög temperatur.
  • Gustafsmamma2005
    elegi skrev 2008-02-09 18:25:49 följande:
    Vi har lite samma problem då sonen är extremt sojaallergisk och inte heller klarar några släktingar. Men som flera skrivit tidigare så kan man köpa fryst majs och champinjoner, paprika kan han väl äta som det är måste du woka/värma? Bambuskott finns ju som konserv och groddar, vitkåls sallad är ju supergott.
    Min son är också allergiskt mot soja men även nötter och baljväxter, lakrits och liknande. Är under utredning.
    Något bra recept på vitkålssallad?
  • elegi

Sojans släktingar är just jordnöt, lakrits, ärt-bönsläktet, baljväxter, E412-417. Jag googlade och klistrade in recept här men nånting hände när jag klickade Posta inlägget så allt försvann. Så du får googla själv och ta ett recept som funkar för er fanns massor att välja på.

Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
Svar på tråden Vad finns det för frysta grönsaker typ findus utan dessa saker,