• BinniBoo

Att gå över tiden..

Undrar lite ang att gå över tiden..

Hur länge "får" man gå över tiden innan de sätter igång än? finns det någon max längd?

Har hört att man oftast får liknande förlossning som sin mamma, min mamma gick över 16 dagar med både mig och min syster är chansen större att jag oxå går över länge då? Har oxå hört att det är mannens gener som bestämmer när bebis vill ut, men han inklusive alla hans syskon kom innan de beräknade förlossningsdatumet så då borde ju våran bebis redan kommit? man undrar ju vilket som stämmer egentligen eller allt kanske är påhitt :P

♥ (¯`°?.¸ ♥ BF 8/2-08 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Att gå över tiden..
  • BinniBoo

en annan fråga!

Jag är nojjig över vikten på bebisen.. vet ej varför men är bara det.. kan man få göra ett UL för att se ungefär vad bebisen ligger på? Har hört att man kan få göra ett UL då man gått över tiden men hur länge måste man ha gått över innan man får göra det?

• Pethra

När man börjar närma sig 2 veckor över tiden så blir man bokad för besök där dom kollar mängden av fostervattnet och vikten på bebisen. Jag gick 17 dagar över tiden. Det här med arvet av överburenhet har jag ingen aning om, bara att första gångsmammor brukar gå över tiden.

• emelieoman

min mamma gick inte över med varken mig eller min bror, och jag är på BF+13 idag. min sambos mamma gick över vet jag, men kommer inte ihåg hur många dagar.
    i Lund går man på kontroll efter 14 dagar, är allt bra så får man åka hem igen och komma två dagar senare (kontroll varannan dag) är något de minsta fel så sätter de igång en. men det är olika p.g.a var man bor. vissa sätter igång alla på BF+14.
    angående UL, så tror jag inte att de gör de så pass sent. var du inte på tillväxtUL v.33/34? då får man veta ungefär vad bebisen vägde då och vad den beräknas väga vid förlossning.

BF 27/1, längtar såå.
  • BinniBoo

Nopp.. enda ULet jag varit på va det i vecka 18.. de tillväxt UL som görs vid vecka 33 är inte rutin överallt tyvärr

• emelieoman

jaha det borde vara.

BF 27/1, längtar såå.
  • linhen

Jag är lik min farmor vad gäller graviditeter och har alltså inte alls haft som min mamma (som var för trång i bäckenet och hade svåra problem att föda medan mina har kommit ut relativt lätt). Gick över med första och det gjorde inte min mamma.

Men det där med att mannens gener styr när det börjar är kanske inte sant... Fast man vet ju aldrig, de vet ju inte varför förlossningar startar alls.

• joasia

Jag har gatt 10 dagar over tiden och fatt en tid pa tisdag (dvs v42+0) for igangsattning pa sodersjukhuset i stockholm.
    Vet inte heller hur mycket som ar genetiskt med att ga over tiden, men min mamma fodde mig i vecka 39.

• buffybus

jag fråga min barnmorska om att gå över tiden och så här sa hon till mig:

man får gå till vecka 42+ och då tar dem ctg och UL och kollar så bebisen mår bra... efter det går man ytterligare några dagar och sen är det igångsättning....

sen kanske det är annorlunda om dem misstänker att bebisen är jätte stor det vet jag inte men så sa hon till mig....

Längtar efter dig bebis
  • Banzai

Som max tror jag man får gå BF+21 här i värmland görs kontroller efter BF+14 men UL & CTG är allt ok så får man komma åter om 2 dagar och har inget hänt vid BF+21 sätts man igång.

• filurar

Min BM förklarade att de gör olika bedömningar i olika delar av landet vad gäller att gå över tiden, men det vanligaste tycks vara att de låter en gå 2-3 veckor, kanske 2 veckor snarare än 3 på de flesta ställen, men det finns de som väntar 3 också. Här (i Linköping) fick vi en tid 12 dagar efter BF för koll, och vi skulle vara beredda på att de förmodligen sätter igång det dagen efter (alltså 13 dagar efter BF).

• filurar

Min BM hävdar också att det inte finns någon direkt ärftlighet i att gå över tiden, eftersom det är barnet och inte mamman som sätter igång förlossningen, men jag tänker att barnet kanske brås på mig ändå, och om jag då var sen så är kanske det det i något högre grad också?

• joasia

har (sodersjukhuset i stockholm) sa gor man den sena kontrollen av CTG, forstervattenmangd mm i veckan 41+3 och satts igang 42+0.

Svar på tråden Att gå över tiden..