• Truffles

Festsnacks till en glutenallergiker och en laktosintolerant?

Sååå trött på min äldsta dotter. Hon har bjudit in hela klassen till fest ikväll och jag har varit och handlat massa chips och snacks, rullat havrebollar m m och ikväll skulle vi hämtat upp några pizzor så de hade fått pizzaslices...

NU kläcker hon ur sig att två av barnen är allergiker!

Vad kan de egentligen äta av detta????

Pizza lär ju knappast fungera till någon av dem men lite snacks och åtminstone popcorn men hur kul är det!!

• Svar på tråden Festsnacks till en glutenallergiker och en laktosintolerant?
  • meic

Många pizzerior har glutenfri pizza, och laktosfri med för den delen så det kan ni ju kolla på.

De flesta chips ska gå bra, vet inte om de är så gamla att de kan läsa innehållsf.teckningen själv? Annars får du hålla utkik efter mjölk,mjölkprotein och vasslepulver, creme fraich etc för laktosen, men gluten brukar inte vara några problem med chips.

• Truffles
    meic skrev 2008-02-09 10:52:52 följande:
    Många pizzerior har glutenfri pizza, och laktosfri med för den delen så det kan ni ju kolla på.De flesta chips ska gå bra, vet inte om de är så gamla att de kan läsa innehållsf.teckningen själv? Annars får du hålla utkik efter mjölk,mjölkprotein och vasslepulver, creme fraich etc för laktosen, men gluten brukar inte vara några problem med chips.
    Tack!

Har nu varit nere i lokalen och "pyntat". De går ju i åk 6 så de ska absolut kunna läsa själva på innehållsförteckningarna. Är inte orolig över att någon ska få i sig fel utan det var mest en panikkänsla jag fick över att de inte skulle kunna äta någonting på festen... Det hade ju varit katastrof. Åtminstone en i-landskatastrof...

Ska strax ringa runt till pizzeriorna i närheten för att se om någon av dem har gluten- och laktosfria pizzor.
  • Nina1982

Laktosfria chips som jag kan äta (är själv laktos) är grill och vanliga salta. Andra innehåller ofta mjölkpulver, skummjölkspulver osv.

Svar på tråden Festsnacks till en glutenallergiker och en laktosintolerant?