• Mokiia

GI metoden!! Vi sätter fart nu!! Receptbank

Här tänkte jag att vi lägger upp de smarriga recept som vi delar med oss av.
    Akta dig för eld och djupa vatten, spring aldrig, aldrig bort från mig i den svarta natten
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-09 08:28
    Här håller vi till www.familjeliv.se/Forum-11-258/m28918939.html
  • Svar på tråden GI metoden!! Vi sätter fart nu!! Receptbank
  • Mokiia
    Anki 82:
    Här kommer ett gott snacks

Kryddiga kikäter:
    2½dl kikärter
    ½dl olivolja
    1 tsk salt
    ½ msk curry
    1 krm cayennepeppar
    1 msk skalat sesamfrö

Gör såhär:
    1 Blötlägg kikärterna i mycket kallt vatten över natten.
    2. Häll upp i ett durkslag och skaka av allt vatten.Torka kikärterna noga i en handduk eller med starkt hushållspapper.
    3 Häll ut på en bakplåt klädd med ugnsfolie.
    Blanda med oljan och ½ salt.
    4. Rosta högst upp i ugnen på 225 grader ca 20min.Blanda kryddorna med sesamfröna och ½tsk salt och rör ner blandningen i kikärterna.Rosta ytterligare 10-20min.
    Kikärterna ska bli torra,knapriga och vackert guldbruna.Serveras som tilltugg.
    Håll noggrann koll för de bränns lätt!!

Blötlägg dem ordentligt,jag fuskade en gång och de blev en risk för tänderna hårda som attans de ska vara krispiga!
    Akta dig för eld och djupa vatten, spring aldrig, aldrig bort från mig i den svarta natten
  • Mokiia
    Keso-plättar

2 ägg
    1 liten burk keso (gärna med låg fetthalt)
    3 msk dinkelmjöl
    en skvätt vatten
    aningen salt

Blanda ihop och klicka ut i stekpannan. Ta gärna lite frusna bär till. Jätte gott!
  • Mokiia
    hallå här vill jag me va me. har kört cambridge ett tag men det funkar inte för mig jag måste få äta, så nu testar jag gi i stället. jag väger idag 76 kg o är 178 lång men vill nog gå ner till 70kg tror jag. jag har läst lite i er tråd o såg att ni pratade semlor jag har ett resept på gi semla faktiskt helt ok.

Till 16 semlor behövs:
    50 g jäst
    3 dl havremjölk eller sojamjölk
    7 dl siktat dinkelmjöl
    1 dl fullkornsmjöl av dinkel
    Honung efter tycke
    1 tsk kardemumma
    75 g smör
    1 ägg

Lägg degen jäsa under duk i ca 40 minuter. När du rullat bullarna, lägg dem på en bakplåt och låt dem jäsa ytterligare 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.

Pensla bullarna med ägg när de har jäst färdigt och grädda dem i 10 minuter.

När bullen har svalnat skär du av ett lock på den.

Gör därefter fyllningen:

Fyllning:
    100 g sötmandel
    honung eller agavesirap efter tycke ( jag brukat ta mandelmassa)
    Inkråmet av bullen
    3/4 dl grädde

Fördela fyllningen i bullarna. Vispa grädden och lägg en klick i varje. Lägg på locket. Ät och njut!
  • Mokiia
    Fullkornsbröd 2 st

1 l lättfil
    50 g jäst
    2 dl linfrö
    3 dl rostade solrosfrön
    ½ msk salt
    14 dl grahamsmjöl

Ljumma filen till 37 grader och rör ut jästen i den.Rör ner resten av ingredienserna. Rör till en smidig smet. Jäs ca ½ timme under bakduk. Fördela smeten i 2 smorda avlånga formar. Ställ in formarna i kall ugn och sätt på 200 grader. Grädda i 1 timme och täck sedan med folie och grädda ytterligare 45 min.
  • Mokiia

GI-limpa

5 dl. vatten
    ½ pkt färsk jäst
    1 msk oliv- eller rapsolja
    12 dl dinkelmjöl
    1½ tsk mineralsalt
    1 msk sesamfrön
    (1 tsk fänkål)

Smula ner jästen i lite av det ljumma vattnet. Blanda ner olja, salt och resten av vattnet. Krydda gärna med lite fänkål för att få lite smak på brödet.
    Knåda degen ordentligt och låt jäsa i kylskåp över natten. Låt jäsa ca 45 min i rumstemperatur nästa dag. Baka ut till en limpa och grädda i 175 grader i 40 min.

• jasminen

Blanda ihop:
    1påse hasselnötter
    1 påse mandel
    1 påse paranötter eller pekannötter
    1 påse pistachkärnor
    1 påse solroskärnor
    1 påse pumpakärnor
    ev lite linfrön
    1 påse sultanrussin eller torkade tranbär.

Använd ca 100g av denna nötblandning tillsammans med ca 2dl naturell yoghurt eller fil

Svar på tråden GI metoden!! Vi sätter fart nu!! Receptbank