• 40 plus

Kattungen kissar inte. Hur länge kan den hålla sig??

Hej!
    Har idag en snart 2-årig honkatt, och igårkväll tog vi hem en 16 v gammal kattunge (hona). För det första så är funkar det inte särskilt bra då vår vuxna katt fräser och morrar och verkar nästan lite rädd för kattungen ibland. Men jag vet att det kan ta mycket, mycket längre tid än så!

Det värsta är ändå att hon inte verkar ha gjort sina behov. Har lyft henne i lådan flera ggr, men hon stannar varje gång i typ 3 sek. och hoppar sen ur.
    Har försökt kolla runt om hon har gjort det någon annanstans, men jag hittar inget - eller känner ingen lukt.
    Hon kom till oss vid sextiden igårkväll. Kan dom hålla sig sååå länge??

Hon har ätit en hel del då hon var vrålhungrig när hon kom, och bara vräkte i sig mat!! Tycker hon måste få ur sig det snart....

• Svar på tråden Kattungen kissar inte. Hur länge kan den hålla sig??
  • Annso80

Dom kan faktiskt klara sig rätt länge utan att gå på lådan, men tycker att du ska ha lite uppsikt på lilla kissen för att hon känner naturligtvis av att er andra katt inte accepterar henne än. Det är nog så mycket nytt att hon inte kan få ro att sätta sig på lådan än. Men det är bra att du håller koll på att hon äter och dricker.

• Missimo84

hehe, förstår hur du tänker, hade samma funderingar kring en av mina katter en gång.
    Har den lilla kattungen fått en egen kattlåda?

• Mimmi P

Är det samma låda till båda katterna? Den lilla kanske inte vågar gå i den eftersom den luktar som er andra katt och hon ännu inte accepterat nykomlingen.

• Smilla1976

En bra ide när man tar hem en ny katt är att inte låta katterna träffa varandra på några dagar förrän kattungen har er lukt så att säga. Då är det lättare för den stora katten att acceptera den lilla ungen. Egen kattlåda till en början kan ju vara att föredra!
    Men som några redan har sagt, håll uppsikt över den lillas kisseri, det kommer nog igång, annars kontakta veterinär och hör med dom!

Lycka till!

kram Smilla

• Birgitta2
    Smilla1976 skrev 2008-02-09 11:45:40 följande:
    En bra ide när man tar hem en ny katt är att inte låta katterna träffa varandra på några dagar förrän kattungen har er lukt så att säga. Då är det lättare för den stora katten att acceptera den lilla ungen.
    Och jag säger tvärtom. Låt katterna själva lösa bekantskapen. Vår stora katt låg under soffan i två dygn och morrade när vi tog hem minstingen. Sen gick de små rundor om varandra ett par dagar till tills full acceptans nåddes.

Vi har vid tre tillfällen haft vuxna katter som introducerats omgående. Vid ett tillfälle låg minstingen under soffan och den stora utanför. Där tog det också två dagar under soffan och ungefär två dagar till full acceptans. Mycket morrande, sneda blickar osv under tiden. Men det är ytterst sällan slagsmål sker. De stora brukar markera med en tass för att visa var skåpet skall stå, och det SKA de göra.
  • 40 plus

Tack för alla svar!
    Inser att jag gjort bort mig litegrann. (eller kanske mycket).
    Vi har fixat en egen låda till kattungen, men i den fanns sand som under en kort period använts av vår kisse som försvann i oktober. Även om den självklart är helt rengjord så finns ju lukt kvar.
    Ska omgående tömma ut allt, och hälla i helt ny sand!

Har nu börjat märka mer och mer att det är vår vuxna katt, Pepzi, som är mer rädd för kattungen än tvärt om.
    Nu har vi i familjen kollat på TV en stund på övervåningen med Pepzi under soffan där vi satt. Kattungen (som vi inte bestämt namnet på än) låg i trappan och sov, och Pepzi vågade inte gå förbi henne så vi fick bära ner Pepzi.
    Har någon varit med om att den vuxna katten är rädd för den lilla??

• Missimo84
    40 plus skrev 2008-02-09 12:41:36 följande:
    Tack för alla svar!Inser att jag gjort bort mig litegrann. (eller kanske mycket).Vi har fixat en egen låda till kattungen, men i den fanns sand som under en kort period använts av vår kisse som försvann i oktober. Även om den självklart är helt rengjord så finns ju lukt kvar.Ska omgående tömma ut allt, och hälla i helt ny sand!Har nu börjat märka mer och mer att det är vår vuxna katt, Pepzi, som är mer rädd för kattungen än tvärt om. Nu har vi i familjen kollat på TV en stund på övervåningen med Pepzi under soffan där vi satt. Kattungen (som vi inte bestämt namnet på än) låg i trappan och sov, och Pepzi vågade inte gå förbi henne så vi fick bära ner Pepzi.Har någon varit med om att den vuxna katten är rädd för den lilla?

jadå! Min stora kisse sprang med svansen mellan benen in under sängen när vi tog hem vår senaste kisse. Men jag fick ignoera den nya kissen, (den strosade runt lite och undersökte hemmet), och lugna den stora kissen. Prata och locka honom ut från sängen. Sen morrades det och skreks det lite innan han faktiskt efter 30 min gick fra moch försökte tvätta den lilla katten. Så det gick ju både fort och bra. men om er stora katt är rädd för den lilla så råder jag dig till att stötta den stora kissen, så att den inte känner sig utanför. Den lilla kissen klarar sig nog bra, bara den får egen låda då hehe. Men för att undvika svartsjuka så ägna mycket tid och omsorg till den stora katten så att den inte blir sotis.
  • Birgitta2

40 plus skrev 2008-02-09 12:41:36 följande:

.Har någon varit med om att den vuxna katten är rädd för den lilla??
    Läs mitt inlägg nr 5 ovan. Det är inte alls ovanligt att den stora katten är rädd för det lilla främmande trollet. Efter fyra dygn var de bästa kompisar.
  • Kantarellen
    Smilla1976 skrev 2008-02-09 11:45:40 följande:
    En bra ide när man tar hem en ny katt är att inte låta katterna träffa varandra på några dagar förrän kattungen har er lukt så att säga. Då är det lättare för den stora katten att acceptera den lilla ungen. Egen kattlåda till en början kan ju vara att föredra!Men som några redan har sagt, håll uppsikt över den lillas kisseri, det kommer nog igång, annars kontakta veterinär och hör med dom!Lycka till!kram Smilla
    Förstår inte varför man skall trycka ihopp katterna så dom börjar bråka och känner sig otrygga, ingen katt skall behöva trycka under en soffa! Tänk om fler hade följt denna metoden, vilken är den naturliga om de inte hade bott i hus!
  • Kantarellen

För att svara på TS så separera på katterna så de får lugna ner sig och komma till ro, får minstingen en egen låda kommer den nog snart gå när den har varvat ner sig lite.

Svar på tråden Kattungen kissar inte. Hur länge kan den hålla sig??