• Bumba

Albufeira Portugal

Hej hopp!

I augusiti i år ska min familj (min man, jag och våra två barn 2och 4år samt mamma och mina syskon) åka till Albufeira i Portugal.

Finns det någon där ute som varit i Alufeira i Portugal och är villig att dela med sig av tips och idéer?

Hur mycket fickpengar ska man räkna med i 10dagar? Vi har tillgång till ett litet pentry i lägenheten.

Vad finns det för utflykter?
    Vad rekommenderas/inte rekommenderas?

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Albufeira Portugal
  • Bumba

*puff* Ingen som varit i Portugal? Är det billigt med mat där? Dyrt? Hur mycket ska man ha med sig i fickpengar per dag? Vi ska vara där i 10dagar...

• Minikatt

Jag har varit där men det var många år sedan nu, så jag kommer inte ihåg så mkt. Jag var bara 13 år så mamma o pappa betalade ju, så jag har ingen aning om hur mkt saker och ting kostar. Det jag kommer ihåg var att det var väldigt rent och fräscht, och att det var kallt i vattnet. Vi var iofs där i början av juni så ni får det varmare =) Jag kan iaf tänka mig att åka tillbaka dit!

• Minikatt

Nu var det ju längesen jag var där som sagt, så det har säkert ändrats en del också.

• mammutten81

Vi funderar ckså på att åka dit och har sett båtresor till madeira m.m
    och de flesta resebolagen har dagsresor till Lissabon.
    Men det är nog bäst att hyra bil så kan man åka själv och stanna på vägen.

• Minikatt

Ja just ja, vi hyrde bil. Och så åkte vi till ett jätteroligt pool- och badland med en massa vattenrutschkanor och pooler. Det var nog det roligaste på de 2 veckorna vi var där. Tror det hette Slide & Splach eller nåt sånt. Kul var det iallafall! Jag kommer ihåg att jag tyckte det var kul att åka runt, så det är nog en bra idé.

• Bumba

Hyra bil har vi också funderat på. Någon som vet vad det kan kosta per dag?

• Novus

Vi var där och jag åker gärna tillbaka! Däremot är det mycket kallare i vattnet än i tex medelhavet. Vi badade aldrig i havet. Men stränderna var fina.

• Jess Gbg

Håller med föregående ang. att det var ganska kallt i vattnet. Men vi badade ändå. Väldigt fint där. Ett restaurang besök var ungefär som i Sverige. Vi bodde i gamla stan, den delen rekommenderar jag varmt. Den nya delen är det såklart väldigt mkt nyproducerade hotell och restauranger och mkt nattklubbar.
    Sånt finns i gamla stan med men inte i lika stor skala.

Vi hyrde bil och över bron till Spanska landsbygden. Där var allt MYCKET billigare. Speciellt vin!

Vi åkte också till europas sydligaste punkt, längst ner i Portygal. Där var det vackert och blåsigt!

• Bumba

Jess... vad kostade det att hyra bil? Kommer du ihåg?

• Bumba

Det blir första gången med barnen som vi flyger. Är det någon som vet ungefär hur mycket man ska ha med sig? Är det rimligt att räkna med 1000kr per dag?

• Jess Gbg

Sorry kommer faktiskt inte i håg vad det kostade.

• Tessa76

Var där för ett par år sedan i augusti. Det var en jättefin strand om man gick längs stranden åt höger ganska långt bort. En klippvägg som gick ner mot vattnet och bildade som en liten bukt. Där låg vi varje dag.
    Som någon skrev i tråden så var det rätt kallt i vattnet (Atlanten), men man var så varm av solen så man badade ju ändå såklart.
    Det var också kallt på kvällarna vilket jag inte visste. Den enda långärmade tröja som jag hade med mig användes därför flitigt varje kväll. Ta med långbyxor till kvällen också, av samma anledning, kjol kan bli småkyligt.
    Maten var nog normalpriser, inte särskillt billigt tycker jag. Den var dessutom rätt trist, dåligt kryddad och den var väldigt osalt.. Tyvärr.
    Helhetetsintrycket från Albufeira är dock att vi hade en kanonsemester!! Du kommer få det jättebra!!

• Bumba

Vi ser verkligen fram emot att åka! Var så länge sedan jag var utomlands. Särskilt spännande att se hur det går att flyga med barnen... Undrar hur det går...
    Något vi bör tänka på när det gäller det?

• Bumba

Någon mer där ute som har erfarenhet av Portugal? Negativa? Positiva? tips tas gärna emot!

• Tessa76

Har tyvärr aldrig flygit med barn eftersom min förstfödda endast är 2 mån nu. Det går säkert jättebra för er.

• t h o w e
    Bumba skrev 2008-02-11 19:06:43 följande:
    Någon mer där ute som har erfarenhet av Portugal? Negativa? Positiva? tips tas gärna emot!
    Jag har varit i Albufeira 2 ggr.
    En gång för 10 år sedan och sist var förra sommaren, 2006.

Jag tycker verkligen om Albufeira, jättemysigt ställe, fin strand.
    Det enda jag egentligen kan klaga på är maten (äter iofs inte fisk och skaldjur) men i stort sett får man ALLTING med pommes och majonäs. Men visserligen så är portugal ett mycket fisk-och skaldjursland.

Men jag rekommenderar portugal starkt!!
    Och framför allt Albufeira!
    30/4-08 Vi längtar efter dig!
  • Duckan74

Min man och jag var där för nåt år sen och vi var inte så imponerade, men vi var där som par utan barn.
    Trots att det var juli så var det ganska friskt ute på kvällarna så en kofta kan ni packa ner.

• t h o w e
    Bumba skrev 2008-02-09 08:46:33 följande:
    Hej hopp!I augusiti i år ska min familj (min man, jag och våra två barn 2och 4år samt mamma och mina syskon) åka till Albufeira i Portugal.Finns det någon där ute som varit i Alufeira i Portugal och är villig att dela med sig av tips och idéer?Hur mycket fickpengar ska man räkna med i 10dagar? Vi har tillgång till ett litet pentry i lägenheten.Vad finns det för utflykter?Vad rekommenderas/inte rekommenderas?Tacksam för alla tips!
    jag rekommenderar starkt att åka ut på en båttur över dagen.
    Intill kusten och titta på grottor osv. Sen fick vi hoppa av båten och åka in med en liten gummibåt till en egen sandstrand där vi käkade lunch och badade.. Var bara vi som var med på båten som var där. Sen åkte vi hem. Jättemysig utflykt. De avgår från Gamla albufiera. Från pirerna där.
    30/4-08 Vi längtar efter dig!
  • Bumba

Tackar för alla tips! Ni får jättegärna komma med fler om det finns

Svar på tråden Albufeira Portugal