Sjukskriven efter kejsarsnitt?
Hej!
Vet någon om man blir sjukskriven efter kejsarsnitt (det är ju ändå en relativt stor operation) eller är det SGI-dagar som ryker?
Hej!
Vet någon om man blir sjukskriven efter kejsarsnitt (det är ju ändå en relativt stor operation) eller är det SGI-dagar som ryker?
Jag blev inte sjukskriven men man kan säkert bli det om det uppstår komplikationer.
Man blir inte sjuksriven efter snitt vad jag vet.
Tror dock att man kan bli det om det uppstår allvarliga komplikationer..
Sgi-dagarna ryker direkt...
Jag vet att en del blir sjukskrivna om de tex har ett äldre barn som de inte kan ta hand om och då kan mannen vara hemma med barnet "istället".
Oftast behövs ingen sjukskrivning, man är oftast på benen efter ett par timmar. Men som sagt har man andra små barn så kanske man får det
i vanliga fall blir man sjukskriven när man ligger på BB men inte efteråt (jag tänker inte ens gå in på hur upprörd jag blir av det) jag har dock hört att det kan variera LITE beroende på BB och på läkare, samt som ovan nämnts om man har barn sedan tidigare eller inte.
Jag ska eventuellt få ett snitt (om jag själv vill), och jag har fått veta av min BM att jag kommer att bli sjukskriven ett par dagar efter snittet.
Jag har ju visserligen två äldre barn, men vad det verkade på BM så hade det inte med det att göra.
Jag kommer inte att kunna vara uppe och gå förrän ett dygn efter ingreppet eftersom man får så kraftig ryggbedövning och att de ska ta katetern samt att de vill se att man kan kissa och bajsa innan man får över huvud taget åka hem. (det är dessa faktorer som gör att jag överväger att föda vaginalt istället, för man vill ju pigga på sig så snabbt som möjligt)
Lycka till!
V.
Fick akut kejsarsnitt med min son för 8år sedan, från naveln och ner. Var på BB ca 3-4dagar. Fick gå med kudde på magen eftersom det kändes som att allt skulle "ramla ut". Men jag var inte sjukskriven.
Jag var inte heller sjukskriven efter snittet.
Där försvann SGI dagarna på direkten... men jag kan lova att det var inget man tänkte på då
Innan snittet fick jag veta att man kunde bli sjukskriven om det tillstötte sådana komplikationer att man samtidigt som nybliven mamma även var "vanlig" sjukhuspatient och att någon annan behövde ta hand om barnet.
Hur det är när man har barn sedan tidigare har jag ingen aning om.
Jag blev inte sjukskriven trots att jag inte kunde ta hand om min dotter, de resonerade som så att min man kunde ta ut sina 10dagar. Jag tog semester istället för att han skulle kunna vara hemma i 3v. Jag var för svag för att orka med att propsa på sjukskrivning. Tycker att man borde vara det så länge man ligger på bb och inte kan ta hand om sitt barn. Borde vara standard, samma sak vid vaginal förlossning om man inte kan ta hand om barnet. Stå på er tjejer!
jag var inte heller sjukskriven jag låg hemma som ett kolli i två veckor min smabo fick stå för all markservice hade aldrig klarat det utan honom kom ju knappt upp ur sängen utan hjälp...men visst blir det snitt någon mer gång tänker jag proppsa på att bli sjuksriven tycker att pappans uppgifft är att få lära känna bebben inte vara assistent ska fasen stå på mig orkade inte det denna gången...